مسجد جامع کرمان یادگاری از معماری فاخر

مسجد جامع کرمان بنای زیبا یادگاری از معماری فاخر ایرانی اسلامی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  روحی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اعلام اینکه مسجد جامع کرمان از جمله مساجد چهار ایوانی است که دارای سردر رفیع صحن ایوان و شبستان است گفت:این مسجد در دوران حکومت امیر مبارزالدین محمد مظفر سر سلسله آل مظفر بنا گردیده است.
وی افزود: مسجد جامع کرمان یا مسجد جامع مظفری در کنار میدان مشتاق و محصور به بازار مظفری و بازار قدمگاه و خیابان شریعتی و میدان مشتاق در شهر کرمان قرار گرفته است.

مسجد جامع کرمان یادگاری از معماری فاخر


روحی با اشاره به اینکه تاریخ بنا در کتیبه سر در اصلی ۷۵۰ هجری قمری ذکر شده است بیان کرد: مسجد جامع کرمان دارای سه درب در ضلع های شمالی و شرقی و غربی است و طول صحن مسجد ۵/۶۶ متر و عرض آن ۴۹ متر است.

مسجد جامع کرمان یادگاری از معماری فاخر

 

معاون میراث فرهنگی اظهار کرد: مسجد جامع کرمان در طول تاریخ شاهد حوادث متعددی بوده که برخی از انها به عنوان مقطعی از تاریخ به شمار می روند به همین دلیل دچار آسیب های مختلف شده است.
وی با اعلام اینکه زمانی که محمد مظفر این مکان را برای احداث مسجد انتخاب کرد، محل مذکور به دروازه ی زرندی معروف و خارج از شهر کرمان بود یادآورشد: به موجب خطوطی که در بالای مناره و گلدسته منقوش است، محمد تقی خان درانی حاکم کرمان در عصر زندیه به سال ۱۱۷۶ ه ق قسمت هایی از این مسجد را تعمیر کرده است.
روحی افزود: عهد شاه عباس دوم هم شاهرخ نامی به مرمت مسجد پرداخت است.

مسجد جامع کرمان یادگاری از معماری فاخر


معاون میراث فرهنگی با اشاره به اینکه در ایوان بزرگ مسجد به نام شخصی برمی خوریم که خود را عنایت الله بن نظام الدین معمار اصفهانی معرفی کرده و در حجاری ها، کاشی کاری ها، و تعمیرات این مجموعه نقش داشته است اظهار کرد:سر در رو به مشرق آن از شلیک توپ‌های آغا محمدخان قاجار خراب شد ولی بعدها مرمت و بازسازی شد.

مسجد جامع کرمان یادگاری از معماری فاخر

وی بیان کرد:ارزشمندترین قسمت بنا کاشیکاری معرق محراب و سردر شرقی مسجد است.
روحی با اعلام اینکه مسجد جامع کرمان در زمان صفویه به مسجد جامع مظفری شهرت داشت یادآورشد:این بنا سردری رفیع و عظیم در ضلع شرقی دارد که با کاشی کاری هایی زیبا تزیین یافته و برج ساعت آن زینت بخش سردر رفیع آن است.

انتهای پیام/ ی

مسجد جامع کرمان یادگاری از معماری فاخر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.