خرازی در دومین اجلاس سازمانهای سیکا در چین:

گروه‌های تروریستی به ابزاری در دست برخی دولت‌های منطقه تبدیل شده‌اند

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران گفت: بعضی کشورهای منطقه از گروههای تروریستی به عنوان ابزاری برای پیشبرد اهداف خود بهره می‌گیرند.

گروه‌های تروریستی به ابزاری در دست برخی دولت‌های منطقه تبدیل شده‌اندبه گزارش حوزه سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کمال خرازی در دومین اجلاس سازمانها و نهادهای غیردولتی و مطالعاتی کشورهای عضو تعامل و اعتمادسازی آسیا موسوم به «سیکا» در شهر پکن پایتخت چین سخن می گفت، اظهار داشت: علاوه بر بعضی از کشورهای منطقه، غرب و بویژه آمریکا نیز با دخالت‌های نظامی خود چه در عراق و چه در سوریه، فضاهای گسترده ای را برای فعالیت‌های گروههای تروریستی بوجود آورده اند.

وی افزود: دخالت قدرت های منطقه‌‎ای و فرامنطقه‌ای برای تغییر نظام ها در منطقه نه تنها فرصت تغییرات سیاسی مناسب را از مردم می گیرد، بلکه در بعضی از کشورها همچون سوریه، لیبی، عراق و یمن چنان بی ثباتی، ناامنی و آوارگی گسترده و فقر و گرسنگی را بوجود آورده که بعید است چشم انداز امیدوار کننده‌ای در کوتاه مدت و حتی میان مدت برای این کشورها متصور شد.

او گفت که واقعیت این است که ساختارهای سیاسی در بعضی از کشورهای عرب جنوب خلیج فارس به نحوی است که از تولیدات فکری آنها چیزی جز گروههایی همچون داعش، القاعده و بوکوحرام و مشابه آنها بیرون نخواهد آمد.

وی ادامه داد: این گروهها محصول ترکیبی افراط گرایی مذهبی همچون وهابیگری و نوعی از حاکمیت قبیله ای است.

خرازی خاطر نشان کرد که تزریق این تفکر توسط مسلمانان تندروی سلفی در مساجد و پشتیبانی مالی از جوانان که به جز گروه مذهبی خود، بقیه پیروان مذاهب و ادیان را کافر می دانند و باید گردن زده شوند، دور نمای امید بخشی از پایان این خشونت ها ارائه نمی دهد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد که در هر حوزه جغرافیایی یا منطقه جغرافیایی مسایل و تنش های بین کشورهای آن منطقه باید بدون دخالت قدرت های فرامنطقه ای و توسط کشورهای همان منطقه حل و فصل گردد.

وی ادامه داد: البته سازمان ملل نیز می تواند به این پروسه کمک نماید و مداخله نظامی برای ساقط کردن نظام ها حتی اگر نظام‌های غیردموکراتیک باشد راه حل مناسبی نخواهد بود؛ همچنان که امروزه در یمن، لیبی، عراق، افغانستان و سوریه شاهد نتایج آن هستیم.

خرازی همچنین یادآور شد که نمی توان تجربه موفق در یک منطقه را با زور در دیگر مناطق به اجرا در آورد زیرا کشورها با یکدیگر از منظرهای گوناگون بویژه وجوه فرهنگی متفاوت هستند و می توان گفت هر منطقه جهان منحصر به فرد است و با مشکلات بخصوصی روبروست به گونه ای که رویارویی با معضلات امنیتی آن منطقه روش خاص خود را می طلبد.

او با بیان اینکه غرب آسیا با مشکلات جدی بویژه از نقطه نظر اقتصادی و ساختارهای سیاسی روبروست، یادآور شد: فائق آمدن بر مشکلات سخت خواهد بود مگر اینکه با مشارکت جمعی و گفت وگوهای چند جانبه؛ راه حلی مناسب برای آن یافت.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد که امنیت منطقه خاورمیانه بدون خاتمه یافتن بحران فلسطین قابل حل نیست و باید راهی برای احقاق حقوق مردم فلسطین که از سال 1948 میلادی تاکنون تحت فشارهای طاقت فرسای رژیم اسرائیل قرار دارند، پیدا کرد. راه حل های درست مراجعه به آرای عمومی و تشکیل یک دولت دموکراتیک متشکل از مسلمانان، مسیحیان بومی این سرزمین است.

وی تصریح کرد که خاورمیانه از تفکر با «حاصل جمع صفر» در رابطه با مسائل امنیتی رنج می برد و به همین خاطر باید رهیافت «حاصل جمع برابر» در منطقه برقرارشود.

خرازی ادامه داد: گرچه ممکن است همه دستاوردها در هر موضوعی برابر نباشد ولی باید همه دستاوردی مناسب در زمینه امنیت کسب نمایند و این از طریق پذیرش نظم و امنیت منطقه میسر است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح جاده ابریشم جدید چین و اجرای طرح موسوم به «یک کمربند - یک راه» اشاره کرد و گفت: با بهره گیری از امکانات همه کشورهای قرار گرفته در مسیر این جاده، می توان این پروژه عظیم را به خوبی اجرایی کرد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد نقش موثری را در اجرای این طرح به سهم خود بر عهده بگیرد، به موقعیت مناسب کشورمان در منطقه اشاره کرد و یادآور شد: ایران در میان دو منطقه ژئو استراتژیک خلیج فارس و آسیای مرکزی و قفقاز طرح های کلانی را در دستور کار توسعه دارد که کریدور شمال - جنوب که دسترسی کشورهای سواحل دریای عمان و اقیانوس هند را به افغانستان، آسیای مرکزی و روسیه تسهیل می کند از جمله این طرح ها است.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی یادآور شد: علاوه بر این، شاهراهها و خط ریلی شرقی به غرب ایران می تواند از یکسو ارتباط با ترکیه و اروپا و از سوی دیگر از طریق عراق با خاورمیانه و دریای مدیترانه را ممکن سازد.

وی اضافه کرد: نکته مهم این است که با توسعه بندر گوادر در پاکستان احداث کریدور کاشغر به گوادر توسط چین امکان و با اتصال این بندر در پاکستان به بندر چابهار ایران می توان ارتباط زمینی چین به شمال و غرب ایران را هم فراهم ساخت.

خرازی البته به موضوع امنیت و همکاریهای امنیتی کشورهای قرار گرفته در مسیر جاده ابریشم نوین نیز اشاره و آن را در توسعه و پیشبرد برنامه های این طرح مهم دانست.

دومین اجلاس سازمان ها و نهادهای غیردولتی و مطالعاتی کشورهای عضو کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا موسوم به «سیکا» از امروز با حضور نمایندگان بیش از 30 کشور جهان و محمد خدادی مدیرعامل ایرنا در شهر پکن گشایش یافت.

در این اجلاس که فردا به کار خود پایان می دهد، حدود 200 نفر از اعضای دولت های عضو، سیاستمداران، سفرای خارجی مقیم چین و همچنین کارشناسان بین المللی شرکت دارند.

دستور کار این نشست 25 سالگی سیکا، امنیت و توسعه برای آسیا است و شرکت کنندگان در نشست درباره توسعه آسیا، وضعیت امنیتی این قاره، توسعه پایدار قاره آسیا، اعتمادسازی متقابل و چگونگی دستیابی به امنیت پایدار و همه جانبه و جامع در این قاره با یکدیگر بحث و تبادل نظر خواهند کرد.

برنامه توسعه هزاره سازمان ملل، طرح راه ابریشم نوین چین، مبارزه با تروریسم، مقابله با حملات سایبری، نقش رسانه ها در سیکا و در جهان و تحولات اقلیمی از مهمترین محورهای مورد گفت وگو در این نشست خواهد بود و نقش سیکا در عرصه جهانی نیز مورد رایزنی قرار می گیرد.

انجمن مردمی وزارت خارجه و شهرداری پکن با همکاری وزارت امور خارجه و انجمن دیپلماسی عمومی چین این اجلاس را برگزار می کنند.

 

انتهای پیام/

امنیت منطقه خاورمیانه بدون خاتمه یافتن بحران فلسطین قابل حل نیست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار