جهانگیری در دیدار نخست وزیر سوریه:

ایران همواره از دولت قانونی سوریه حمایت می‌کند

معاون رئیس جمهور گفت: ایران همواره از دولت قانونی سوریه حمایت كرده و در كنار مردم این كشور خواهد ماند.

ایران همواره از دولت قانونی سوریه حمایت می‌کند/ سوریه هزینه خط مقدم مقاومت را پرداخت می‌کند‌به گزارش حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری عصر امروز (یكشنبه) در دیدار «عماد خمیس» نخست وزیر سوریه اظهار داشت: امام خمینی (ره) و مرحوم حافظ اسد سنگ بنای رابطه دو كشور را ایجاد كردند و این رابطه در طول این سالها همواره رو به رشد و در حال توسعه بوده است.

معاون اول رئیس جمهور روابط جمهوری اسلامی ایران و سوریه را ریشه دار و تاریخی توصیف كرد و گفت: ایران همواره از دولت قانونی سوریه حمایت كرده و در كنار مردم این كشور خواهد ماند.

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: منطقه و كشورهای اسلامی با بلیه خطرناكی به نام گروههای تكفیری، افراطی و تروریستی روبه‌رو هستند و در این میان برخی از كشورهای اسلامی همچون سوریه بیش از سایرین برای مبارزه با این گروه ها هزینه پرداخته اند.

جهانگیری افزود: كسانی كه در دنیا مدعی مبارزه با تروریسم هستند باید در وهله اول با تفكری كه از تروریسم حمایت فكری و ایدئولوژیك می كند مبارزه كنند و سپس نسبت به قطع حمایت های مالی، نظامی و لجستیكی تروریست ها اقدام نمایند.

وی اضافه كرد: تا زمانی كه این دو اقدام مهم كه پیش نیاز مبارزه با تروریسم است انجام نشود، سایر اقدامات صرفا نمایشی است و اگر این دو كار مهم انجام شود كشورهای قربانی تروریسم خود قادر خواهند بود به تنهایی گروه های افراطی را از كشور بیرون كنند.

جهانگیری با تأكید بر اینكه دیدگاه ایران همچنان این است كه بحران سوریه باید از طریق سیاسی حل و فصل شود، خاطر نشان كرد: باید از مذاكرات و گفتگوهایی كه در اجلاس آستانه و ژنو انجام شد حمایت شود و پشتوانه مالی تروریست ها قطع شود تا مردم سوریه بتوانند بر بحران فعلی غلبه كنند.

معاون اول رئیس جمهور ضمن تبریك موفقیت های اخیر دولت و ارتش سوریه در مقابله با گروه های تروریستی، تصریح كرد: گفتگوهای سوری-سوری میان دولت و مخالفین، اقدامی مثبت و موثر است كه می تواند به نتایج مطلوب منجر شود.

وی با تأكید بر اینكه این مردم سوریه هستند كه باید تصمیم نهایی در خصوص مسائل این كشور را اتخاذ كنند، گفت: مردم باید در ساختار حكومت و تعیین حاكمان خود تصمیم گیری و همه باید از تصمیم مردم حمایت كنند.

جهانگیری اظهار داشت: همه حكومت ها و دولت ها باید برای مبارزه با تروریسم در كنار دولت و مردم سوریه قرار گیرند و جمهوری اسلامی ایران تا كنون در این مسیر حركت كرده و ضمن حمایت از دولت قانونی سوریه، از كمك های بشر دوستانه به مردم سوریه دریغ نكرده است.

معاون اول رئیس جمهور اظهار امیدواری كرد هر چه زودتر بلیه گروه های تروریستی از سر مردم سوریه دور شود و مردم بتوانند به بازسازی كشور خود بپردازند و مسیر توسعه و پیشرفت را در پیش گیرند.

وی با بیان اینكه سوریه در واقع هزینه خط مقدم مقاومت را پرداخت می كند، افزود: سوریه در خط مقدم مقاومت علیه رژیم صهیونیستی قرار دارد و در این مسیر پیشتاز بوده است و بخش زیادی از توطئه ها علیه سوریه ناشی از تحریك رژیم صهیونیستی و برخی كشورهای غربی بوده كه به فضل الهی سوریه تا كنون توانسته در برابر این توطئه ها مقاومت كند.

جهانگیری با تاكید بر اینكه باید برای دوران بازسازی سوریه همكاری جدی تری میان تهران و دمشق صورت گیرد، تصریح كرد: بخش خصوصی ایران در انتظار فرصتی مناسب برای مشاركت در بازسازی سوریه است.

نخست وزیر سوریه نیز در این دیدار با تبریك برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهوری اسلامی ایران، گفت: این مراسم پیامی آشكار برای دوستان و دشمنان ایران بهمراه داشت كه ایران بر خلاف میل دشمنان، همچنان با نفوذ و با اقتدار به عنوان بازیگری مهم در منطقه و عرصه بین الملل ایفای نقش می كند.

عماد خمیس با بیان اینكه ایران و سوریه هر دو در یك سنگر علیه تروریسم هستند، گفت: پیروزی های اخیر سوریه در برابر تروریست ها به ایران نیز تعلق دارد چرا كه سوریه این دستاوردها را مدیون حمایت های بی دریغ جمهوری اسلامی ایران است.

نخست وزیر سوریه با تأكید بر اینكه رژیم صهیونیستی، آمریكا و عربستان در حال برنامه ریزی هستند تا منطقه را به سمت هرج و مرج همه گیر سوق دهند، خاطر نشان كرد: باید به دنبال رویكردی آینده نگر باشیم كه از ایجاد هرج و مرج همه گیر جلوگیری كند.

وی با تأكید بر اینكه برای واكسینه كردن كشورهای خود در برابر توطئه ها راهی جز تقویت روابط فیمابین وجود ندارد، گفت: همكاری و هماهنگی های سیاسی، نظامی و لجستیكی تهران و دمشق در بالاترین سطح قرار دارد و این هماهنگی ها در رایزنی های كنفرانس های آستانه و ژنو نیز وجود داشته است.

نخست وزیر سوریه با اشاره به اینكه روسیه نیز تا كنون اقدامات مؤثری را در حل بحران سوریه انجام داده است، افزود: باید تلاش كنیم همكاری های سه جانبه ایران، سوریه و روسیه را افزایش دهیم تا بتوانیم هر چه زودتر به اهداف مورد نظر دست پیدا كنیم.

عماد خمیس همچنین با تأكید بر لزوم تقویت روابط اقتصادی و تجاری دو كشور، گفت: سوریه از حضور و مشاركت شركت های ایرانی برای سرمایه گذاری در سوریه حمایت می كند.

انتهای پیام/ 

دیدار جهانگیری با نخست وزیر سوریه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار