دانشگاه شهيد بهشتی مامور اجرای سياست های بهداشت سند اسلامى شدن دانشگاه ها

دبير شوراي تخصصي اسلامى شدن دانشگاه ها پيشنهاد مامور شدن دانشگاه شهيد بهشتي را براي اجراي سند اسلامي شدن، به صورت پايلوت ارائه داد

دانشگاه شهيد بهشتی مامور اجراي سياست هاي بهداشت سند اسلامى شدن دانشگاه ها/ علم ديني به معني بي اعتباري علم نوين نيست
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛حجت الاسلام والمسلمين شاطرى دبير شوراي تخصصي اسلامي شدن دانشگاه ها و مراكز آموزشي در دومين همايش وحدت حوزه و دانشگاه كه با مشاركت نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه هلوم پرشكى شهيدبهشتي برگزار شد، گفت: غرض از تأسيس شورا، نگهش اسلامي به معناي مرسومش نيست بلكه طبق گفته مقام معظم رهبرى دانشگاه اگر بخواهد ديني هم شود بايد اسلامي شود. اين مناره علم و فرهنگ براي رسيدن به سطح مطلوب و توجه به نگهش هاي اسلامي، نيازمند زيرساختهاي مناسب است.

وى با اشاره به بازنگرى در سند اول بيان كرد: در سند جديد نگاه همه جانبه به رابطه بين شوراي عالي انقلاب فرهنگي، دانشگاهيان و مجلس شوراي اسلامي برقرار شده است. وحدت ميان دانشگاه و حوزه كه در بسيارى مواقع به صورت تشريفاتي ايجاد شده، به نقش بنيادين اين وحدت توجه دارد.

شاطري ادامه داد: براي ايجاد يك دانشگاه اسلامي در جهت شكل گيري تمدن اسلامی، نيازی به سياست هاي نمايشي نداريم بلكه بايد مباحث دقيق و كاربردي تدوين شود. سندي كه شش سال پيش بازنگرى شد، ٣٠٠ مصوبه داشت كه هيچ وقت به عرصه عمل در مقام علم و در مدار فرهنگ نرسيد.

دبير شوراي تخصصي اسلامي شدن دانشگاه ها با اشاره به لزوم بررسي نسبت و مناسبات فرآيند اسلامي شدن مراكز، عنوان كرد: بايد در حوزه ماموريت هاي علمي، دقيق تر كار شود و كارگروه هاي مختلف شكل گيرد. البته نسبت و مناسبات دانشگاه هاي علوم پزشكي و صنعتي و علوم انساني با يكديگر تفاوت دارد كه بايد اقتضاعات هر كدام توجه شود.

وى افزود: اينكه چه گذاره هايي مى تواند مبناي تحقيق و استقرار حوزه هاي تخصصي باشد، بايد مورد توجه قرار گيرد متاسفانه به دليل اشتغال متمركز اساتيد، رابطه مشتركى ميان اساتيد و حوزه تعريف نشده است.بدون داشتن اين ارتباط امكان داشتن سياست هاي كاربردي وجود ندارد.

وى با اشاره به اينكه علم ديني به معناي بي اعتبار بودن علم نوين نيست، گفت: در اين بحث انسان از تمامي يافته ها و عصاره فهم انسانيت بهره مي برد و آورده هاي دين را در عرصه معرفت و دانش به نظام علمى ارائه مي كند كه به دليل أنس عميق و دقيق با معرفت الهي مى تواند راه هاي بهتر را در خدمت بشريت قرار دهد.

شاطرى سياست هاي حاكم در دانشگاه ها را بدون انسجام ملي دانست و ادامه داد: ميان نظام هاي چهارگانهارتبتط منطقي اي وجود ندارد و بخش مديريت نيز ناظر بر نيازهاي دقيق نيست. تنها با تصويب و اعمال سياست هايي كه مانع از سنگ اندازى جلوى پاي دانشگاه ها مى شود،مى توان به شكل گيري تمدن اسلامى اميدوار بود. البته براى عمل به اين سياست ها نيز بايد از عقلانيا در مقام اجرا برخوردار باشيم.

وى در پايان يادآور شد: پيشنهاد مى كنم دانشگاه شهيد بهشتى به صورت پايلوت مامور اجراي سياست هاى حوزه بهداشت موجود در سند اسلامي شدن دانشگاه ها شود. بنده موافقت وزير بهداشت و شوراي عالي انقلاب فرهنگى را تضمين مى كنم

شاطرى اظهار داشت: سند اسلامي شدن در جهت چهار زير بخش دانشگاهي؛ نظام آموزشي، نظام پژوهشي، نظام مديريتي و نظام فرهنگي  تدوين شده تا دانشگاه را با فضاي علمى-فرهنگي به سمت شكل گيري تمدن نوين اسلامي پيش ببرد.

سهم تمدن علمی اسلامی در پایه گذاری علم نوین باید مد نظر دانشگاه ها باشد
در ادامه این مراسم طهرانچی ریئس دانشگاه شهید بهشتی در دومین همایش وحدت حوزه و دانشگاه افزود: ما نمی توانیم دوره اسلامی را نادیده بگیریم زیرا علمی که تحویل گرفتیم علمی نیست که به غرب در سده های اخیر تحویل دادیم.

وی گفت:در علم نباید تنها به ذات علم بسنده کرد بلکه باید اصول حاکم بر روابط انسان با خدا، خود و پیرامون را در نظر داشت.

رییس دانشگاه شهید بهشتی گفت: در علم جدید بسیاری از روش ها غلط است همانطور که در بحث آلودگی محیط زیست متولیان را مسئول می بینیم و از نقش مداخله جویانه خود غافل می شویم.

وی گفت: در دنیا یک میلیون و چهار صد هزار پوند صرف مقالاتی می شود که در رابطه با رابطه خدا،خود وغیره به تحقیق می پردازند که این مهم بیانگر اهمیت علوم دینی است.

وی اظهارداشت: تولید علم دینی جوامع غربی امروز باید بازنگری شود و با دیدگاه علم دینی اسلامی در دانشگاه های کشور مورد استفاده قرار گیرد.

طهرانچی با تاکید برمطالعات علم و دین گفت: روزی که دانشگاه وارد کشور شد از جنس  تعارضات بود که با وحدت حوزه ودانشگاه می توان این تعارضات را مرتفع کرد.

وی گفت:در بحث وحدت حوزه و دانشگاه موضوع و هدف باید مدنظر قرار بگیرد.

طهرانچی در ادامه افزود: بسیاری از مباحث و ایات الهی از جنس وحدت است و بسیاری از مفاهیم قران به علوم پزشکی برمی گردد که این موضوع بیانگر اهمیت وحدت است.

وی با تاکید بر سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر تولید علوم اسلامی و دانشگاه اسلامی گفت: باید تمامی برنامه ها و مسیر حرکت دانشگاه ها در جهت نقش آفرینی در ایجاد تمدن نوین اسلامی باشد.

وی از پژوهشکده مطالعات بنیادی خبر داد و افزود: با ایجاد وحدت هرچه بیشتر حوزه و دانشگاه می توان شاهد مقالات متعدد و تولیدات دینی بود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار