علیزاده مطرح کرد:

آثار حجمی می‌تواند در ارتقای کیفیت فضای شهر موثر باشد/ مجسمه سازی از هنرمندان حمایت می‌شود

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران گفت: بهره برداری هوشمندانه از آثار حجمی می‌تواند در ارتقای کیفیت فضای شهر موثر باشد.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عیسی علیزاده مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران در پنجمین دو سالانه مجسمه‌های شهری تهران که شب گذشته در موسسه فرهنگی و هنری صبا برگزار شد، با بیان اینکه این دو سالانه با هدف توسعه، تثبیت و ارتقای هنر مجسمه‌سازی شهری در ایران پایه‌گذاری شده و برگزار می‌شود، اظهار داشت: مجسمه تنها اثر حجمی زینت بخش فضای شهری نیست، آثار حجمی متنوعی در فضاهای شهری استفاده می‌شوند که اگرچه گاهی تشابه نزدیکی با مفهوم مجسمه دارند اما دارای هویت متمایز هستند، بهره‌برداری هوشمندانه از این آثار حجمی می‌تواند در ارتقای کیفیت فضای شهر موثر باشد.

وی افزود: پنجمین دو سالانه مجسمه‌های شهری تهران با توجه به سوابق و تجارب گذشته، بر این باور است که تهران در جایگاه پایتخت ایران نیازمند آثاری است که بیش از وضعیت حاضر، نیازهای شهری مبتنی بر غنای فرهنگی ایران را مورد توجه قرار دهد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران گفت: دو سالانه‌ی پنجم می‌کوشد به مجسمه‌هایی دست یابد که بر این اساس، بخشی از میراث همگانی کشور را بسازد.

علیزاده تصریح کرد: این دو سالانه، بر اهمیت ایده بر اساس ویژگی‌های مکانی در طراحی اثر تأکید می‌کند.

وی با بیان اینکه شهرهای امروزی سرشار از عناصر و آرایه‌های نامناسب و آشفته بوده و شهروندان که به نوعی غرق در این همه آشفتگی، نیازمند مواجهه با فضاهایی مناسب، زیبا و هماهنگ با محیط زیست خود هستند، افزود: بی‌شک ورود هنر به ویژه مجسمه‌های شهری به عرصه فضاهای شهری، یکی از مناسب‌ترین راه حل‌ها، برای زیباسازی محیط و ساختن فضاهایی به منظور تمرکز و تعامل شهروندان در شهرها است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران گفت: اگر این آثار هماهنگ و متناسب با فضای محیطی خود باشند، مجسمه در فضای شهری مورد نظر به شیوه‌ای هماهنگ قرار می‌گیرد و شهروندان هم می‌توانند به خوبی با آن ارتباط برقرار کنند تا به نوعی درک و سلیقه زیباشناسانه این مخاطبان نیز ارتقاء یابد.

علیزاده تصریح کرد: در این راستا، علاوه بر مهارت هنرمند در خلق یک اثر حجمی زیبا و متناسب، شناخت فضاهای شهری مورد بحث و تسلط هنرمند به آن نیز می‌تواند به توفیق هرچه بیشتر اثر بیانجامد.

وی با بیان اینکه هر سال ده‌ها مجسمه و اثر حجمی در فضاهای شهری و به ویژه میدان‌ها نصب می‌شود، افزود: این حرکت اگر به خوبی هدایت شود می‌تواند سهم مهمی در ارتقاء کیفیت این فضاها داشته باشد.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران با اشاره به اینکه هدف شهرسازی ایجاد محیطی آرام و سالم است که آسایش و غنای زندگی در آن ممکن باشد، افزود: آسایش را می‌توان در تأمین نیازهای مردم تعریف کرد، اما غنای زندگی هنگامی پدید می‌آید که معنویت هنری در محیط‌های شهری مزاحم باشد.

علیزاده با تأکید بر اینکه مجسمه‌ها می‌توانند نقش بسزایی در غنی ساختن زندگی شهری از طریق بیان هنری داشته باشند، گفت: این امر به ویژه در برخی از فضاهای شهری که نقاط عطف شهر بوده و کانون توجه شهروندان هستند از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی اضافه کرد: عملکرد اصلی مجسمه‌ها ایجاد حس مکان و هویت تعریف شده و القا روحیه خاص در فضا یا تقویت روحیه یک فضا است تعریف این عنصر و متمایز ساختن از سایر عناصر مبلمان شهری و آثار حجمی چندان ساه نیست و هر تعریفی در این زمینه نسبی است.

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران تأکید کرد: مهم‌ترین وجه تمایز مجسمه‌های شهری با مجسمه‌هایی که در فضای بسته قرار گرفته‌اند، آن است که بینندگان مجسمه‌های فضای باز بیشتر، تواتر دیدار آن‌ها فزونتر و ترکیب ناظر آن متنوع‌تر است، به همین دلیل افرادی که حتی سواد خواندن و نوشتن ندارند بیننده این حجم‌ها هستند.

عبدالحسین مختاباد رئیس کمیته هنری شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با بیان اینکه شورای اسلامی شهر تهران از همه فعالیت‌های فرهنگی و هنری در سطح شهر تهران حمایت می‌کند، گفت: باید تلاش کنیم که هنر اصیل ایران را به دیگر کشورها منتقل کنیم.

وی با بیان اینکه هنرمندان ایرانی ذهن خلاقی دارند، افزود: هنرمندان در خصوص ساخت مجسمه ها، فعالیت‌های مثبتی داشته‌اند که نسبت به 10 سال گذشته پیشرفت کرده است.

رئیس کمیته هنری شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه امروزه شورای شهر در خصوص مجسمه سازی از هنرمندان حمایت‌های زیادی کرده است، گفت: مجسمه سازی ریشه در مذهب و ملیت ما دارد به همین دلیل باید از آن حمایت کرد.

 مختاباد ادامه داد: گرچه امروز کارهای هنرمندان کشورمان نسبت به گذشته پیشرفته تر شده اما باز هم باید شاهد تلاش گسترده‌تری در فعالیت‌های این هنرمندان باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار