حمله به خط لوله گاز نیجریه در اعتراض به مذاکرات دولت و شورشیان

شورشیان دلتای نیجر اعلام کردند که حمله به لوله های گاز نیجریه در اعتراض به مذاکرات میان دولت این کشور و رهبران منطقه نفت خیز جنوب صورت گرفت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، گروه موسوم به 'حکم عدالت گرینلند دلتای نیجر' در بیانیه ای اعلام کرد که از مذاکراتی که میان محمد بوهاری رئیس جمهوری و نمایندگان منطقه دلتای نیجر برای پایان دادن به حمله علیه زیرساخت های نفتی در حال برگزاری است٬٬ حمایت نخواهد کرد.

حمله به لوله های نفت توسط گروه های شبه نظامی باعث کاهش میزان تولید نفت نیجریه شده و در سقوط این کشور به ورطه رکود تاثیر داشته است.

آلدو اگبالاجا سخنگوی این گروه شبه نظامی روز یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که در حمله مذکور خط لوله 32 اینچی هدف قرار گرفت.

وی افزود: این عملیات همچنان ادامه دارد و ما به وعده مان درباره از بین بردن کل دارایی های شما در سرزمینمان عمل خواهیم کرد.
خط لوله افورون به اوتور نیاز نیروگاه گازی شهر لاگوس را که 20 میلیون نفر جمعیت دارد، تامین می کند.

این گروه شبه نظامی٬ مذاکرات آتی در ابوجا را که قرار است روز سه شنبه برگزار شود، رد و تاکید کرد که هرگز از این گفت و گوها حمایت نمی کند.

بیانیه مذکور تاکید کرد: همانطور که در گذشته نیز اعلام کرده ایم، حکم عدالت گرینلند دلتای نیجر با مذاکره واقعی میان دولت مرکزی و نمایندگان واقعی گروه های مختلف منطقه ما مخالف نیست.
یک منبع امنیتی نیجریه وقوع حمله مذکور را تایید کرد.

شکاف میان گروه های شبه نظامی رقیب باعث شده است که امضای توافق صلح پایدار برای دولت نیجریه دشوارتر شود.

توافق عفو دولت نیجریه با شبه نظامیان در سال 2009 برای مدتی به خرابکاری این گروه ها علیه تاسیسات نفتی پایان داد، اما پس از آن که دولت بوهاری به دلیل کمبود منابع مالی ناشی از کاهش بهای نفت، پرداخت ها را متوقف و یکی از سران برجسته این گروه ها را بازداشت کرد، حمله ها دوباره از سرگرفته شد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.