مشهد؛

عاری بودن مزارع تکثیر و پرورش ماهی از بیماری «وی اچ اس»

کارشناس مسئول اداره بهداشت و مراقبت از بیماری های آبزیان اداره کل خراسان رضوی از پایان اجرای طرح پایش بیماری‌های ویروسی در مزارع تکثیر و پرورش ماهیان سردآبی این استان خبر داد.

عاری بودن مزارع تکثیر و پرورش ماهی از بیماری «وی اچ اس»به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ؛ علیرضا آریان افزود: تمامی مزارع تکثیر و پرورش ماهی سردآبی این استان فاقد بیماری های ویروسی است، دو بیماری VHS و IHN از مهم‌ترین بیماری‌های ویروسی ماهیان سردآبی هستند که در صورت بروز، خسارات فراوانی را به مزارع پرورش ماهی سردآبی وارد می‌کنند.
او اظهار کرد: بیماری VHS که به سپتی سمی خونریزی دهنده ویروسی ماهیان هم معروف است، عمدتا در ماهیان قزل آلا بروز می‌کند و اگر چه قابل انتقال به انسان نیست اما باعث بروز تلفات سنگین در استخرهای پرورش آبزیان می‌شود.
آریان با بیان اینکه بروز این بیماری می تواند در تمام طول سال اتفاق افتد، افزود: تغییرات دما در اواخر زمستان و اوایل بهار همراه با تغییرات سیستم ایمنی ماهیان و سایر عوامل مستعد کننده نظیر تغذیه نامناسب و عفونت های انگلی ممکن است شرایط مناسب جهت رخداد بیماری را فراهم کند.
او افزود: بیماری IHN یا نکروز عفونی بافت خون ساز نیز از دیگر بیماری‌های ویروسی مهم ماهیان سرد آبی است.
آریان با بیان اینکه بهترین راه برای مقابله با این بیماری پیشگیری است افزود: این کنترل از طریق صدور گواهینامه‌های بهداشتی برای مراکز پرورش ماهی امکان پذیر است و اداره کل دامپزشکی استان با روش‌های پیشگیرانه و اجرای پروتکل‌های مربوط به این بیماری توانسته است در سه سال متوالی این بیماری را به صورت کامل کنترل نموده است به نحوی که میزان بروز این بیماری در مزارع پرورش این استان در سه سال متوالی مشاهده نشده است.
آریان کارشناس مسئول اداره بهداشت و مراقبت از بیماری های آبزیان اداره کل خراسان رضوی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه در زمینه بیماری ویروسی VHS خاطرنشان کرد: پرورش دهندگان ماهی باید موارد و توصیه های دامپزشکی را جدی گرفته و آنها را به دقت رعایت نمایند و با راهکار های جلوگیری از جابه‌جایی ماهی‌ها بدون مجوز بهداشتی، رعایت اصول ضدعفونی در استخرهای پرورش ماهی، کنترل بهداشتی مراحل پرورش ماهی از شیوع بیماری ویروسی در استخرهای پرورش ماهی جلوگیری نمایند.
در خراسان رضوی تعداد276 استخر سردآبی به ظرفیت تولید سالانه 4033 تن و نیز تعداد 162 مزرعه استخر ماهی گرم آبی به ظرفیت تولید سالانه  914 تن تحت نظارت دامپزشکی استان در حال فعالیت هستند.
انتهای پیام// ف ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.