وزیر ارتباطات:

رسانه‌ها فرهنگ‌ساز استفاده صحیح از سامانه انتشار اطلاعات باشند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: رسانه برای فرهنگ سازی در جهت استفاده صحیح از سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات تلاش کنند.

وزیر ارتباطات:به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وزیر ارتباطات امروز در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در جمع خبرنگاران گفت: خوشبختانه سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در بستر شبکه ملی اطلاعات و در راستای دغدغه های مقام معظم رهبری رونمایی شد و بسترهای لازم برای دسترسی به اطلاعات صحیح، تولید ومحتوا و ترافیک داخل در این شبکه افزایش پیدا خواهد کرد.

محمود واعظی راه اندازی این سامانه کار بسیار بزرگی عنوان کرد و اظهار داشت: نگاه به این سامانه و کارکرد آن یک نگاه ملی است و انتظار داریم سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات واسطه مناسبی بین مردم و حاکمیت تنظیم کند، شفافیت در اطلاعات بالا برود و دست افرادی که در گذشته از اطلاعات به عنوان رانت استفاده می کردند، کوتاه شود، زیرا این اطلاعات متعلق به همه مردم است و دولت امانت دار این اطلاعات خواهد بود.

وی افزود: اگر قرار است اطلاعات حفظ شود باید برای همه اینگونه باشد و اگر می توان در دسترس قرار گیرد باید برای همگان آزاد باشد و این سامانه از تبعیض در دسترسی به اطلاعات جلوگیری می کند.

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه ممکن است دستگاه های عضو این سامانه اطلاعات نادرست در اختیار مردم قرار دهند، تصریح کرد: سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات یک سامانه کاملا رسمی است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی آن است، در این سامانه درخواست کننده اطلاعات هویتی مشخص دارد و اطلاعات دستگاه ها کاملا واضح و روشن است.

واعظی با تاکید بر اینکه راه اندازی این سامانه گام بزرگی به سمت دموکراسی است، گفت: نکته مهم در این سامانه آشنایی مردم و دولت با وظایف خود در نحوه برخورد با سامانه انتشار است، اگر این فرهنگ سازی و آموزش از طریق رسانه ها به وجود آید اتفاق مبارکی می افتد و هرچه میزان استفاده از اطلاعات با دقت انجام شود رضایتمندی افزایش خواهد یافت.

وی همچنین پاسخ سوال "چرا پاسخگویی در سامانه انتشار به سرعت انجام نمی شود"، اینگونه داد و تصریح کرد: راه اندازی سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در کشور کار بسیار بزرگ و جدیدی است و با توجه به تعدد فعالیت ها در دستگاه مختلف و معاونت ها و شرکت های وابسته به آنها برای ایجاد هماهنگی و یکپارچه سازی پاسخ به درخواست کننده زمان نیاز است اما آنچه  مهم به شمار می رود پاسخگویی است که انجام می شود.

وزیر ارتباطات در پایان تاکید کرد: رسانه ها به جای انتقاد از نحوه فعالیت دستگاه های عضو سامانه به سراغ بیش از 300 دستگاهی که هنوز به عضویت سامانه انتشار درنیامده اند، بروند، البته این به معنای عدم انتقاد از فعالیت ها برای رفع نواقص نیست، باید تلاش کرد تا فرایند کار گام به گام پیش برود.

گفتنی است: سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات امروز به صورت رسمی رونمایی شد و از 400 دستگاه پیش بینی شده تنها 37 دستگاه به عضویت این سامانه درآمده اند، سامانه انتشار فرصت دسترسی به برخی از اطلاعات دستگاه ها را به صورت سند برای مردم فراهم می کند.

انتهای پیام/

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار