خلاصه زندگی حضرت علی اکبر (ع)

در این گزارش به مناسبت میلاد حضرت علی‌اکبر (ع) به بیان خلاصه‌ای از زندگی آن حضرت می‌پردازیم.

خلاصه زندگی حضرت علی اکبر (ع)به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ هر سال روز ولادت علی اکبر (ع) به عنوان روز جوان جشن گرفته می‌شود؛ اما خوب است شناخت بیشتری در خصوص شخصیت آن امام پیدا کنیم؛ چرا که نقل قول‌های متفاوتی در خصوص سن و سال و ازدواج او وجود دارد که در این گزارش در گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام بهاری کارشناس مذهبی به این موضوع پرداخته‌ایم. پیش از آن مقدمه‌ای کوتاه از تولد آن حضرت را بخوانید.
 
 حضرت علی اكبر (ع) فرزند ابی عبدالله الحسین (ع) بنا به روایتی در یازدهم شعبان، در مدینه منوره دیده به جهان گشود. پدر گرامی‌اش امام حسین بن علی بن ابی طالب (ع) و مادر محترمه اش لیلی بنت ابی مرّه بن عروه بن مسعود ثقفی است. 
 
درباره شخصیت علی اكبر (ع) گفته شد، كه وی جوانی خوش چهره، زیبا، خوش زبان و دلیر بود و از جهت سیرت و خلق و خوی و صباحت رخسار، شبیه ترین مردم به پیامبر اكرم(ص) بود و شجاعت و رزمندگی را از جدش علی ابن ابی طالب (ع) به ارث برده و جامع كمالات، محامد و محاسن بود. 
   
سن حضرت علی اکبر (ع)

حجت الاسلام بهاری درباره نقل قول‌های متفاوتی که ازطول عمر حضرت علی اکبر (ع) وجود دارد، گفت: سید الشهدا فرموده اند: اگر خداوند ۱۰ فرزند هم به من می‌دادند، اسم همه آن‌ها را علی می‌گذاشتم. از سویی اکبر یعنی بزرگتر و با توجه به این نکته می‌توان متوجه شد که حضرت  علی اکبر (ع) فرزند بزرگ امام حسین (ع) بودند.
 
وی افزود: در مورد سن دقیق حضرت هم نقل شده است ثمانیه عشرین؛ البته عده‌ای هم می‌گویند ثمانیه عشر که درست نیست و حضرت ۲۸ سال سن داشتند.

ازدواج حضرت علی اکبر (ع)

بهاری در این باره اظهار داشت: در مورد ازدواج حضرت در برخی زیارات نقل شده است: (السلام علی اولادک) یعنی حضرت علی اکبر (ع) علاوه بر این که ازدواج کرده بودند، فرزند هم داشتند و در برخی مقاتل هم آمده که فرزندان او در کربلا و در زیر مرکب‌ها به شهادت رسیده‌اند. البته قول ضعیفی هم وجود دارد که می‌گوید حضرت علی اکبر (ع) ازدواج نکرده است، اما با توجه به آنچه گفته شد احتمال آن خیلی ضعیف است.

حجت‌الاسلام بهاری در خصوص ارزش و جایگاه آن حضرت در بین خانواده تصریح کرد: وقتی علی اکبر (ع) خواست وارد میدان جنگ شود، اهل خیمه خواستند با گرفتن عبا و عمامه او مانع رفتن او به میدان جنگ شوند. اما امام حسین (ع) فرمودند: دع علی اکبر؛ یعنی علی اکبر را ر‌ها کنید: (علی ممسوس فی ذات الله) علی مجنون و سرگشته ذات الهی است. حضرت سکینه دختر امام حسین (ع) فرموده‌اند: ما در کربلا در سه زمان پدرمان را به حال مرگ دیدیدم؛ یک‌بار زمانی که علی اکبر (ع) می‌خواست به میدان برود. دوم زمانی که او طلب آب کرد و سوم زمانی که او بالای سر برادرم علی اکبر (ع) قرار گرفت.

اولین کسی که از اهل بیت امام حسین (ع) به میدان جنگ رفت، چه کسی بود؟

حجت الاسلام بهاری ابراز داشت: حضرت علی اکبر اولین کسی بود که مقابل دشمن قرار گرفت و وقتی که او به میدان جنگ رفت، نه تن‌ها ظاهر او شبیه پیامبر اکرم (ص) بود؛ بلکه خلق او شبیه خلق پیامبر و مجموع برخوردهای او با اهل مدینه هم شبیه پیامبر بود. لذا فرموده‌اند حضرت علی اکبر (ع) شبه پیامبر است و حتی نحوه سخن گفتن او هم شبیه پیامبر بود. اما او معصوم نبود.

وی تاکید کرد: وجود مبارک حضرت علی اکبر در کربلا هم همراه پدرش امام حسین (ع) بود و از امام حسین (ع) سوال پرسید: من خواب دیده ام که کاروان ما در مسیر مرگ حرکت می‌کند؛ آیا مسیری که ما انتخاب کرده‌ایم درست است. او نه به عنوان فرزند امام حسین (ع) بلکه به عنوان کسی که در کنار امام حسین (ع) قرار داشت و همراه او بود، با بصیرت خود در تبعیت از امام زمانش عمل می‌کند و همراه می‌شود و همه ما باید از این رفتار درس بگیریم و آن را سر لوحه کردار خود قرار دهیم.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ستایش
۲۰:۴۵ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
خیلی خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۰۵ فروردين ۱۴۰۰
یا حضرت علی اکبر (ع) خیلی دوستت دارم آقا کمکم کن بتوانم لیاقت دوستی با شما را داسته باشم و در شب اول قبر و در قیامت مرا تنها نگذار و یاریم کن چون رسم رفاقت همین است اقا جان
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۵:۰۵ ۰۵ فروردين ۱۴۰۰
خدایا دراین روز عزیز به حق آقاعلی اکبر حسین ع به همه مردم دنیا سلامتی دلخوشی عنایت فرما
Iran (Islamic Republic of)
ذدرتدذت
۰۰:۴۰ ۱۶ شهريور ۱۳۹۹
بد بود
United States of America
ناشناس
۲۲:۳۵ ۰۹ شهريور ۱۳۹۹
یا علی اکبر کمکم کن
Iran (Islamic Republic of)
ایناز
۱۰:۲۲ ۰۵ مهر ۱۳۹۸
یا علی اکبر ه کمک کن تا را رو شما باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۹ خرداد ۱۳۹۸
یا علی اکبر. شب اول قبر یادتون نرود اقا
-
ناشناس
۱۰:۵۰ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶
آقای مهربانم کمکمون کن تا رهرو شما باشیم