کاشفی خوانساری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تنها توانایی من نویسندگی برای کودک و نوجوان است

اگر به غیر از حوزه کودک و نوجوان به عرصه دیگری می‌پرداختم، از آن رضایت نداشته و موفق نمی‌شدم.

سید علی کاشفی خوانساری منتقد و نویسنده کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص انتخاب این حوزه ادبی گفت: دلیل اصلی این انتخاب علاقه بود اما بخشی از آن هم شاید برحسب اتفاق باشد که در این مسیر قرار گرفتم. در واقع باید بگویم انتخاب این رشته صد در صد دست خودم نبود، اما ماندنم در این حوزه به طور حتم با تصمیم، انتخاب و اصرار خودم صورت گرفته است. 

وی افزود: من از سال 69 کار فرهنگی خود را آغاز کردم و از سال 74 به بعد به هر موقعیتی که برای کار در حوزه‌ای غیر از حوزه فرهنگی کودک و نوجوان بود، پاسخ منفی داده و آن را قبول نکردم. از حضور در این حوزه هم بسیار خوشحال هستم  و از اینکه برای بچه ها کار می‌کنم، حس بسیار خوبی دارم تا جایی که الان به این نتیجه رسیده و مطمئن هستم که هیچ کاری را غیر از این کار نمی توانستم انجام بدهم و اگر به کار دیگری می پرداختم، از آن رضایت نداشته و موفق نمی‌شدم.

این نویسنده در ادامه پیرامون مولفه‌های بهترین کتاب برای کودک و نوجوان اظهار داشت: به اعتقاد من چند شرط لازم است که مهمترین آن تخصص است؛ یعنی نویسندگی توسط کسی که با ویژگی‌های ادبیات کودک و نوجوان آشنایی کامل داشته و با قصد و توجه ویژه به مخاطب کودک و نوجوان اثری را پدید می‌آورد. دومین ویژگی تعهد است و در اینجا تعهد یعنی دوست داشتن بچه ها و اعتقاد به اینکه حق آن هاست که زندگی بهتری داشته باشند و استعدادهایشان شکوفا شده و به کمال برسد. اما سومین اصل صداقت است؛ در حقیقت کاری که براساس یک باور درونی در کنار تخصص و تعهد با صداقت کامل و همراهی کامل دل، دست و قلم نویسنده پدید آمده باشد که بی شک چنین کاری ارزشمند، خواندنی و ماندگار خواهد بود.

خوانساری در پایان پیرامون فعالیت‌های اخیر خود خاطرنشان کرد: کارهایی را در مراحل مختلف دارم، یکی از آن‌ها رمانی برای نوجوانان با موضوع انقلاب است که برای انتشارات «به نشر» نوشته شده است. نگارش این رمان تمام شده ولی نیاز به ویرایش داشته و باید بازنویسی شود. کتابی که الان مشغول نوشتن آن هستم، دانشنامه سینما برای کودکان است که به همراهی منوچهر اکبرلو و شبنم میر زین العابدین برای انتشارات «محراب قلم» به نگارش درآمده است و مخاطب آن کودکان هستند. کار دیگرم تحت عنوان «خدا مرا دوست دارد» در مرحله طراحی بوده که مضمون قرآنی داشته و مخاطب آن نوجوانان هستند. این اثر پس از نگارش قرار است از سوی انتشارات «ایران بان» منتشر شود.
 
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار