معرفی کتاب؛

«عیون اخبار الرضا» کتابی شامل احادیث امام رضا(ع)

عیون اخبار الرضا کتابی است مشتمل بر احادیث و خطبه‌های امام رضا(ع)، که در موضوعات مختلف نوشته شده است.

«عیون اخبار الرضا»؛ بهترین منبع درباره امام رضا(ع)به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدبن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی معروف به شیخ صدوق عالم دینی شیعه در قرن چهارم هجری کتابی مشتمل بر احادیثی در رابطه با امام رضا با نام «عیون اخبار الرضا» نوشته است. این کتاب اولین‌بار در سال ۱۲۷۵قمری در تهران چاپ سنگی شد.

عیون اخبار منبع بسیار خوبی برای احادیثی از امام رضا و یا معصومین دیگر درباره آن امام بزرگوار است. احادیث این کتاب درباره موضوعات مختلفی چون موضوعات فقهی، اخلاقی، سیره و کلام نوشته شده است.

زمانی که صاحب بن عباد دیلمی حاکم شیعی در مدح و ستایش علی بن موسی الرضا(ع) اشعاری را می‌سراید، شیخ صدوق شروع به نوشتن این کتاب می‌کند. او درباره انگیزه نگارش این کتاب نوشته است: «‌هدیه‌ای بهتر از این کتاب که از معارف بیکران امام رضا(ع) تألیف شده نیافتم تا در پاسخ دو قصیده ابن عباد بفرستم».

عیون اخبار در 69 باب نگارش شده است. از جمله موضوعات آن می‌توان به این موارد اشاره کرد: خطبه‌های امام رضا (ع) در مورد توحید، علامت‌های امام معصوم(ع)، رفتارهای زشت مأمون با حضرت، ۴۲ خبر در مورد اثبات ولایت امام.

 

انتهای پیام/

احادیث و خطبه‌های امام رضا (ع) در کتاب عیون اخبار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار