شیخ نعیم قاسم: امام خامنه‌ای یک رهبر اسلامی بی‌نظیر و یک گنجینه بزرگ فکری است

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری، ایشان را یک گنجینه بزرگ فکری و احیاگر واقعی اسلام توصیف کرد.

شیخ نعیم قاسم: امام خامنه‌ای یک رهبر اسلامی بی‌نظیر و یک گنجینه بزرگ فکری استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری العهد، شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان، گفت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یک رهبر اسلامی معاصر و بی‌نظیر و یک گنجینه بزرگ فکری است. 

العهد نوشت: به تازگی کتابی از شیخ نعیم قاسم، معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان منتشر شده است که در آن  تفکرات امام خامنه‌ای را بررسی می‌کند تا کشورهای عربی را با شخصیت فکری ایشان آشنا کند، آنهم در زمانی که به نظر می‌رسد کشورهای اسلامی شدیدا به تفکر اسلامی نوگرایانه نیاز دارند، تفکری که می‌تواند به چالش‌های امروز پاسخ دهد. این کتاب 26  باب دارد و شیخ نعیم قاسم با استناد به مواضع و صحبت‌های امام خامنه‌ای که عینا در کتاب آمده است، نتیجه‌گیری‌ها و تحلیل های خود را ارائه می‌دهد. این کتاب «ولی نو اندیش و احیاگر» نام دارد. 

معاون دبیر کل حزب الله لبنان در گفتگو با العهد در پاسخ به این سوال که آیا کتاب جدید وی نیز مانند سایر کتابهایش در راستای پر کردن خلاءهای موجود در زمینه فرهنگی قرار دارد یا خیر، گفت: امام خمینی (ره) با مطرح کردن جمهوری اسلامی در ایران، زلزله‌ای فرهنگی و سیاسی در منطقه به وجود آورد. خلال تجربه امام خمینی ثابت شد مسائل زیادی وجود دارد که می‌توان آنها را در جامعه نهادینه کرد، اما چالش های بزرگ که بارزترین آنها جنگ عراق با ایران بود مانع از نهادینه شدن این تجربیات شد. امام خمینی و مردم ایران توانستند اصول جمهوری اسلامی را حفظ کنند و همین مسئله باعث شد ایران از نظر علمی و حضور در منطقه پیشرفت کند. 

وی افزود: سال 1989 امام خامنه ای رهبری ایران را در دست گرفتند تا اصول را متناسب با دوره معاصر و با شیوه‌ای نو پایه گذاری کنند؛ شیوه‌ای که بر پایه گام‌های بررسی شده و راهبردهایی قرار دارد که اجازه می‌دهد ایران در ساختار بین المللی به جایگاه مهمی برسد. ایشان همچنین توانستند مسائل الهام بخشی درباره اسلام ارائه دهند که حتی خارج از مرزهای ایران نیز از آنها استفاده می‌شود. من دریافتم که امام خامنه‌ای یک گنجینه بزرگ فکری هستند به همین سبب مناسب دیدم که چهره‌ای واقعی از ایشان، هرچند کم و در اندازه فهم و درک ما ارائه شود. امام خامنه ای توانست ایران را به ثبات برساند و تفکراتی را در سطح تفکرات اسلامی و درباره مسائل حساس، از جمله زن، هنر و وحدت اسلامی و فلسطین ارائه داد. 

 معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان در پاسخ به این سوال که چگونه شخصیت امام خامنه‌ای را به افکار عمومی کشورهای عربی، معرفی می‌کند، گفت: امام خامنه‌ای یک رهبر اسلامی معاصر و در جایگاه خود بی نظیر است؛ زیرا ایشان تفکر اسلامی اصیل را با همه گستردگی آن با فرهنگ جهانی در کنار هم قرار داده و از انقلاب ها، ادبیات و جنبش‌های مردمی در مناطق مختلف آگاه است و همین مسئله به امام خامنه‌ای قدرت داده است تا بین تفکرات مختلف و استخراج شیوه‌های جدید به بهترین شکل، تحلیل تطبیقی انجام دهد. 

شیخ نعیم قاسم افزود: امام خامنه‌ای در سطح فکری، احیاگر واقعی اسلام و با وجود همه چالش هایی که منطقه با آن روبروست، توانسته است تجربه‌ای خوب برای منطقه به ارمغان آورد. 

وی در ادامه در معرفی کتاب خود گفت: اسم این کتاب، یعنی «ولی احیاگر و نواندیش» کاملا دقیق است. من مشخص نکرده‌ام این نواندیشی چه ابعادی دارد؛ زیرا من آن را در فرهنگ، تفکر، فقه، سیاست، مدیریت، نقشه‌های راهبردی و هر اقدامی که یک کشور معاصر و امروزی به آن نیاز دارد، مشاهده کردم. امام خامنه‌ای، حتی از این فراتر رفتند و نظریه‌ای جامع درباره حاکمیت دینی مردمی ارائه داده‌اند. امام خامنه‌ای، دین را به عنوان یک تفکر در زندگی مردم، با آزادی مردم در انتخاب گزینه‌ها، زیر سایه تفکر دینی، ادغام می‌کنند و می‌گویند آنچه در ایران رخ داد، بر اساس اراده مردم و زیر سقف قانون اساسی بود و مردم در انتخاب نمایندگان و چگونگی پیشبرد طرح های توسعه، آزاد هستند.  این کتاب مردم را به سمت تفکر اسلامی اصیل از طریق تجربه ولایت فقیه دعوت می‌کند و یک تجربه موفق از بعد راهبردی تفکر امام ارائه می‌دهد. 

معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: انقلاب ایران، مردمی و مسالمت‌آمیز بود. این انقلاب ایده تاسیس حکومت اسلامی را ارائه داد، حکومتی که مردم به آن رأی دادند. وقتی هم که حکومتی شکل می‌گیرد باید برنامه‌ریزی راهبردی داشت و برای برنامه های مختلف و تربیت نسل‌ها تلاش کرد و به این ترتیب یک جامعه اسلامی گسترده تشکیل خواهد شد. بعد از این مرحله، زمان ارتباط با سایر جوامع و انتقال تجربه آغاز می‌شود. امام خامنه‌ای، با ارائه این شیوه به همه جنبش های اسلامی گفت اگر می خواهند موفق شوند باید به این شیوه عمل کنند. من ندیدم هیچ متفکر اسلامی یا غیر اسلامی قبل از امام خامنه‌ای این شیوه را ارائه داده باشد. امام خامنه‌ای نواندیش و نظریه‌پرداز برای کسانی است که می‌خواهند اسلام را در قالب رده‌بندی انقلاب، حکومت و جامعه، گسترش دهند. 

العهد پرسید امام خامنه‌ای توجه ویژه ای به سیاست‌های اقتصادی دارند. شما مفهوم اقتصاد مقاومتی را که امام خامنه‌ای مطرح کرده‌اند، چگونه توضیح می‌دهید؟
معاون دبیر کل حزب الله لبنان گفت: اقتصاد مقاومتی یک شیوه است برای چگونگی تکیه بر چرخه اقتصاد در داخل ایران. اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه ما وابسته نباشیم. وقتی در زمینه کالاهای اساسی و فناوری به خارج وابسته باشیم، کشورهای خارجی می‌توانند با قطع صادرات از ما اخاذی کنند و برای شروع مجدد فعالیت‌ها، امتیازهای سیاسی از ما بخواهند. امام خامنه‌ای می‌گوید بر اساس اقتصاد مقاومتی باید به تولید داخلی متکی بود و آنچه را تولید می‌کنیم مصرف و فقط کالاهای محدودی را وارد کنیم. ایشان بر اهمیت خودکفایی در سطح فرهنگی و جنبش علمی، تاکید می‌کنند. 

العهد پرسید چرا شما یک فصل را به دیدگاه امام خامنه‌ای درباره حزب‌الله اختصاص دادید؟
شیخ نعیم قاسم گفت: دیدگاه امام خامنه‌ای درباره حزب‌الله باعث افتخار ماست. ایشان حزب‌الله را الگویی برای جوانان جنبش‌های اسلامی می‌دانند. امام خامنه‌ای پیشرفت ها و دستاوردهای حزب‌الله را رصد و از اینکه این جنبش توانسته است پرچمدار جهاد و مقاومت باشد، تقدیر می‌کند. 
 
العهد پرسید: وحدت اسلامی و فلسطین از اصول ثابت در جمهوری اسلامی ایران است از دوره امام خمینی بر این دو مسئله تاکید شده است. شما در کتاب خود علت اصرار بر این دو مسئله را چگونه بیان کرده اید؟
معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: از دیدگاه امام خامنه ای، وحدت اسلامی راه حل همه مشکلات کشورهای عربی و اسلامی است. ایشان معتقدند اسلام وجه مشترک همه مسلمانان است و از لابه‌لای سخنرانی‌ها اینگونه به نظر می‌رسد که امام خامنه‌ای به روابط با کشورهای عربی و اسلامی تمایل بسیار دارند. این مسئله در بیانات عمومی ایشان نیز مشهود است. امام خامنه‌ای یکی از علل تفرقه را پیروی از غرب و وابستگی به آن می‌دانند. اصطلاح بیداری اسلامی را هم که ایشان وضع کردند در همین راستا قرار دارد.

وی افزود: مسئله فلسطین نیز بسیار مهم است. امام خامنه ای، در روند مقابله با خط انحرافی در جهان، مقابله با اسرائیل را در اولویت قرار می‌دهند. فلسطین در دیدگاه امام خامنه‌ای، جایگاه عمده ای دارد و اخیرا نیز در سخنان خود در کنفرانس انتفاضه بر اولویت دادن به فلسطین و آزادی آن تاکید کردند. ایشان افزودند به شرط ادامه جهاد و فعالیت جدی امکان زوال اسرائیل و آزاد سازی فلسطین وجود دارد، مانند آنچه برای جنوب لبنان رخ داد. 

معاون دبیر کل حزب الله لبنان درباره دیدار خود با امام خامنه‌ای و هدیه دادن نسخه‌ای از کتاب به ایشان گفت: وقتی امام خامنه‌ای برای درمان در بیمارستان بودند به ملاقات ایشان رفتم و یک نسخه از چاپ اول این کتاب را به ایشان هدیه دادم و به همه کسانی که می‌خواهند از تفکر ولی احیاگر و نواندیش، نقشه های عملی و افق فکری ایشان آشنا شوند، پیشنهاد می‌کنم این کتاب را بخوانند. 

شیخ نعیم قاسم در پایان گفت: این کتاب به فارسی ترجمه شده و وزارت فرهنگ و ارشاد ایران آن را به عنوان کتاب سال 2017 انتخاب کرده است. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار