موزه نظامی کاخ سعدآباد، میزبان هلیکوپتر غنیمتی عراقی

هلیکوپتر Mil-24 عراقی یکی از جاذبه‌های موزه نظامی کاخ سعد‌آباد است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، کاخ موزه سعدآباد بخش‌های مختلفی دارد که هر کدام جاذبه‌های خاص خود را دارند. یکی از موزه‌های کاخ سعد‌آباد، موزه نظامی آن است. در این موزه ادوات و سلاح‌های نظامی مختلفی از دوران مختلف مثل دوره قاجار، پهلوی و دوره جنگ تحمیلی به نمایش در آمده است. اما یکی از جذاب‌ترین ادوات به نمایش در آمده در موزه نظامی، هلیکوپتر Mil-24 عراقی است که در دوران جنگ تحمیلی به غنیمت گرفته شده است. با کجارو همراه باشید تا با هم نگاهی به این هلیکوپتر بیندازیم.

موزه نظامی کاخ سعدآباد، میزبان هلیکوپتر غنیمتی عراقی

اما شاید پربازدیدترین بخش موزه نظامی را بتوان بخشی دانست که در ورودی آن قرار دارد. در این قسمت یک هلیکوپتر بسیار بزرگ غول‌پیکر است. Mil-24 یکی از بزرگ‌ترین هلیکوپترهای نظامی دنیا است.

موزه نظامی کاخ سعدآباد، میزبان هلیکوپتر غنیمتی عراقی

هلیکوپتر Mil-24 یک هلیکوپتر تهاجمی است که در جنگ ایران و عراق به صورت گسترده توسط رژیم بعث عراق بر علیه رزمندگان کشورمان مورد استفاده قرار گرفت. هلیکوپتری که در کاخ سعدآباد به نمایش در آمده است، در خرداد ماه سال ۱۳۶۱ و در عملیات بیت‌المقدس به غنیمت گرفته شده است. 

موزه نظامی کاخ سعدآباد، میزبان هلیکوپتر غنیمتی عراقی

این هلیکوپتر روسی پس از یک فرود اضطراری در خط مقدم و بین نیروهای خودی و دشمن، به سختی (در هوای طوفانی که باعث کاهش دید دشمن به نیروهای ایرانی شده بود) توسط رزمندگان کشورمان به پشت خط مقدم نیروهای خودی انتقال داده شد.گفته می‌شود این هلیکوپتر پس از انتقال به داخل خاک کشور عزیزمان مورد بررسی قرار گرفت تا در صورت امکان اورهال شده و مورد استفاده قرار گیرد، اما به دلیل آسیب‌های جدی که به آن وارد شده بود، این کار با موفقیت انجام نشده است.

موزه نظامی کاخ سعدآباد، میزبان هلیکوپتر غنیمتی عراقی

بنابراین، Mil-24 غنیمت گرفته شده، برای همیشه در موزه سعدآباد تهران زمین‌گیر شد و دیگر رنگ پرواز و آسمان را به خود ندید. چندین سال است که هرکس که به موزه سعدآباد سری می‌زند، نگاهی هم به این هلیکوپتر زیبا می‌اندازد و بسیاری از آن یا با آن عکس یادگاری می‌گیرند.

آیا شما قبلا این هلیکوپتر را از نزدیک دیده‌اید؟ تجربه خود را با کجارو و خوانندگان ما در میان بگذارید.

منبع:کجاور

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار