رقابت سراسری مشاعره در شبكه شما راه‌‌اندازی می‌شود

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما از راه‌اندازی مسابقه سراسری مشاعره خبر داد.

رقابت سراسری مشاعره در شبكه شما راه‌‌اندازی می‌شودبه گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومی رسانه ملی؛ رهبر معظم انقلاب در یكی از بیاناتشان از شعر به عنوان ثروت ملی یاد كرده و فرموده‌اند: « شعر را بایستی ارج نهاد، شعر پدیده‌ بزرگ و مهمّی است»؛ ایشان همچنین دستگاه‌های دولتی و سایر دستگاه‌های مربوط به نظام از جمله صداوسیما را در این حوزه مسئول می‌دانند.

بر این اساس و با پیشنهاد دكتر علی دارابی معاون رسانه ملی در امور استان‌ها، یكی از بزرگ‌ترین رویدادهای رسانه‌ای – فرهنگی در سطح كشور با عنوان «لیگ سراسری مشـاعره» با حضور استادان، صاحبنظران و علاقمندان به شعر و شاعری با اقدام هماهنگ 33 شبكه استانی برگزار خواهد شد.

به این ترتیب دستورالعمل لازم به تمام شبكه‌های استانی ابلاغ شده و اهالی شعر و ادب در هر یك از استان‌ها در این جشنواره بزرگ شركت می‌كنند و به این نحو، شناسایی و پرورش استعدادهای جدید زبان و ادبیات فارسی در اقصی نقاط كشور با نظم و نظام بهتری صورت می‌گیرد.

این حركت یكپارچه كه با برنامه‌ریزی و اجرای هماهنگ شبكه‌های استانی شكل می‌گیرد، همچون امواج دریایی بیكران گوهرهای شعر و ترانه را از سراسر ایران به سوی ساحلی روشن هدایت می‌كند؛ به عبارت دیگر مسابقه مشاعره در تك تك استان‌ها برگزار و برگزیدگان از هر استان به شبكه سراسری «شما» معرفی می‌شوند تا در سطح ملی به رقابت بپردازند.

به گفته دكتر علی دارابی معاون امور استان‌های صدا و سیما، طرحی با این وسعت، منجر به برگزاری جشنواره ملی مشاعره خواهد شد.

وی افزود: دوره پایانی مشاعره بین منتخبان استان‌ها در شبكه سراسری «شما» برگزار می‌شود و در پایان «لیگ سراسری مشاعره» برگزیده نهایی خود را خواهد شناخت.

دكتر دارابی خاطرنشان كرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اهمیت و كاربرد زبان فارسی تأكید فروان داشته‌اند بنابراین این مسئله باید از راه‌های گوناگون مورد توجه قرار گیرد كه تهیه برنامه‌ای‌ با محوریت «مشاعره» در این زمینه اهمیت دو چندان دارد.

معاون امور استان‌های رسانه ملی با بیان اینكه شعر و شاعری در فرهنگ ایران زمین جایگاه مهمی داشته است گفت: از این راه می‌توان در برابر تهاجمات فرهنگی و تغییرات ناخواسته و مضرّ زبان فارسی ایستادگی كرد.

وی تصریح كرد: رسانه ملی طی دوره‌های مختلف، اهتمام ویژه‌ای در این حوزه داشته و از زمانی كه تعداد شبكه‌های تلویزیونی از دو كانال فراتر نمی‌رفت تا امروز كه با طیف وسیعی از شبكه‌های مختلف سراسری، استانی و ماهواره‌ای مواجهیم، همواره ویژه برنامه‌های تخصصی گوناگون با موضوع شعر در رسانه ملی تولید شده‌اند كه در هر مقطع با استقبال بینندگان خاص و عام مواجه بوده‌ایم.

دكتر دارابی ادامه داد: استفاده از ظرفیت ده‌ها شبكه استانی در تولید برنامه تلویزیونی با موضوع مشاعره و سوق دادن همه برنامه‌ها به یك شبكه سراسری، طرح عظیمی است كه در حقیقت منجر به برگزاری جشنواره سراسری مشاعره خواهد شد و به طور حتم شور و اشتیاق فراوانی در كشور و در بین مردم استان‌ها ایجاد خواهد كرد.

معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما خاطرنشان كرد: به منظور سیاست‌گذاری و نظارت بر حُسن اجرای برنامه‌ها، علاوه بر حوزه‌های طرح و تولید و برنامه‌سازی، اتاق فكر و مركز هدایت با هدف نظارت و تقویت محتوایی و اجرایی نیز با حضور كارشناسان خبره شورای شعر و موسیقی و اساتید و بزرگان شعر و ادبیات برای این پروژه در نظر گرفته شده است.

 

انتهای پیام/

                                                                            پخش مرحله نهایی لیگ سراسری مشاعره از شبکه شما

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار