تایید نهایی اولویت‌ها و سیاست‌های علم و فناوری در جلسه آینده شورای «عتف»

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم از تایید و نهایی شدن اولویت‌های علم و فناوری کشور در کمیسیون دائمی شورای عتف خبر داد و گفت: این سیاست‌ها و اولویت‌ها برای تایید نهایی در جلسه روز سه‌شنبه هفته آینده شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری(عتف) ارائه می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وحید احمدی دبیر کل شورای عالی تحقیقات و فناوری وزارت علوم در حاشیه یکصد و پنجاه و یکمین کمیسیون دایمی شورای علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه این جلسه، جلسه فوق العاده این کمیسیون است، گفت: در هفته آینده جلسه شورای عالی عتف برگزار می شود و یکی از موضوعات دستور جلسه آن تعیین سیاست‌ها و اولویت‌های پژوهش و فناوری است.

به گفته وی، هر سال سیاست‌ها و اولویت‌های علم و فناوری به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود تا در قالب این اولویت‌های برنامه‌های حوزه پژوهش و فناوری تنظیم ‌شود.

احمدی با بیان اینکه این سیاست‌ها و اولویت‌ها از سال 1396 تا 1404 است، اظهار داشت: این سیاست‌ها و اولویت‌ها در جلسات پیشین کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود و در این جلسه این سیاست‌ها تکمیل شد.

دبیر کل شورای عالی تحقیقات و فناوری وزارت علوم با تاکید بر اینکه در این جلسه سیاست‌های علم و پژوهش در 9 محور تعیین شده است، تصریح کرد: «کارکرد تحقیق و توسعه»، «خلق قابلیت‌های انسانی»، «کارکرد ایجاد بازارهای محصولات جدید»، «ایجاد و تغییر سازمان‌های مورد نیاز»، «کارکرد شبکه سازی در زمینه دانش»، «خلق و تغییر نهادهای حمایتی نوآوری»، «فعالیت‌های پرورشی و انکوباتوری»، «تامین منابع نوآوری» و «ارائه خدمات مشاوره‌ای» از جمله سیاست‌های 9 گانه علم و فناوری تعیین شده است.

وی عنوان کرد: در حوزه کارکرد تحقیق و توسعه، بر تقویت و نقش آفرینی بخش خصوصی و شرکت‌های بزرگ در توسعه و بومی سازی فناوری‌های مورد نیاز و در حوزه خلق قابلیت‌های انسانی بر توسعه و طراحی بین رشته‌ای جدید بر اساس نیازهای روز کشور تاکید شده است.

احمدی تاکید کرد: بعد از برگزاری جلسات کارشناسی و ارائه پیشنهادات اعضای کمیسیون، این سیاست‌ها تکمیل و به تصویب اعضای کمیسیون دایمی عتف رسید.

دبیرکل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه در قالب سیاست‌های علم و فناوری، اولویت‌های علم و فناوری تعیین شده، ادامه داد: برای این امر اولویت‌های علم و فناوری تعیین شده است که شامل مواردی چون «محیط زیست» با 9 اولویت، «آب» با 7 اولویت، «فناوری اطلاعات و ارتباطات» با 10 اولویت، «صنایع و معادن» با 12 اولویت، «دفاع، امنیت ملی و سیاست خارجی» با 14 اولویت، «عمران و حمل و نقل برون شهری» با 18 اولویت، «سلامت و امنیت غذایی» با 21 اولویت، «رفاه و تامین اجتماعی» با 6 اولویت، «کشاورزی و منابع طبیعی» با 22 اولویت، «انرژی» با 21 اولویت، «علوم انسانی و معارف اسلامی» با 14 اولویت، «فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی» با 15 اولویت،«حقوقی و قضایی» با 20 اولویت، «مدیریت و اقتصاد بازرگانی» با 13 اولویت می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت تعیین سیاست‌ها و اولویت‌های علم و فناوری در کشور گفت: بر این اساس هر پروژه‌ای که تعریف می‌شود هم باید با سیاست‌ها سازگاری داشته باشد و در قالب اولویت‌ها اجرایی شود.‎‌

احمدی با تاکید بر اینکه در روز سه شنبه 12 بهمن ماه جلسه شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری با حضور معاون اول رییس جمهور برگزار می‌شود، بیان کرد: در این جلسه این سیاست‌ها و اولویت‌ها به تایید نهایی این شورا خواهد رسید و به دستگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.