طراحی یک ابررایانه برای هدایت خودروهای خودران

جن سان هانگ مدیرعامل شرکت ان ویدیا در سخنرانی خود در نمایشگاه سی ای اس 2017 ابر رایانه‌ای به نام خاویر را معرفی کرد که می‌تواند به عنوان مغزی برای خودروهای خودران عمل کند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مدیرعامل شرکت ان ویدیا گفت: ما دوست داریم تا هر خودرویی را به هوش مصنوعی مجهز کنیم و به این منظور به همکاری با شرکت آئودی پرداخته‌ایم و تا سال 2020 خودروهای خودران خود را عرضه خواهیم کرد.
 
خودروهایی که با همکاری این دو شرکت طراحی و ساخته می‌شوند می‌توانند در شرایطی خاص مانند بزرگراه ها و خیابان های بزرگ بدون نیاز به راننده به حرکت بپردازند.
 
یکی از اهداف اصلی شرکت های خودروساز از ساخت خودروهای خودران کاهش تصادفات رانندگی است که منجر به مرگ 30 هزار نفر در سال در جاده های آمریکا و میلیون ها نفر دیگر در سراسر جهان می شود. کاهش ترافیک، کاهش مصرف سوخت و صرفه جویی در وقت از جمله دیگر مزایای استفاده از خودروهای خودران است.
 
همچنین این خودروها را می توان به راحتی به اشتراک گذاشت و لذا شاید در آینده مردم بتوانند بدون صرف هزینه زیاد برای خرید یک خودرو از آنها استفاده کنند.
 
ان ویدیا از ده سال قبل در حال ابداع فناوری خاص خود برای ساخت و هدایت خودروهای خودران بوده و رایانه خاویر به گونه ای طراحی شده که قادر به پردازش داده های دریافتی از حسگرهای مختلف، موقعیت یابی خودرو بر روی نقشه و تصمیم گیری برای هدایت خودرو است.
 
خاویر مجهز به پردازنده هشت هسته ای ARM64 و پردازنده گرافیکی Volta است و می تواند 30 هزار محاسبه را در ثانیه انجام دهد. هوش مصنوعی این ابررایانه در حدی است که دانش آن در مورد موانع محیطی را افزایش داده و می‌تواند هم به راننده در مورد خطرات احتمالی هشدار دهد. این ابررایانه با تعقیب مسیر نگاه راننده می تواند در مورد خودروی دیگری که در مسیر حرکت وی قرار دارد هم هشدار دهد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار