قاسمی:

اقدامات اخير آمريكا ديوار بی‌اعتمادی را بلندتر كرده است/ایران در نقض برجام پیشقدم نخواهد شد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: بحث بی‌اعتمادی بین ما و آمریکا وجود داشته اقدامات اخیر آمریکای‌ها دیوار بی‌اعتمادی را تا حدی بلندتر کرده است.

اقدامات اخير آمريكا ديوار بی‌اعتمادی را بلندتر كرده استبه گزارش خبرنگار  حوزه سیاست  خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه امروز ( دوشنبه) در نشست سخنگویی این هفته در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری فرمودند که ایران به تعامل گسترده با دنیا توجه دارد. با توجه به حضور گسترده مهمانانی که درچند روز اخیر در تهران بودند وزارت امور خارجه در آغاز دولت جدید چه برنامه ای برای تعامل گسترده با دنیا دارد، اظهار داشت:  صحبت‌های مقام معظم رهبری در رابطه با تعامل با جهان بحث مهمی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره سعی کرده از یک سیاست مسالمت‌آمیز پیروی کند و تاکید ایشان برای تعامل بیشتر با جهان بحث مهمی است و در آغاز دولت دوازدهم منظور خواهد شد.

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره حضور هیئت‌های خارجی در مراسم تحلیف، گفت: نمایندگان  ١٠٥كشور و ٩ سازمان منطقه ای وبين المللی در تهران برای تحليف حضور داشتند و تا ديروز بعدازظهر ١٣٥ تا١٤٠ ملاقات حاشيه ای بين مقامات جمهوری اسلامی و مقامات شركت كننده انجام شد.

وی با تأکید بر اینکه اين ديدارها تشريفاتی نيست و مسايل مهم برای طرف‌های حاضر می‌تواند مورد رايزنی قرار گيرد، بیان داشت: مسايل مهم سياسی، اقتصادی، روابط دو جانبه و مسايل بين المللی و منطقه ای در اين دبدارها محور گفتگوها بوده است.

آزمایش موشکی ایران مغایرتی با قطعنامه ٢٢٣١ ندارد

 قاسمی درباره آزمايش موشكی ايران و واكنش آمريكا، تصریح کرد: این بحث داخلی است و دفاعی و بازدارنده است و هیچ مغایرتی با قطعنامه ٢٢٣١ ندارد و مباحث مطرح شده در این زمینه بی‌ربط و بی‌جا است که به دلیل بدخواهی آنها به دلیل توان ایران بویژه توان دفاعی ایران مطرح می‌شود.

وی تأکید کرد: بی‌اعتمادی بین ایران و آمریکا ادامه دارد و اقدامات اخیر آمریکا این دیوار را تا حدی بلندتر کرد.

ایران در مسایل داخلی عراق دخالت نمی‌کند

 قاسمی درباره سفر مقتدی صدر به عربستان و مباحث مطرح شده در این سفر بیان کرد: ایران همواره ارتباطات گسترده‌ای با طرف‌های عراقی داشته و خواهد داشت. بی شک عراق کشور مستقلی است و روابط گسترده‌ای چه بخش دولتی و چه غیردولتی با این کشور داریم، ولی قرار نیست شخصیت‌های عراقی در خصوص سفر‌های مقاماتشان به کشور‌های مختلف از ما اجازه بگیرند.

وی افزود: ما در مسایل داخلی عراق دخالت نمی‌کنیم. این رفت و آمدها به خود آن‌ها مربوط می‌شود و خودشان تصمیم می‌گیرند.

هیئت انگلیسی با خانواده زاغری دیدار کرد

قاسمی با تأیید خبر ديدار مقامات انگليسی با خانواده «نازنين زاغری»، گفت:هیأت انگلیسی که برای تحلیف به تهران سفر کرده بود با خانواده «نازنین زاغری» دیدار داشتند

 وی افزود: نازنین زاغری ایرانی هستند و همسرشان انگلیسی است و همانطور که گفتم این دیدار انجام شد.

قاسمی گفت: هیچ بحثی در مورد تبادل زندانی بین ایران و انگلیس وجود ندارد.

مانعی برای سفر دیپلمات‌های عربستان به ایران وجود ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: هيئت عربستانی برای بازديد از اماكن ديپلماتيك به ايران سفر كرد و مدت زيادی است كهروادید و مجوز پرواز برای این تیم صادر شده است.

وی با بیان اینکه مانعی برای سفر تیم دیپلماتیک عربستان برای بازدید از سفارت این کشور در تهران وجود ندارد، گفت: مقرر شد اين هيئت عربستانی با هواپيمای اختصاصی به ايران بیایند اما اگر تاخيری در ويزای آنان صورت گرفته به دليل مسائل اداری بوده است. اما اینکه در فضاسازی خبری گفته می‌شود؛ ايران مخالف حضور عربستان است  این موضوع كاملا غلط است و من آن‌ را تكذيب می‌كنم.

  ایران بازگشت به مذاکره مجدد درباره برجام نخواهد داشت

قاسمی تصریح کرد: ایران در نقض برجام پیشقدم نخواهد شد و برای حفظ آن تلاش خواهد کرد، همچنین ایران بازگشت به مذاکره مجدد درباره برجام و مسائل هسته‌ای نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: طرح موضوع بازنگری برجام از سوی طرف آمریکایی درون مایه طنز دارد. اين هم از همان خوابهايی است كه تعبير ناشدنی است و صحت ندارد.

بحث تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران در جریان است

وی گفت: بحث تاسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران در حال انجام است و هر زمان مجوز لازم صادر شود حتما اطلاع رسانی می‌کنیم و همانطور که گفتم این موضوع در دستور کار است.

قاسمی درباره سلفی نمایندگان با موگرینی بیان کرد: با توجه به اینکه اتفاقاتی در صحن مجلس بوده و با توجه به اصل تفکیک قوا و اینکه در حوزه دولت و سیاست خارجی نیست، اظهارنظر نمی‌کنم.

این دیپلمات کشورمان افزود: من در آن جلسه حضور نداشتم و صحنه را ندیده‌ام . فقط تعدادی عکس در فضای مجازی در این ارتباط دیدم بنابراین اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه همانطور که نمایندگان مجلس در جریان مراسم تحلیف حجت الاسلام روحانی با خانم موگرینی سلفی گرفتند، آقای احمدی نژاد نیز در هنگام آزادی ملوان‌های انگلیسی با آنها عکس یادگاری گرفت، نظر شما در مورد این عکس‌ها چیست که بهرام قاسمی در واکنش گفت: این‌ها مسائلی است که مربوط به حوزه داخلی کشور است. من در عکاسی و عکس گرفتن تبحر ندارم. عکس تا عکس داریم و همانطور که گفتم من در این زمینه تبحری ندارم که بخواهم اظهار نظر کنم.

باید با دیپلماسی فعال اقتصادی و سیاسی موانع بانکی را برطرف کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر اینکه آقای سیف اظهاراتی را در برنامه نگاه یک اعلام کردند که در حوزه مبادلات بانکی هنوز مشکلات به طور کامل برطرف نشده. آیا مشکلات بانکی یاد شده به بدعهدی طرف مقابل مربوط می شود یا اینکه روند برجام اینگونه ایجاب می‌کند؟، گفت: مشکلات در حوزه بانکی  به ویژه بانک‌های بزرگ وجود دارد. بدعهدی‌ها و فشار‌های آمریکا، فضاسازی‌های روانی و تلاش‌هایی که برای ایران ستیزی وجود داشته، از جمله دلایلی است که در این راستا می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

وی افزود: برخی سهام‌داران در بانک‌های بزرگ، علاقه‌مند نیستند روابط بانکی ایران با بانک‌های بزرگ تسهیل شود. دیپلماسی فعال اقتصادی و بانکی باید در کنار دیپلماسی سیاسی تلاش کند تا بتوانیم این موانع را از پیش پای خود برداریم و از تسهیلات مالی جهان استفاده کنیم.

مواضع ایران نسبت به رژيم صهیونیستی مشخص است

قاسمی پیرامون حضور بازيكنان ايرانی در مقابل تيم رژيم صهيونيستی، گفت: مواضع ما نسبت به این رژيم مشخص است و ما رژيم صهيونيستی را نامشروع می‌دانيم و به رسميت نمی‌شناسيم.

وی اذعان داشت: سياست ايران در حوزه ورزش، عدم رويارويی با تيم این رژیم اشغالگر بوده كه ابتدا بايد وزارت ورزش در اين‌باره موضع‌گيری كند، البته آن‌ها این اقدام را محكوم كردند، اما پاسخ‌های ديگر را بايد وزارت ورزش بدهد. اما آنچه كه مهم است باشگاه‌های ايرانی و وزارت ورزش در تبادلاتی كه با باشگاه‌های خارجی دارند، بايد در قراردادها موضوع بازی با رژيم اشغالگر را مشخص كنند و باید بازیکنان توجیه شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اين موضوع بايد به صورت شفاف و دقيق پيگيری شود، اما اطلاع ندارم که در خصوص اين دو نفر مسئله‌ای لحاظ شده يا نه، اما مواضع ما در خصوص رژيم صهيونيستی روشن و بديهی است.

قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از تحلیلگران با اشاره به سفر حجاج ایرانی به عربستان و همچنین دیدار کوتاه آقای ظریف و عادل الجبیر در استانبول این گمانه زنی را مطرح می‌کنند که عربستان می‌خواهد سیاست خود را در مورد ایران تغییر دهد، اظهار کرد: اینکه عربستان بتواند سیاست خود را در مورد ایران تغییر دهد امر خوبی است و ما هم به اين امر اميدواريم که عربستان سیاستش را در مورد ایران تغییر دهد و منش جدیدی داشته باشد.

وی تأکید کرد: ما امیدواریم عربستان رفتار گذشته خود را تصحیح کند و ما بارها گفته‌ایم علاقه‌مند به مفاهمه و رایزنی با کشورهای پیرامونی و همسایه خود هستیم.

 نشست کارشناسی آستانه در تهران برگزار می‌شود

قاسمی گفت: سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری نشست کارشناسی آستانه در تهران برگزار می‌شود و قرار است در هفته اول شهریور ماه نیز ششمین نشست روند آستانه در سطح عالی در پایتخت قزاقستان برگزار شود.

قاسمی درباره مسدود شدن برخی حساب‌های بانکی دانشجویان ایرانی در چین، بیان داشت: امیدواریم طی مذاکره با مقامات چینی مشکل رفع شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد همکاری‌های نظامی ایران و روسیه و توافق اخیری که بین دو کشور در این زمینه صورت گرفته است، گفت: ایران و روسیه در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی،‌ فرهنگی و نظامی با یکدیگر همکاری دارند. در گذشته با یکدیگر همکاری‌هایی در حوزه نظامی داشته‌اند و در آینده نیز همکاری‌های لازم را در این حوزه خواهند داشت.

وی با بیان اینکه درگیری آذربایجان و ارمنستان بر سر قره باغ مسئله جدیدی نیست و باید از طریق گفتگو حل شود، تصریح کرد: ما در این زمینه از مرزهای خود دفاع می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم این درگیری‌ها به مرزهای ما خدشه ای وارد کند.

قاسمی در پاسخ به سوالی در مورد نشست استانبول که چند روز پیش از سوی سازمان همکاری اسلامی با محوریت تحولات مسجد الاقصی برگزار شده بود، گفت: آقای ظریف در نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی شرکت کردند. جلسه خوبی بود و فرصت مناسبی به وجود آمد تا با تعدادی از وزرای خارجه کشورهای اسلامی گفت‌وگو کنند.

وی افزود: نیاز بود که در این برهه نیاز بود که بار دیگر کشورهای اسلامی حمایت‌های خود را از مقاومت و آرمان‌های ملت فلسطین بیان کنند و این نشست در همین راستا برگزار شد.

قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نیویورک تایمز اخیرا در مقاله ای نوشته که ایران در افغانستان به دنبال منافع خود است و تلاش دارد روند را در این کشور به نفع خود تغییر دهد، بیان کرد: روابط ما با افغانستان روابط روشن و شفافی است. دو کشور از روابط خوبی برخوردارند. ایران و افغانستان دارای فرهنگ،‌ تاریخ و زبان مشترکی هستند و این علاقه بین مردم دو کشور برای گسترش همکاری‌ها وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: گاهی به دلیل طبیعت همسایگی و هم مرزی مسائلی بین دو کشور به وجود می‌آید که جدید نیست و ما سعی می‌کنیم که این مسائل را در گفت‌وگوها و رایزنی‌ها بین مقامات دو کشور حل کنیم.

وی گفت: استقرار ثبات و امنیت در افغانستان برای ما مهم است و ما براساس عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها، با آنها رابطه داریم و در کنار آن اجازه نمی‌دهیم که دیگران نیز در امور داخلی ما دخالت کنند.

قاسمی تاکید کرد: ما هرگز در مسائل داخلی کشورها دخالت نمی‌کنیم و آنچه که وجود دارد در قالب همکاری‌ها و تفاهماتی است که بین دو کشور صورت گرفته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان در مورد عملکرد وزارت خارجه در حوزه اقتصادی با دفاع از عملکرد این وزارتخانه و سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور در این حوزه تصریح کرد: ان‌شاءالله در دولت دوازدهم، وزارت خارجه دیپلماسی فعال‌تری در حوزه اقتصادی خواهد داشت و در این زمینه چابک‌تر می‌شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
یعنی واقعا هنوز برجام نقض نشده؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
بابا ترامپ برجام لعنتی را مسخره توصیف کرده و چند تحریم را هم امضا کرده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
اکبر
۱۳:۲۸ ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
دیگه کاری نمونده که بکنه ترامپ دیوانه
Iran (Islamic Republic of)
ثاقبه
۱۳:۰۰ ۱۶ مرداد ۱۳۹۶
یعنی هنوز نقضی اتفاق نیفتاده؟؟!!!!
آخرین اخبار