اردبیل؛

معرفی رقم جدید گندم سردسیری توسط پژوهشگران اردبیلی

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: رقم جدید گنـدم نـان «حیدری» مناسب کاشت در مزارع آبی مناطق سردسیر در اردبیل معرفی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ حسین کربلائی خیاوی در جلسه بررسی کشت گندم در مناطق سردسیر اردبیل اظهار داشت: دستیابی به ژن و تیپ‌های برتر و پرمحصول با صفات تحمل به تنش‌های خشکی و سرما و مقاوم به بیماری‌های شایع، یکی از اصلی‌ترین راهکارهای افزایش تولید پایدار گندم هستند که از طـریق اجرای آزمایشات به‌نژادی و شناسایی ژنو تیپ‌های ســــازگار به دست می‌آید.

وی گفت: مشارکت فعال محققان این مرکز منتج به معرفی رقم جدید و متحمل به بیماری زنگ زرد و کیفیت نانوائی خوب گندم به نام «حیدری» در سال 95 شد که نتایج قابل قبول حاصل از این تحقیقات علمی برایمان بسیار مهم است.

کربلایی بیان کرد: با توجه به اینکه استان اردبیل از اصلی‌ترین مکانهای تولید گندم مناطق سردسیر کشور به شمار می‌رود و نقش مهمی در تولید گندم کشور و نقش اساسی در استقلال تولید گندم و قطع وابستگی به واردات این محصول استراتژیک از بیگانگان دارد معرفی این رقم در استان اهمیت بسزایی دارد.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی جهاد کشاورزی استان اردبیل تصریح کرد: رقمی از گندم که تحت عنوان «حیدری» توسط محققان مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصلاح شده می‌تواند در مناطق سردسیری استان در مقابل شرایط نامساعد محیطی مقاومت داشت باشد.

وی گفت: این نوع گندم معرفی‌شده می‌تواند در مقابل افت شدید درجه حرارت و تغییرات ناگهانی آب و هوا مقاومت قابل قبولی از خود نشان داده و نسبت به ارقام رایج محصول قابل قبول و مطمئنی تولید کند.

انتهای پیام/ع

برچسب ها: اردبیل ، معرفی ، گندم ، سردسیری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.