مونالیزای دایناسورها کشف شد

دانشمندان موفق به کشف فسیل دایناسور جدیدی از دوران کرتاسه شدند که در نگاه اول مانند یک اژدها به نظر می‌رسد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ این فسیل متعلق به دوران کرتاسه، یعنی 110 میلیون سال پیش، است. این نمونه در چنین شرایط عالی حفظ شده است که دانشمندان حتی توانستند رنگ پوست آن را نیز تشخیص دهند.
به احتمال زیاد رنگ پوست این دایناسور نقش استتاری داشته است تا این جانور بتواند از چشم شکارچیان عظیم‌الجثه گوشتخوار آن دوره مخفی بماند. در دوران کرتاسه دایناسورهای سنگین‌وزن گوشتخوار حاکم محیط زیست بودند.
به گفته محققان، کشف این فسیل به عنوان زیباترین و بهترین فسیل باقی‌مانده در گونه دایناسورها در تاریخ علم ثبت خواهد شد؛ این فسیل «مونا لیزای دایناسورها» لقب گرفته است.

این دایناسور گیاهخوار در سال 2011 در طی یک حادثه اتفاقی در آلبرتا کشف شد. حالا دانشمندان این دایناسور 5/5 متری را به افتخار مارک میچل، تکنسین موزه رویال تایرل، «nodosaur Borealopelta markmitchelli» نامیده‌اند. وی 7000 ساعت را با دقت تمام صرف حفاری این فسیل از بستر سنگی آن کرد.
این فسیل متعلق به خانواده نودوزورها یا «برجسته‌ خزندگان» است. این دایناسور 1300 کیلو وزن داشته و از نزدیکان خانواده «خمیده خزندگان» بوده است. همچنین این جانور دارای دم صاف انعطاف‌پذیر، فلس‌های برجسته و شاخ‌های کلفت بوده است.

مونالیزای دایناسورها کشف شد

گروه تحقیقاتی کشف کرد که در کنار همه این سپرهای محافتی برای مقابله با شکارچیان گوشتخوار دوران کرتاسه، این دایناسور نودوزور استاد استتار در محیط اطرافش بوده است.
دانشمندان با استفاده از تکنیک‌های طیف‌سنجی قادر به شناسایی رنگ‌‌دانه در فلس‌های این دایناسور شدند. نکته جالب توجه این بود که رنگ‌ این جانور در قسمت پایینی بدن روشن اما در قسمت‌های بالایی به رنگ قرمز قهوه‌ای تیره بوده است.

بازسازی کامپیوتری شکل ظاهری مونا لیزای دایناسورها

این رنگ‌آمیزی به عنوان سایه معکوس شناخته می‌شود که نوعی استتار است و در برخی از گونه‌های حیوانی امروزی مانند پنگوئن و گوزن نیز دیده می‌شود.

منبع:آنا