ما ایرانی‌ها چه عادات غذایی غلطی داریم؟

مهمترین وعده غذایی صبحانه است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،ایرانی ها از قدیم الایام عادت های غذایی غلط مانند چای خوردن بعد از غذا داشته اند اما متاسفانه با گذر زمان نه تنها این سبک زندگی نامناسب ریشه کن نشد بلکه با تغییرات غذایی از خوردنی های سنتی به فست فود ها و غذاهای اماده این مشکلات بیشتر هم شد و امروزه بسیار شاهد بیماری های همچون سرطان ، دیابت ، چاقی و ... هستیم چراکه افراد به دلیل مشغله های کاری و فکری دیگر کمتر به تغذیه خود اهمیت می دهند .


دکتر سید ضیاءالدین مظهری متخصص تغذیه  بیان کرد : اگر بخواهیم عادت های بد غذایی ایرانی ها را مورد کنکاش قرار دهیم باید به این مسائل اشاره بکنیم که والدین فکر می کنند که هرچه به کودک خود بیشتر غذا بخورانند فرزندشان سالم تر و قوی تر و در نتیجه زیباتر می شوند اما این یک باور غلط در میان ما ایرانی هاست و چه بسا والدین نمی دانند این دلسوزی بی جا در رابطه با تغذیه فرزندان چه عواقب و سرنوشت بدی را برای کودکانشان رقم می زنند چرا که کودک با افزایش سن دچارعارضه های جدی از قبیل چاقی ، فشارخون، سوء تغذیه ، کبد چرب ، چربی خون ، دیابت زود هنگام نوع 2 و...می شود و هنگامی که علت آن را متوجه می شویم درمیابیم که این بیماری ها ریشه در کودکی داشته و فقط به دلیل عادت های نادرست غذایی ، فرد را درگیر این بیماری ها کرده است .

وی در ادامه افزود :یکی از عادات بد غذایی در ما ایرانی ها سر وقت شام نخوردن است در گذشته افراد بدن از غروب آفتاب شام خود را میل می کردند و فاصله زمانی طولانی برای هضم غذا وجود داشت تا شخص به رختخواب برود اما امروزه دیگر چنین نیست فرد شام خود را دیر می خورد و زمانی را برای هضم غذا در معده اختصاص نمی دهد و بعد از ساعت کوتاهی به رختخواب میرود که این مسئله خود زمینه ساز بیماری های گوارشی است .

وی در پایان خاطرنشان کرد : خوردن چای بعد از غذا یکی از عادات نامناسب مردم کشورمان است که ریشه در گذشته دارد ، مصرف چای با فاصله کوتاهی بعد از غذا ، می تواند انسان را در معرض کمبود آهن و نیز کمبود ویتامین B۱ قرار دهد . بخصوص چنانچه مقدار آهن یا ویتامین B۱ در غذای انسان کافی نباشد، می تواند اثرات مضر قابل توجهی را از خود بجا بگذارد بنابر این عوامل چه خوب است این عادات غذایی نامناسب که برخی از آنان ریشه در کودکی مان دارند را فراموش کنیم و چه بسا خوب تر است از خودمان شروع کنیم .

این متخصص در رابطه با حذف وعده صبحانه گفت : مهمترین وعده غذایی صبحانه است. امروزه خیلی شاهد حذف صبحانه از وعده های غذایی خانواده ها هستیم . حذف وعده صبحانه یکی از مهم ترین و بدترین عادات غذایی ما ایرانیان است . حذف صبحانه به هر علتی که باشد می‌تواند عوامل چاقی را فراهم کند. اگر ما برای حذف صبحانه علت‌یابی کنیم به فاجعه‌ای بزرگتر برای سلامتی روبه‌رو می‌شویم که دو علت برای آن وجود دارد یا شام دیرهنگام و سنگین میل شده است یا شب زنده‌داری‌ها و روز خوابی‌ها جایگزین یکدیگر شده است. به خصوص مساله زود خوابیدن که در افراد رشد یافته و در حال رشد، اهمیت ویژه‌ای دارد همان طور که متذکر شدیم هر چه زودتر بعد از غروب آفتاب استراحت کنیم و فاصله 3 ساعته بین شام و خواب برای هضم غذا ایجاد کنیم، صبح بسیار با نشاط و با اشتها از خواب بیدار شده و صبحانه‌ای خواهیم خورد که تمام برنامه‌ریزی لازم برای تولید و توزیع انرژی در تمام سیستم‌های بدن را تنظیم می‌کند.

مسئله مهم دیگری که می توان در رابطه با عادت های بدغذایی ازش نام برد تند تند غذا خوردن است که امروزه به دلیل مشغله های کاری بسیار در جوانان این امر مشاهده می شود . به عبارت دیگر بدن یک سیستم خود تنظیم دارد و زمانی که فرد تند تند غذا را می بلعد این سیستم دچار اختلال می شود.

مظهری متذکر شد : آرام جویدن و زیاد جویدن غذا بسیار در هضم کمک می کند چرا که هرچه بیشتر غذا را بجویم بیشتر به بزاغ دهان آغشته می شود و بزاق دهان مراحل اولیه جذب و هضم مواد غذایی را انجام می دهد بنابراین افرادی که غذا را خوب نمی جوند دچار سوء جذب می شوند چرا که بزاق آنان به اندازه کافی با مواد غذایی در رابطه نیست بنابراین مراحل اولیه هضم و جذب مواد غذایی انجام نمی شود این در حالیست که بزاق، غذا را نرم می کند و قدری در هضم کربوهیدرات ها نقش دارد.

مصرف زیاد نمک که خود زمینه ساز بیماری با نام مرگ خاموش است می شود یکی دیگر از عادت های بد غذایی ما ایرانی هاست . ارتباط مصرف نمک با افزایش فشارخون نیز به اثبات رسیده و خود فشارخون زمینه ساز آسیب های جدی به بدن است و چرا که فردی که نمک زیاد مصرف می کنند یقینا دچار فشار خون است و خطراتی از قبیل نارسایی قلبی ، تصلب شرایین ، آمبولی ریه ، زوال عقل ، بیماری های مزمن کلیوی و... فرد را تهدید می کند و در موارد بسیاری فرد جان خود را از دست می دهد.

وی تاکید کرد : ما ایرانی ها می پنداریم که هر چه غذا چرب تر باشد پس بنابراین آن غذا خوشمزه تر است اما نمی دانند که خوردن غذاهای چرب چقدر می تواند خطر آفرین باشد چرا که خوردن غذای چرب نه تنها به جسم آسیب می‌رساند بلکه روی مغزهم تاثیر سوء دارد. غذاهای چرب و شیرین به مغز آسیب جدی وارد می کند ، نکته قابل ذکر این است که فردی که غذای چرب میل می کند خیلی بیشتر در معرض چاقی و دیابت نوع 2 قرار می گیرد و توصیه می شود به افراد لذت آنی را در نظر نگیرند و بیشتر به تغذیه و سلامتی خود اهمیت دهند .

منبع: جام جم

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار