ساری،

فرصتی برای احیای خانه های تاریخی

خانه های تاریخی و قدیمی با قدمت بیش از 100سال در مازندران احیا می شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، صدای تخریب ده ها خانه با دیوار های کاهگلی وایوان‌های چوبی با قدمت بیش از یک قرن را هر چند وقت یکبار در کوچه پس کوچه های مازندران شنیده می شود.

خانه های تاریخی وقدیمی دوره قاجار و پهلوی اول از جاذبه های مازندران و ساری است که بسیاری از آنان در بین برج های سیمانی و نافرم گمشده اند و بازدید از آن چندان آسان نیست.

برخی از اين ابنيه که دارای ارزش معماری و تاريخی بوده اند، توسط متوليان ميراث فرهنگی در فهرست آثار ملی به ثبت رسيده اند اما برخی ديگر که با قدمتی کمتر اما با ارزش معماری دارند، توسط مالکان تخريب می شوند.

یکی از ساکنان منطقه چهار راه برق ساری گفت: خانه قدیمی باقدمت بیش از 150سال در این کوچه وجود دارد که به علت مرمت وبازسازی نشده است د رحال تخریب است و هر لحظه خطر ریختن آوار برروی عابر پیاده تهدید می کند.

وی افزود: معماری خانه قدیمی اکنون در میان انبوهی از ساخت وسازهای آپارتمان ها امروزی گم شده است.

آقای عاشوری یکی از صاحبان خانه های قدیمی در ساری گفت: نگهداری این خانه قدیمی به علت رطوبت بالا در مازندران ،پوشش سفالی ودیواره های گلی به صرفه نیست و هزینه زیادی دارد.


فرصتی برای احیای خانه های تاریخی

اما این هزینه های بالا مانع از تبدیل شدن خانه های قدیمی به اماکن گردشگری در استان یزد نشده است.

طباطبایی صاحب هتل سنتی لاله در یزد گفت: بیش از 4 سال طول کشید تا این خانه تاریخی دوره قاجار بازسازی و مرمت و تغییر کاربری داده شود.

وی افزود: استان یزد صاحب برند هتل های سنتی در کشور است و با تغییر خانه های قدیمی بافت از حالت تخریب خارج شد.

نصیری سرپرست معاونت گردشگری میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد با بیان اینکه 31 هتل سنتی در استان فعال است افزود: 4هزارو 500تخت اقامتی در استان یزد موجود است و 84 طرح اقامتی دیگر نیز درحال ساخت است.

یکی از گردشگران فرانسوی در بازدید هتل سنتی گلشن یزد که متعلق به دوره قاجاراست گفت: از اقامت در این خانه قدیمی لذت برده و با یک هتل مدرن کاملا متفاوت است.

وی افزود: با اقامت در این خانه ها از معماری نوع پوشش بنا و غذاهای سنتی و صنایع دستی این شهر هم آشنا شدم.

سازمان میراث فرهنگی مازندران با همکاری اداره بهسازی راه وشهرسازی مازندران طرح حمایت از مالکان خانه های تاریخی را از سال 80 آغاز کرده است طرحی که تولد نامبارک آپارتمان های بتنی سربه فلک کشیده جدید را به تعویق می اندازد.

ایزدی معاون میراث فرهنگی ادراه کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران نیز گفت: بمنظور حفظ واحیا بافت های تاریخی خانه های قدیمی در این شهرها تغییر کاربری داده می شود.

وی افزود : خانه های تاریخی و قدیمی که متعلق به دوره قاجار و پهلوی اول باشند می توانند به هتل های سنتی ،موزه ،مراکز فرهنگی و هنری تغییر کابری دهند.

معاون میراث فرهنگی ادراه کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت : هم اکنون 10خانه تاریخی در شهرهای آمل، ساری و بابل خریداری و با مشارکت شهرداری وبخش خصوصی قرار است به عنوان فضای فرهنگی ،گردشگری و اقامتی احیا و سبب رونق شهرها و محلات قدیمی شود.


فرصتی برای احیای خانه های تاریخی

فرصتی برای احیای خانه های تاریخی

فرصتی برای احیای خانه های تاریخی

سعید میرزاپور رئیس اداره عمران و بهسازی شهری راه و شهرسازی مازندران گفت: ارائه تسهیلات در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۴۰۰ میلیون ریال و شهرهای کمتر از جمعیت موردنظر، ۳۰۰ میلیون ریال برای هر واحد مسکونی از بسته‌های تشویقی دولت است.

وی افزود: میزان سود تسهیلات با توجه به حجم زیاد متقاضیان به ‌طور متوسط ۲۴ درصد در دوره مشارکت و ۲۱ درصد در دوره بازپرداخت است.

وی گفت:این طرح در آب انبار نو ساری به صورت سفرخانه سنتی اجرا شد و هم اکنون پذیرایی مسافران وگردشگران است.

بزرگ نیا مدیرکل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: تسهیلات ارزان قیمت به بناهای تاریخی و قدیمی مازندران اختصاص یافته است اما عملا این طرح ها در استان متقاضی ندارد.

وی با بیان اینکه جدی ترین متقاضیان اجرای این طرح ها شهرداری ها هستند افزود: هم اکنون 10خانه تاریخی در شهرهای آمل، ساری و بابل خریداری شده است و قراره با مشارکت شهرداری وبخش خصوصی به عنوان فضای فرهنگی خدمات عمومی وگردشگری احیا شود.


فرصتی برای احیای خانه های تاریخی

تاکنون از 25 خانه ثبت شده مازندران در فهرست آثار ملی فقط خانه کلبادی و خانه رمدانی در ساری و خانه نیما در یوش به مراکز فرهنگی تبدیل شده است و بیش از 50 خانه تاریخی دیگر نیز در هر شهر استان هم قابلیت تبدیل شدن به مراکز فرهنگی و گردشگری دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار