کرمان؛

اجرای سیستم آبیاری نوار تیپ در سطح 4070 هکتار از اراضی استان

با همت کشاورزان و اطلاع رسانی کارشناسان اجرای سیستم آبیاری نوار تیپ در سطح 4070 هکتار از اراضی استان اجرا شد.

 اجرای سیستم آبیاری نوار تیپ در سطح 4070 هکتار از اراضی استانبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با همت کشاورزان و اطلاع رسانی کارشناسان بخش کشاورزی اجرای سیستم آبیاری نوار تیپ در سطح 4070 هکتار از اراضی استان اجرا شد و این روند همچنان ادامه دارد.

محمدرضا پورخاتون معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گفت: تامین نیاز آبی، کاهش مصرف آب، یکنواختی توزیع و محاسن دیگر آبیاری نوار تیپ ، جهاد کشاورزی را برآن داشت تا تلاش نماید که در سالجاری بیش از هفت هزار هکتار از مزارع را تحت پوشش این سیستم آبیاری قرار دهد  که تا کنون اجرای 4070 هکتار آن محقق شده است.

وی افزود: با همت کشاورزان حدود هزار هکتار از مزارع گندم، 1200 هکتار مزارع ذرت و قریب به 1870 هکتار از مزارع پنبه، هندوانه، سیب زمینی، پیاز، دانه های روغنی و سایر سبزی ها تحت پوشش این سیستم قرار گرفته است. 

پورخاتون معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزي استان كرمان با اشاره به اینکه این سیستم دارای محاسن زیادی است، گفت: اجرای این سیستم دارای محدودیت هایی نیز می باشد که بایستی در ابتدا ، مزرعه و منبع آب مورد استفاده  بررسی و سپس سیستم را اجرا نمود.

وی با اشاره به این موضوع که در مزارعی که آبهای خیلی سخت و شور دارند بدلیل انسداد نباید این نوع آبیاری مورد استفاده  قرارگیرد، افزود: در صورت نیاز لازم است قبل از طراحی و نصب نوار، آزمایش کامل آب صورت گرفته تا در طراحی شبکه روش های پیشگیری کننده از انسداد پیش بینی شود.

پورخاتون در ادامه بیان داشت: پس از پایان دوره بهره برداری، بایستی نوارهای تیپ از سطح مزرعه جمع آوری گردیده تا باعث آلودگی مزرعه نگردد و چنانچه نوارآبیاری تیپ در زیر خاک نصب شده، بهتر است برای سهولت در جمع آوری نوار، مزرعه یک نوبت آبیاری محدود شده تا خاک روی نوار نیمه مرطوب و نرم شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزي استان كرمان طراحی صحیح این سیستم را لازمه اجرای آن دانست و گفت: پهن کردن نوارهای آبیاری در طول کوتاه سبب افزایش هزینه طرح بواسطه افزایش تعداد اتصالات و افزایش متراژ لوله های آبده می گردد و پهن کردن نوارهای آبیاری در طول های زیاد نیز سبب کاهش یکنواختی آبیاری و در نهایت کاهش عملکرد محصول می شود. 


انتهای پیام/س
برچسب ها: کرمان ، کشاورزی ، آبیاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار