چرا تولید پراید و 405 عقلانی است؟

یک کارشناس صنعت خودرو با اشاره به طرح مجدد بحث خروج خودروهای قدیمی از خط تولید گفت: کدام خودرساز خارجی را می شناسید که بتواند مانند خودروسازان ایران اتومبیل 1600 سی‌سی 4 نفره با بهای 4 هزار دلار تولید کند؟ پس خودروی پراید که بهای آن با هزینه‌های جانبی حدود 5 هزار است را نمی‌توان گفت که خودروی بدی است!

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مدت‌هاست که بحث خروج دو خودروی قدیمی پراید و پژو 405 در کانون صحبت‌ها و نارضایتی بسیاری از مردم و کارشناسان صنعت خودرو قرار گرفته است.
 
سازمان استاندارد ایران نیز بارها اعلام کرده که این خودروهای قدیمی باید از خط تولید خارج شوند و خودروهای جدیدی جایگزین آن‌ها گردد؛ اما در واکنش به خط و نشان کشیدن‌های استاندارد، برخی از خودروسازان کشور اعلام کردند که تا تقاضا برای این خودروها وجود دارد، تولید می‌کنیم!
 
در ارتباط با این موضوع محسن ملایی فعال صنعت خودرو، قطعه ساز و عضو هیات علمی دانشگاه به ابعاد مساله خروج خودروهای قدیمی اشاره کرده است.
 
این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به پرسشی در مورد لزوم بهره‌گیری از استاندارد جهانی برای مدت زمان تولید یک خودرو گفت: حرف شما کاملا صحیح است، ولی شاخص‌های کشور ما با استاندارد جهانی کاملا متفاوت است. در ایران میانگین درآمدی 80 درصد جامعه زیر 1500 دلار است و اقتصاد ما 50 سال است که دارد تورم بالای 10 درصد را تجربه می‌کند.
 
وی با بیان این‌که عملکرد نامطلوب خودروسازان جای دفاع ندارد، گفت: البته خودروساز در جای خود عملکرد نامطلوب داشته اما اگر خودروساز بخواهد در استاندارد جهانی خودرو تولید کند، کدام خودرساز خارجی را می شناسید که بتواند مانند خودروسازان ایران اتومبیل 1600 سی‌سی 4 نفره با بهای 4 هزار دلار تولید کند؟ پس خودروی پراید را که بهای آن با هزینه‌های جانبی حدود 5 هزار می شود، نمی‌توان گفت که خودروی بدی است!
 
چرا تولید پراید و 405 عقلانی است؟ 
 
این عضو هیات علمی دانشگاه افزود: ما باید زیر ساخت‌های اقتصادی کشور را درست کنیم. فرض کنیم همین امروز واردات خودرو آزاد و عوارض صفر شود، دولت توانایی تامین ارز واردات این حجم از تقاضا برای خودرو را ندارد؛ معتقدم چون دولت مشکل تامین ارز دارد، در نتیجه تعرفه‌ها را بالا نگاه داشته است. به عنوان مثال اگر 10 میلیارد دلار در سال خودرو وارد شود کدام دولتی را سراغ دارید که توانایی تامین این میزان ارز را داشته باشد؟
 
وی در مورد اینکه چرا همین خودروهای موجود را نمی توانیم با کیفیت مطلوب سابق تولید کنیم، گفت: خودروساز عملا یک مونتاژ کار است. خودروساز از قطعه ساز و مجموعه ساز قطعه می‌گیرد؛ مواد اولیه ای که قطعه سازان برای تولید قطعات خودرو استفاده می‌کنند، به عنوان مثال فولاد اگر به آزمایشگاه بفرستید متوجه خواهید شد که شرایط فیزیکی و مقاومت آن در هنگام تولید قطعه متفاوت است، در نتیجه کیفیت قطعات بوجود آمده از این مواد اولیه بناچار و براساس شرایط پیش‌آمده دستخوش تغییرات خواهد شد.
 
این فعال صنعت خودرو افزود: به عنوان مثال اگر بخواهم واتر پمپ کیفی تولید کنیم، شمش و ورق آلومینیومی که در اختیار داریم باید کیفی باشد. بلبرینگ و فنر که استفاده می‌کنیم نیز باید همین شرایط را داشته باشد، همچنین خودم هم به عنوان یک قطعه ساز باید کیفی باشم.
 
وی ادامه داد: آن چیزی که ما انجام می دهیم تابع مقدورات کشور است و مقدورات نیز تابع شرایط اقتصادی می‌باشد. وقتی نمی توانیم ماشین آلات وارد کنیم، ماشین آلات نو به ما نمی‌دهند و شرایط واردات آن سخت است نمی‌توان انتظار زیادی داشت.
 
او به موانع خارجی برای استفاده از مواد اولیه مرغوب نیز اشاره کرد و گفت: از نظر بین المللی و قانونی تحریم‌ها برداشته شده ، اما بانک ها و شرکت‌های قطعه‌سازی و مواد اولیه تمایلی به همکاری با ایران ندارند.
 
 
منبع:جام جم
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Seychelles
ابراهیم
۰۹:۳۶ ۰۵ خرداد ۱۳۹۶
پراید 1600 سی سی؟؟؟؟
چه هئیت علمی!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۰۴ خرداد ۱۳۹۶
چون پول بهتر از جان مردمه
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۲:۲۳ ۰۴ خرداد ۱۳۹۶
چون مردم ساده لوحی گیر آوردن وبهشون قالب میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۴ خرداد ۱۳۹۶
خودرو اسپرتیج مدل 2013 دوربین مکانیزه جریمه 500000 ریالی کرده دقیق تشخیص داده معاینه فنی ندارد و برای شهر مضر است .. ولی خودرو های پراید و پژو 405 هیچ ضرر جانی و مالی برای مردم ندارد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۰۴ خرداد ۱۳۹۶
چقد جالب، پس در واقع خودرو سازان عزیز دارن به ما لطف میکنند با این قیمت خودرو تولید میکنند.
ولی باید به این نکته مهم توجه شود که قیمت واقعی خودرو های داخلی هم اینی که هست نیست
دلیل این قیمت بالا پارتی بازی و استخدام بیش از حد نیاز این شرکت هاست که برای تامین دستمزد کارگران مجبورن قیمت رو این قدر بالا ببرند
و الا پراید هفت میلیون کجا و پراید بیست میلیون!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۸ ۰۴ خرداد ۱۳۹۶
پس اتحادیه اروپا کی می خواهند با ما رابطه بانکی داشته باشد؟ نه تنها ما بلکه خیلی از کشورهای فقیر همسایه نیز چشم به اقتصاد ایران دوختند تا شاید در کنار آن سفره کوچکشان کمی رونق بگیرد افغانستان و ارمنستان به طبع اقتصاد ایران روزگار به سختی میگذرانند
آخرین اخبار