همدان؛

کاهش مصرف قند، نمک و چربی در ایام نوروز گامی به سوی سلامتی

درايام نوروز به منظور پيشگيري از بيماري‌هاي ناشي از نمك، قند، شكر و چربي مصرف این مواد را کاهش دهید.

کاهش مصرف قند، نمک و چربی در ایام نوروز گامی به سوی سلامتی

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ چگونه مصرف نمک را کاهش دهیم؟

براي کاهش مصرف نمک و برای بهبود غذا بهتر است به جای نمک از سبزی‌های تازه و معطر مانند ترخون و شوید، سیر، لیموترش،آب نارنج، آویشن، و ... استفاده شود.

توصیه می‌شود مصرف مواد غذایی شور مانند آجیل شور، انواع فراورده‌های غلات حجیم شده (پفک)، چوب شور، چیپس، خیار شور، و انواع سبزیجات شور مانند کلم شور و ماهی دودی كم شود و از مصرف غذاهای فرایندشده مانند سوسیس، کالباس و همبرگر پرهیز و از پنیر و دوغ کم‌نمک در برنامه غذایی روزانه استفاده کنیم.

چگونه مصرف قند و شکر را کاهش دهیم؟

در میان‌وعده‌ها از میوه‌های تازه یا بیسکویت‌های سبوس‌دار به جای کیک‌ها و شیرینی‌های تر که پرچرب و شیرین هستند، استفاده کنید. مصرف نوشابه‌های گازدار و آب‌میوه‌های صنعتی را کاهش داده و به جای آن آب، دوغ کم‌نمک و آب‌میوه‌های تازه بنوشید. همراه با چای از 3یا2 عدد توت خشک یا کشمش به جای قند و شکر استفاده کنید و در میهمانی‌ها و پیک‌نیک‌ها و یا مسافرت‌ها به جای خرید شیرینی‌های قنادی که حاوی شکر زیادی هستند، از کیک‌ها و شیرینی‌های ساده خانگی، با میزان شکر کمتر و حاوی میوه‌ها و سبزیجات تازه، بخارپز یا پخته شده مثل هویج، آلبالو، گیلاس و سیب و ... استفاده کنید.

چگونه مصرف روغن را کاهش دهیم؟

لبنیات کم‌چرب را جایگزین لبنیات پرچرب کنید. به عنوان مثال پنیر کم‌چرب را به جای پنیر خامه‌ای مصرف کنید. از غذاهای آب‌پز، بخارپز، تنوری و کبابی به جای سرخ کردن آنها استفاده کنید. مصرف غذاهای آماده را به دلیل وجود روغن و نمک زیاد کاهش داده و مصرف انواع میوه و سبزی را افزایش دهید. روغن مایع را به طور مستقیم از داخل بطری به غذا نریزید و آن را با قاشق اندازه‌گیری کنید و از آب‌لیمو، آب‌غوره همراه روغن زیتون به جای سس مایونز در سالاد استفاده کنید. از گوشت‌های کم‌چرب به جای گوشت‌های پرچرب استفاده کنید و پوست مرغ و چربی‌های گوشت قرمز را حذف کنید. روغن مواد غذایی سرخ شده را با گذاشتن در صافی و کمی فشار دادن ماده غذایی و یا قرار دادن روی یک دستمال تمیز از آنها جدا کنید و مصرف امعاء و احشاء مانند کله‌پاچه، زبان و مغز را کاهش دهید.

انتهای پیام/ ش

 
برچسب ها: قند ، نمک ، چربی ، غذا ، ایام نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.