مشهد؛

دهه کرامت فرصتی برای تبیین نشاط اسلامی مبتنی بر فرهنگ رضوی

دهه کرامت فرصتی برای تبیین نشاط اسلامی مبتنی بر فرهنگ رضوی برای جامعه و بویژه جوانان است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از مشهد حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در دیدار با اعضاء ستاد گرامیداشت دهه کرامت رضوی، گفت: باید با همه ظرفیت‌های اداری، فرهنگی، اجتماعی و نخبگانی در جهت رونق هرچه بیشتر دهه کرامت و برگزاری متفاوت آن نسبت به سنوات گذشته با ابتکار، خلاقیت و نوآوری تلاش کرد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به این روایت از امام رضا (علیه‌السلام) که می‌فرمایند «إنّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا؛ اگر مردم زیبایی‌های سخنان ما را می‌شناختند، بی‌شک از ما پیروی می‌کردند.» افزود: ظرفیت جذب مردم در کلام و سیره حضرت رضا (علیه‌السلام) وجود دارد و این هنر اهل قلم و فرهیختگان جامعه است که زیبایی کلام را برای جامعه بشری تبیین کنند.

وی تحقق جامعه سازی قرآنی را در پرتوی کلام حضرت رضا (علیه‌السلام) ممکن دانست و گفت: گرامیداشت هر ساله دهه کرامت بدون برنامه‌ریزی فرهنگی خلاقانه، علمی و مؤثر، نتیجه مطلوبی را به دنبال نخواهد داشت. باید جامعه را آگاه ساخت که تأسی از شخصیت حضرت ثامن الحجج (علیه‌السلام) در نسل‌ها و ادوار مختلف مایه سعادت دنیوی و اخروی انسان است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود:سیره و آموزه‌های زندگی حضرت ثامن الائمه (علیه‌السلام) باید در متن زندگی انسان معاصر وارد شود و این مهم جز با آشکار شدن زیبایی کلام حضرات معصومین (علیهم‌السلام) ممکن نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی فرهنگ اسلامی را غنی از آموزه‌های تمدن ساز و کاربردی دانست و گفت: گنجینه‌های عظیمی از کلام نورانی و راهگشای ائمه هدی (علیهم‌السلام) در اختیار ما است، که متأسفانه با بی‌توجهی از کنار آن‌ها رد می‌شویم و به دنبال نسخه نجات از بیگانگان هستیم.

وی افزود: بزرگترین رسالت جشن‌های دهه کرامت آشنایی جامعه با حقایق سیره رضوی است. باید برای دانشگاه مشخص شود که حضرت رضا (علیه‌السلام) باب العلم هستند، بازار ما باید بداند که عمل به باید‌ها و نباید‌های حضرت ثامن الحجج (علیه‌السلام) باعث رونق بازار و تولید می‌شود. امروز اشتغال و تولید در کشور می‌تواند در پرتوی عمل به آموزه‌های حضرت رضا (علیه‌السلام) رونق یابد.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: آموزه‌های امام علی بن موسی الرضا (علیه‌السلام) باید در متن تصمیم سازی و تصمیم‌گری‌های کشور قرار داشته باشد، بخش نامه‌ها و سخنرانی‌ها برای تبیین و تنویر افکار عمومی خوب است، اما کافی نیست. برای ترویج سیره رضوی در جامعه باید در اقدام، عمل و اجرا زیبایی‌های کلام ائمه اطهار (علیهم‌السلام) را برای جامعه روشن کرد.

وی افزود: در جشن‌های دهه کرامت رضوی باید نشان داد که فرح و شادمانی می‌تواند مبتنی بر آموزه‌های دینی در جامعه شکل بگیرد. می‌توان در چهار چوب ارزش‌های دینی فرح و نشاط را برای جامعه بویژه جوانان به ارمغان آورد.

وی با تأکید بر اهمیت موضوع توجه به جوانان و نوجوانان، ادامه داد: قطعاً می‌توان با راهکار‌های صحیح برترین شادمانی و نشاط‌ها را در پرتوی آموزه‌های رضوی برای جوانان و نوجوان ایجاد کرد، اما یافتن این راهکار‌ها از متن فرهنگ و سیره رضوی مستلزم کار کارشناسی و ورود نخبگان و صاحب نظران به این عرصه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی با تأکید بر اینکه تزریق و ترویج روحیه نشاط در میان جوانان در چارچوب فرهنگ رضوی و ارزش‌های دینی باید در دستور کار باشد، گفت: دهه کرامت رضوی فرصت مغتنمی برای گسترش و ترویج روحیه نشاط و شادمانی اسلامی در میان جامعه و جوانان است.

وی افزود: نباید تصور کرد نشاط جوانان تنها محدود به شادی‌های ناسالم الهام گرفته از فرهنگ غربی می‌شود. نسخه‌های بسیار غنی از نشاط، فرح و شادمانی در دین و ارزش‌های دینی اسلام وجود دارد و این برعهده فرهیختگان و مسئولان است که آن‌ها را به جامعه معرفی کنند.

تولیت آستان قدس رضوی اعتاب مقدسه و مناسبت‌های مذهبی اسلامی را دارای ظرفیت‌های عظیم انسان سازی و تربیتی دانست و گفت: دهه کرامت بهترین زمینه برای هم اندیشی و همراهی در جهت رفع مشکلات کشور به برکت نام حضرت رضا (علیه‌السلام) است.

انتهای پیام// ز.‌ی

ایجاد شادمانی و نشاط‌ها در پرتوی آموزه‌های رضوی برای جوانان و نوجوان

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.