فرمانده تیم غواصی حادثه ایرباس ۶۵۵

جنازه که نه، قطعات بدن بالا می آوردیم!/ کابوسی که یک صندلی سنگین به بار آورد

29 سال از حمله ناو جنگی آمریکا به هواپیمای مسافربری ایران در آسمان خلیج فارس می‌گذرد و هنوز هم گفت‌وگو با شاهدان حادثه و بررسی زوایای این ماجرا، تلخ است و تکان‌دهنده است .

به گزارش گروه وبگردی باشکاه خبرنگاران جوان؛ سرهنگ منصور قاسمی فرمانده یکی از تیم‌های غواصی آن روزهای انقلاب است؛ اولین تیمی که سر صحنه سقوط هواپیما رسیده... تاریخ دوازدهم تیرماه برای همیشه در کنج ذهن این مرد با همه جزئیاتش ثبت شده ؛ همه لحظه‌های سخت عملیات جستجو و پیدا کردن اجساد و قطعات هواپیما... همه نگاه‌ها، حرف‌ها، اشک‌ها، غصه‌ها...همه آن چیزهایی که کنار هم قرار گرفتند و دوازدهم تیرماه 1367 را در تقویم کشورمان ماندگار کردند ؛ آن یکشنبه تلخی که سندی دیگر شد بر مظلومیت مردم بی‌دفاع کشور ما مقابل حریف تا دندان مسلح. آنچه در ادامه می‌خوانید بازخوانی عملیات جستجوی این حادثه، در گفت‌وگوی خبرنگار جام‌جم‌ آنلاین با سرهنگ منصورقاسمی است.

 

 جنازه که نه، قطعات بدن بالا می آوردیم!/ کابوسی که یک صندلی سنگین به بار آورد

 

جناب سرهنگ آن روزها شما چه سمتی داشتید؟

من فرمانده تیم غواصی منطقه یکم نیروی دریایی سپاه بودم.

کی از ماجرای سقوط هواپیما مطلع شدید؟

مدت کوتاهی بعد از حادثه. فکر کنم نیم ساعت.

کجا بودید؟

من و بچه های تیم غواصی از ساعت هشت صبح همان روز یعنی دوازدهم تیر، به یک ماموریت نظامی در منطقه تنگه هرمز اعزام شده بودیم و درحال اجرای یک عملیات غواصی مجزا بودیم. یادم است که موقع اعلام حادثه من خودم در عمق 35 متری مشغول غواصی بودم که دیدم بچه‌ها دارند طناب مخابره من را تند تند می‌کشند، با خودم گفتم حتما اتفاقی افتاده، سریع خودم را رساندم بالای آب. پرسیدم چیزی شده؟ گفتند الان با بیسیم تماس گرفتند و گفتند که به سمت جنوب شرقی جزیره هنگام بروید. آنجا یک هواپیما مورد هدف قرار گرفته. ما هم سریع حرکت کردیم.

می‌دانستید که هواپیما مسافربری بوده؟

نه اصلا هیچ اطلاعی از جزئیات حادثه نداشتیم. فقط آن لحظه پیام اعزام به ما رسید و ماهم حرکت کردیم.

چقدر طول کشید که به محل اعلام شده برسید؟

با آن قایق‌های تندرویی که ما داشتیم،‌چیزی حدود ده تا پانزده دقیقه طول کشید که ما به موقعیت مورد نظر برسیم.

چند نفر بودید؟

5 نفر.

 

 جنازه که نه، قطعات بدن بالا می آوردیم!/ کابوسی که یک صندلی سنگین به بار آورد

 

اولین چیزی که در محل حادثه دیدید چه بود؟

هیچ چیز روی آب نبود، هیچ نشانی از حادثه نبود...چون هواپیما در آسمان متلاشی شده‌بود، در محدوده وسیعی پراکنده شده بود و ما در لحظات نخست هیچ‌ نشانه‌ای از سقوط پیدا نکردیم. آن زمان جی‌پی‌اس هم نبود تا موقعیت دقیق جغرافیایی سقوط هواپیما را پیدا کنیم. هوا هم به شدت گرم بود و تا چشم کار می‌کرد روی سطح آب چیزی نبود. چیزی حدود 20 دقیقه روی آب چرخیدیم و هیچ خبری نبود. به‌خاطر همین با خودمان گفتیم که لابد پیام اشتباهی آمده، شاید کسی شوخی کرده یا شایعه ساخته اند، تصمیم گرفتیم که برگردیم سر ماموریت قبلی‌مان، اما همین که داشتیم با قایق دور می‌زدیم که برگردیم سر ماموریت قبلی‌مان، من احساس کردم که در فاصله ای دورتر یک شیء مشکی رنگی روی آب شناور است. به ناخدا گفتم که برو به آن سمت ببینیم چی روی آب است؟ آنجا که رسیدیم دیدم که آن شیءمشکی رنگ، یک چادر مشکی زنانه است که همه جایش سوراخ سوراخ شده و این چادر شد راهنمای ما که بدانیم حادثه سقوط هواپیما واقعیت دارد و همین جا هم اتفاق افتاده و ما اشتباه نیامده‌ایم.

بعد چکار کردید؟

ما همانجا روی آب نشان گذاشتیم و فهمیدیم که بقیه اجزای هواپیما هنوز زیر آب هستند و بالا نیامده‌اند. از آن ساعت به بعد بود که کم کم اشیای سبک تر هم بالا آمدند.

 

 جنازه که نه، قطعات بدن بالا می آوردیم!/ کابوسی که یک صندلی سنگین به بار آورد

 

 

مثلا چه چیزهایی؟

مثلا سوغاتی‌هایی که مسافرها با خودشان داشتند، یادم است یک عالمه گردو روی آب شناور شده بود... یا چندتا عروسک روی آب آمده بود. جلیقه‌های نجات مسافرها که تکه پاره بودند ... اینها چون وزنی نداشتند کمی بعد از حادثه روی آب آمدند.

پس شما اولین تیمی بودید که سر صحنه رسیدید؟

بله بعد از ما ، شناورهای دیگرهم آمدند، نیروهای غواص ارتش، سپاه، بالگردهای نیروی دریای و ... نیروهایی از اداره بنادر، کشتی‌رانی ، شیلات حتی لنج‌ها و قایق‌های مردمی که ماجرا را شنیده بودند خودشان را رسانده بودند به منطقه حادثه.... طوری که منطقه یکدفعه شلوغ شد.

اجساد کی بالا آمدند؟

تقریبا یک ساعت بعد از حضورما در منطقه بود. چون اجساد وقتی در آب می‌افتند تا آن جمود نعشی در آنها رخ ندهد بالا نمی‌آیند، به‌خاطر همین کمی طول کشید تا خودشان را نشان بدهند.

عملیات غواصی را کی شروع کردید؟

ازهمان زمانی که اجسام سبک آرام آرام روی آب آمدند، به این نتیجه رسیدیم که سقوط دقیقا در همین منطقه بوده و از بعدازظهر همان روز عملیات های غواصی در عمق 35 و 40 متری آب شروع شد.

چقدر طول کشید؟

حدود دو هفته...آخرین جنازه دو هفته بعد از سقوط پیدا شد؛ ‌جنازه که می‌گویم شما فکر نکنید یک بدن کامل بود، نه...تکه‌ای بود از بدن یک انسان...یکی از مسافرهای هواپیما...

 

 جنازه که نه، قطعات بدن بالا می آوردیم!/ کابوسی که یک صندلی سنگین به بار آورد

 

فقط اجساد را بالا می‌آوردید؟

نه ...ما هم دنبال پیدا کردن اجساد بودیم؛ هم دنبال قطعات هواپیما .. مخصوصا جعبه سیاه...اما عملیات خیلی سخت و متاثرکننده بود... چون اجساد قطعه قطعه شده بودند... یکسری خودشان بالا می‌آمدند اما خیلی‌ها را بچه‌های غواص از دل آب بیرون کشیدند. یادم است که مثلا بارها پیش آمد که ما یک تکه از یک جسد را از عمق دریا بالا بیاوریم، مثلا یک پای قطع شده دستمان بود و می‌آمدیم بالا....نصفه‌ای از تنه یک کودک را می‌کشیدیم بالا...

چقدر جسد پیدا شد؟

در مجموع درآن دو هفته‌ای که مشغول عملیات بودیم، با اینکه هواپیما 290 سرنشین داشت اما قطعاتی از پیکر 190 مسافر پیدا شد، که ما احتمال می‌دادیم که بقیه مسافرها حتما درکانون انفجار بوده‌اند که اثری از آنها نیست، چون دوتا موشک به هواپیما خورده بود.

بعد عملیات غواصی متوقف شد؟

بله در این مدت از اجزای هواپیما و اجساد هرچه پیدا شد به ساحل منتقل شد، البته هنوز هم خیلی ازقطعات هواپیما زیرآب مانده و اگر از آب خارج شود می‌تواند به عنوان یک سند جنگی در موزه نگهداری شود.

دردناکترین صحنه‌ای که درآن چند روز دیدید و همیشه یادتان مانده ؟

تمامی صحنه‌ها ، متاثر کننده‌بودند و واقعا هنوز هم خیلی وقت‌ها جلوی چشمم می‌آیند و اصلا نمی‌شود آنها را فراموش کرد، چون خیلی تکان‌دهنده بودند... اما یادم است که موقعی که داشتیم قطعات بزرگتر هواپیما را بالا می‌کشیدیم، به یک قطعه‌ای برخوردیم که هنوز سه تا صندلی به آن وصل بود. وزن زیادی هم داشت. من و یکی از همکارانم این را بالا می‌کشیدیم. همین‌طور که داشتیم در عمق آب بالا می‌آمدیم من به همکارم گفتم که من می چرخم به سمت داخلی این قطعه هواپیما ، تو از آن طرف هوای من را داشته باش. اما همین که سمت صندلی‌ها چرخیدم، دیدم یک مادری هنوز روی صندلی نشسته و دختر بچه‌ای حدودا سه ساله را درآغوش گرفته .. صحنه شدیدا متاثرکننده‌ای بود. این زن تا آخرین لحظه ، بچه‌اش را ول نکرده بود، و طوری شده‌بود که بعد از مرگ شان هم، دست‌هایش دور این بچه قفل شده بودند و حتی داخل آب هم بچه از مادرش جدا نشده بود. بعد چون کمربندش را هم باز نکرده‌بود، از صندلی هواپیما جدا نشده بود و با همان صندلی رفته بود زیرآب. که من اینها را آوردم بالا و تحویل دادم و فکرمی‌کنم این تلخ‌ترین صحنه‌ای بود که دیدم.

احساس خودتان به این حادثه چه بود؟ شما داشتید اجساد قربانیان حمله به یک هواپیمای مسافربری را از اعماق آب بیرون می‌کشیدید؟

این حادثه از نظر من یک جنایت بشری بود. هیچ چیز دیگری نمی‌شد اسمش را گذاشت؛ یک جنایت به تمام معنا...آمریکایی‌ها علاوه براین که این هواپیما را زدند،چند تخلف حقوقی هم در این ماجرا داشتند . اینها اولا به آب‌های سرزمینی ما تجاوز کرده بودند. دوما با علم وآگاهی هواپیمای مسافربری را زده بودند،آنها می دانستند که ایرباس 655 مسافربری است و با این حال آن را زده بودند. ایرباس 655 در یک کوردیور دائمی و شناخته شده حرکت می‌کرد.این کوریدور، از بندر عباس به دوبی کشیده‌شده بود و خود40 سال قدمت داشت و اینها می‌دانستند که در این کریدور هواپیمای نظامی حرکت نمی‌کند. بعد هم که آمدند به ناخدای ناو وینسنس، مدال شجاعت و افتخار دادند که این حرکت نشان از خباثت و تجاوزگری آمریکایی‌ها بود ..به‌خاطر همین‌ می‌گویم که به این حادثه لقبی جز جنایت بشری نمی‌توان داد.

منبع:جام جم آنلاین

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۱۴ تير ۱۳۹۶
حقوق بشر آمریکایی
Iran (Islamic Republic of)
سید محمد
۱۲:۳۷ ۱۱ تير ۱۳۹۶
واقعا مرگ بر شیاطین آمریکایی و متحدین شان. چرا دولت ما نمیره دنبال گرفتن غرامت از این آشغالا که حق خانواده های این مظلومین هست.
United States of America
اسحاق
۰۸:۲۷ ۱۱ تير ۱۳۹۶
واقعا تاثربرانگیز بود امیدوارم روزی تلافی همه این جنایات رو در بیاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۱۰ تير ۱۳۹۶
گرگ دریا بود در افتخار
قلب کودک کرد پاره با افتخار
اصل شیطان ، خاک و دریایش یکی‌ست
در مروت نقش انسان در وجودش هیچ نیست
جای جبهه ؛ جنگ دریایش با یَلان
ننگ و خواری برد تا ابد در جنگ کودکان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۱۰ تير ۱۳۹۶
خدالعنت کنه باعثین این جنایت را ک امریکا هست. و خدا هدایت کنه کسایی ک دوستار امریکا هستن اگه هدایت نشدن خدا لعنتشون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۱۰ تير ۱۳۹۶
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۱۰ تير ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا
این مطلب رو اون هموطنان جاهل که میگن به نگین مرگ بر امریکابخونند و باز بگن ایا امریکا مستحق مرگ نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۱۰ تير ۱۳۹۶
حالا هی در داخل یه سری سنگ این لجن های امریکایی رو ب سینه میزنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۱۰ تير ۱۳۹۶
لعنت خدا بر آمریکایی هایی که به هواپیمای پر از مسافر بی گناه موشک زدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۱۰ تير ۱۳۹۶
مرگ برآمریکا
مرگ برآل سعودخبیث
مرگ براسرائیل
مرگ برمنافق...
Iran (Islamic Republic of)
بهرور
۱۷:۲۶ ۱۰ تير ۱۳۹۶
این جور اتفاقات و جنایتها باید به صورت مستمر و بدون وقفه به زبان های مختلف دنیا ترجمه بشه و تو تمام خبرگزاریهای بین المللی پخش بشه تا مردم دنیا این جنایتکاران را هر چه بیشتر و بهتر بشناسند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۱۰ تير ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۶:۲۲ ۱۰ تير ۱۳۹۶
خدا امریکا رو لعنت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۱۰ تير ۱۳۹۶
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۹ ۱۰ تير ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
فرزندشهیددفاع مقدس
۱۵:۴۸ ۱۰ تير ۱۳۹۶
مرگ برامریکا مرگ امریکا...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۱۰ تير ۱۳۹۶
خدا لعنتشون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۵ ۱۰ تير ۱۳۹۶
آمریکا هرگز بخاطر آن جنایت عذرخواهی نکرد از ایران. البته تمام جنایات حداقل صد سال گذشته و حال جهان کاملا با نقشه های در هم تنیده آمریکا و انگلیس و اسراییل انجام میشود. پس کسی توقع عذرخواهی از جنایتکار حرفه ای ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۱۰ تير ۱۳۹۶
لعنت بر پدر و مادرشون لطفا موشک های دور برد برای هدف گیری آمریکا با قدرت و تخریب و دقت بالاا بسازید چه رشته ای پسرم رو بفرستم موشک سازی یاد بگیره ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۰ تير ۱۳۹۶
باسلام به همه دوستان

خیلی دوست دارم بدونم الان ناخدای ناو وینسنس، چه نظری چه حال و وضعی چه احساسی درمورد این کارش داره. چون همه آدمها بخاطر وجود وجدان در جوهر و سرشت وجودی خودشون، بالاخره به حقیقت اعتراف میکنند حتی اگر زمانی بخاطر نگفتن حقیقت مدال گرفته باشند.متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۱۰ تير ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۳۳ ۱۰ تير ۱۳۹۶
خدا لعنت کنه امریکا رو
و کسانی که فکر میکنند امریکا دوست ایرانه
خدا لعنتشون کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۱۰ تير ۱۳۹۶
مرگ برامریکای جنایتکار الان کم کم وقتشه که مدال اون بزدل را نشانه بگیریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۱۰ تير ۱۳۹۶
واقعا خیانت است اگر کسی آمریکایی ها راببخشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۱۰ تير ۱۳۹۶
امريكا ،بزرگترين. متجاوز ، دروغ گو ،وتروريست. وزورگو در دنياست، البته ترسو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۱۰ تير ۱۳۹۶
مرگ بر امریکا شیطان بزرگ و ملعون جنایتکار
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۳:۳۸ ۱۰ تير ۱۳۹۶
مرگ بر آمریکای جنایتکارکودک کش عوضی
آخرین اخبار