مخالفت بيمه گران با تعرفه پرستارى در منزل/تقابل وزارت‌بهداشت با نظام پرستارى فرصت‌های طلایی را سوزاند

معاون پرستارى وزارت بهداشت از مخالفت سازمان های بيمه گر با تعرفه پرستارى در منزل گلايه كرد.

مخالفت بيمه گران با تعرفه پرستارى در منزل/تقابل وزارت بهداشت با نظام پرستارى  فرصت های طلایی را سوزاندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد میرزابیگی معاون پرستارى وزارت بهداشت ضمن ابراز تاسف از مخالفت بیمه‌ها با تصویب تعرفه‌های پرستاری در منزل، تاکید کرد: این مخالفت غلط است و نباید صورت می‌گرفت. ما تلاش خود را برای جلب نظر موافق اعضای شورای عالی بیمه انجام می‌دهیم، اما در عین حال دوستان از همین نمونه کار باید درس بگیرند و بدانند که هر امری، ورزیدگی و تجربه مختص به خود را می‌خواهد. 

وی ادامه داد: این تعرفه‌ها اگر پوشش بیمه‌ای داشته باشند، مردم در منازل خود بسیار راحت و با هزینه و گرفتاری کمتری نسبت به بیمارستان‌ها خدمت دریافت کنند. تصویب این تعرفه‌ها برای بیمارانی چون بیماران سرطانی، بیماری‌های مزمن قلبی، کلیوی، دیابتی همچنین سالمندان، کودکان و غیره که بیشتر به مراقبت نیاز دارند اقدامی ضروری و بسیار ارزشمند است و نباید بیمه‌ها چنین تصمیمی می‌گرفتند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با بیان این‌که نمی‌گذاریم کار در همین جا ختم شود و تلاش خود را ادامه می‌دهیم، اظهار کرد: اگر چه نسبت به قبل از این اتفاق، کار سخت‌تر شده، ولی غیرممکن نشده است. 

میرزابیگی تاکید کرد: تصمیم بیمه‌ها در مخالفت با تعرفه‌های پرستاری کار غلطی است. آن‌ها در قبال مردم، منافع و رفاه آن‌ها اشتباه محض کردند و باید از این تصمیم بازگردند. رفتار وزارت رفاه و بیمه‌ها با جامعه پرستاری نیز رفتار مناسبی نیست و در این تصمیم آخر، با وجود استفاده سیاسی و حساب شده از برخی عناوین سیاسی و صنفی پرستاری، این را نشان دادند که در حق عموم جامعه پرستاری جفا کردند.

وی افزود: باید از بیمه‌ها پرسید که این تعرفه‌ها را با چه میزان برآورد بار مالی رد کرده‌اند؛ اگر مردم به بیمارستان نروند و خدمت بگیرند هزینه کمتری دارند یا این‌که در بیمارستان بستری شوند؟ مشخص است که صددرصد کمتر از بستری شدن در بیمارستان‌ها هزینه  دارد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در ادامه اقدام اخیر بیمه‌ها مبنی بر رد تعرفه‌های پرستاری در منزل را تجربه‌ای سنگین برای برخی افراد دانست و تصریح کرد: آیا تقابل و تهییج بی‌دلیل کافی نیست؟ فرصت‌های طلایی سوختند. وزارت بهداشت دراین دوره سه بار در تاریخ‌های چهارم مرداد ۹۴، هفتم آذر ۹۴ و ۱۶ دی ماه ۹۴، تعرفه‌های پرستاری را به صورت کامل و با جمع‌بندی نظر صاحب نظران حوزه پرستاری به وزارت رفاه و شورای عالی بیمه فرستاد. این اقدامات، جدید نیستند؛ بلکه در سال‌های ۹۳ و ۹۴ هم انجام شدند، اما مدعیان پیگیری مطالبات پرستاری به موقع از این فرصت‌های طلایی استفاده نکردند که قطعا حیف شد و کسانی که این فرصت‌ها را سوزاندند در پیشگاه خدا، تاریخ و پرستاران عزیز و مظلوم ما مسئول هستند.

وی ادامه داد: در سال ۹۳ و ۹۴ با پیگیری معاونت پرستاری و حمایت وزیر بهداشت، این تعرفه‌ها به شورای عالی بیمه رفت و لازم بود که دوستان ما نیز از هر گروهی که به دنبال تعرفه‌ها بودند، به جای تقابل بی‌دلیل با وزارت بهداشت، با رویکردی کاملا علمی، فنی و کارشناسی وقت می‌گذاشتند و با شورای عالی بیمه، وزارت رفاه، بیمه‌ها و هر ۹ گروه دارای حق رای در وزارت رفاه و شورای مذکور و با مشی و مرامی دوستانه، رایزنی می‌کردند.

به گفته میرزابیگی در آخرین جلسه‌ای که در یکی از کمیسیون‌های فرعی کمیسیون اجتماعی دولت تشکیل شد، فقط همان اسناد و مدارک دوباره ارائه شد.
وی افزود: دوستان نیز باید در مدت یکی دو سال گذشته با بیمه‌های پایه، تکمیلی و اعضای شورای عالی بیمه رایزنی می‌کردند. 

وی افزود: همچنین زمان طلایی زیادی را از بین بردند که بعید می‌دانم قابل جبران باشد. مهر سال ۹۳، دکتر آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد ما حاضر هستیم به صورت آزمایشی تعرفه‌ها را در برخی از بیمارستان‌های کشور اجرا کنیم تا نتیجه آن را ببینیم. حتی کمیته اجرایی هم در این زمینه شکل گرفت، اما به هر دلیلی که نمی‌خواهم فعلا به آن‌ها بپردازم، توسط همین دوستان مدعی امروز، نه تنها پیگیری‌های لازم در این رابطه انجام نشد بلکه مخالفت‌هایی هم صورت گرفت که اگر لازم دیدم در فرصتی دیگر با پرستاران بیشتر در این خصوص صحبت مى كنم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار