عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

دست روی دست گذاشتن مسئولان در برابر فساد در فضای مجازی تعجب آور است

از نگاه کارشناسان فرهنگی متاسفانه بیشترین زمینه فعالیت شبکه‌های مجازی در ایران اسلامی، ترویج فساد و بی و بندوباری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ حجت الاسلام و المسلمین محمد ملک زاده  با بیان این که امروزه شبکه‌های اجتماعی به عنوان شبکه‌ای از ارتباطات انسانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار شده است، اظهار داشت: البته شبکه اجتماعی مفهوم جدیدی به شمار نمی رود؛ چراکه انسان ها از قرن‌ها پیش با چنین مفهومی به طور نسبی آشنا بودند؛ اما با این حال با شکل گیری ابزارهای دیجیتال در عصر جدید و کمک آنها به توسعه شبکه‌های اجتماعی این امر باعث شده که در حال حاضر ضریب نفوذ و تاثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی بیش از همیشه مورد توجه واقع شود.

وی با بیان این که اولین بار اصطلاح شبکه‌های اجتماعی در سال 1954 از سوی فردی به نام جان بارنز مطرح شد، گفت: تعریف اولیه بارنز از شبکه‌های اجتماعی البته با آنچه از این مفهوم امروزه سر و کار داریم متفاوت می باشد؛ به این معنا که در تعریف وی، شبکه‌های اجتماعی هنگامی شکل می گیرند که ساختاری از گروه‌‌های مرتبط به هم ایجاد شوند.

این نویسنده و محقق حوزوی افزود: این تعریف از شبکه‌های اجتماعی، بسیار گسترده بوده و شامل هر نوع ارتباطات انسانی از ابتدای خلقت انسان بر روی کره زمین می‌شود؛ اما بعدها با به کارگیری و توسعه ابزارهای دیجیتال، مفهوم شبکه‌های اجتماعی ویژگی خاص‌تری پیدا کرد؛ به طوری که به عنوان ابزار مهمی در پیشبرد اهداف صاحبان قدرت در مولفه‌هایی چون عملیات و جنگ روانی، تهاجم تبلیغاتی، تهاجم فرهنگی و جنگ نرم به کار گرفته شد.

وی اضافه کرد: نکته قابل توجه درباره شبکه‌های اجتماعی امروزی آن است که این شبکه‌ها تأثیر عمیقی در ذهن و روان انسان ها بر جای می‌گذارند و به راحتی قادرند رفتار انسان‌ها را مطابق خواسته صاحبان قدرت و گردانندگان اصلی این ابزار فرهنگی و سیاسی جهت دهی نمایند.

حجت الاسلام والمسلمین ملک زاده همچنین بیان داشت: در حال حاضر سازمان‌های جاسوسی به ویژه سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) نفوذ بسیار گسترده‌اي بر این شبکه‌ها داشته و این نفوذ را در نقاط مختلف جهان با هدف تاثیرگذاری بر جوامع هدف در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی توسعه داده اند.

وی با اشاره به این که سلطه گسترده قدرت های استعماری بر  فضای مجازی، عملاً آنان را در خدمت اهداف استعماری قرار داده است، گفت: دشمنان توانسته اند از این ابزار به عنوان یک عامل مهم در تثبیت سلطه سیاسی، اقتصادی و به ویژه سلطه فرهنگی غرب بر جوامع متعدد استفاده کنند.

عضو انجمن مطالعات سیاسی حوزه علمیه قم همچنین با بیان این که در حال حاضر یکی از دلمشغولی های جدی دلسوزان انقلاب اسلامی ناظر به بحث فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است، ابراز داشت: انتظار طبیعی و منطقی مدافعان استقلال فرهنگی، توجه و عنایت بیشتر دولتمردان به این مقوله مهم در عرصه سیاست و فرهنگ است و این که در این باره کوتاهی و غفلت صورت نگیرد تا ما بتوانیم اهداف مقدس و عالی نظام و انقلاب را از طریق بستر مهم فضای مجازی دنبال کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که این روزها شبکه‌های مجازی از جمله تلگرام به ابزاری برای سوء استفاده دشمنان انقلاب و نظام در خارج و معاندان داخلی تبدیل شده است، گفت: در مقطع حساس کنونی این شبکه‌ها با جدیت تمام و به طور آشکار به رواج و اشاعه فساد و فحشا مشغول هستند و بی آن که کمترین مانعی در برابر خود احساس کنند، به دروغ پراکنی علیه نظام و تهمت به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی آن می پردازند.

وی یادآور شد: البته کسی منکر این واقعیت نیست که شبکه‌های اجتماعی دارای کارکردهای فراوان مثبت نیز می‌باشند و نباید جنبه‌های مفید آنها را انکار نمود؛ اما نمی‌توان غلبه جنبه‌های منفی و کارکردهای نادرست آنها را نیز مورد تردید قرار داد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همچنین تاکید کرد: از نگاه کارشناسان فرهنگی متاسفانه بیشترین زمینه فعالیت شبکه‌های مجازی در ایران اسلامی، ترویج فساد و بی و بندوباری و بازداشتن نیروی جوان کشور از تحصیل علم  و ممانعت از پیشرفت نظام و در نهایت ایجاد سرخوردگی در نسل مومن و انقلابی از طریق ترویج اباحی‌گری است و با وجود این حقیقتاً جای تعجب است که برخی مسئولان دولتی و قضائی و نمایندگان سیاسی ملت در مقابل این تهدید جدی دست روی دست گذاشته و چاره‌ ای جدی نمی‌اندیشند.

انتهای پیام/ت

دست روی دست گذاشتن مسئولان در برابر فساد در فضای مجازی تعجب آور است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار