علت حلقه‌های اسرارآمیز جنوب آفریقا و دریای مدیترانه کشف شد+عکس

دانشمندان بالاخره دلیل وجود حلقه‌های رازآلود سطح آب‌های آزاد را شناسایی کرده و متوجه شدند پدید آمدنشان دلیل خوبی ندارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاکنون دلیل وجود دایره‌هایی که در آب‌های سطحی دریای مدیترانه و بالتیک مشخص و به حلقه‌های اسرارآمیز شهره هستند، نامعلوم بود. اما به تازگی دانشمندان دریافتند که چه چیزی این پدیده‌های سطح دریا را ایجاد می‌کند.

حلقه‌های اسرارآمیز یا حلقه‌های نامیبیا به الگوهای دایره‌ای شکل فاقد پوشش گیاهی اطلاق می‌شود که در دریا و خشکی شامل نواحی پوشیده از گیاه مناطق غربی جنوب آفریقا و در دریای مدیترانه و بالتیک دیده می‌شوند.

این حلقه‌های اسرارآمیز که علت پیدایش آنها به رغم ۲۵ سال تحقیق همچنان نامشخص مانده بود، قطری بین ۲ تا ۱۵ متر دارند.

تعداد این حلقه‌ها در نامیبیا زیاد است اما در آنگولا و آفریقای جنوبی هم دیده می‌شوند. این عوارض ناشناخته عبارتند از نقاط دایره‌ای شکل فاقد پوشش گیاهی که با مناطق پوشیده از گیاه احاطه شده‌اند.

طبق تحقیقاتی که توسط محققان آفریقای جنوبی انجام شده است، این دایره‌ها پیوسته در حال رشد هستند و قطر آنها از ۲ متر به ۱۲ متر رسیده و در نهایت با هجوم گیاهان به نقاط فاقد گیاه از بین می‌روند.

علت حلقه‌های اسرارآمیز جنوب آفریقا و دریای مدیترانه کشف شد+عکس

با توجه به اینکه علت اصلی بروز این عوارض مشخص نبود، فرضیه‌های مختلفی توسط دانشمندان برای توضیح علت وجود آنها ارائه شده بود. از جمله اینکه گونه‌ای از موریانه‌ها خالق این دایره های مرموز هستند. هر چند در تحقیقاتی که قبل‌تر انجام شده، مدرکی دال بر اینکه موریانه‌ها سبب بروز این پدیده شده‌اند، پیدا نشد.

نظریه دیگر راجع به علت بروز این پدیده را وجود نوعی سم می‌دانستند که از طریق گیاهان سمی وارد خاک شده و مانع رشد گیاه در این نواحی می‌شود، که البته مدرکی برای اثبات درستی این فرضیه هم ارائه نشد. اما دانشمندان بالاخره دلیل ایجاد این پدیده را دریافتند.

 علت حلقه‌های اسرارآمیز جنوب آفریقا و دریای مدیترانه کشف شد+عکس

کچلی‌هایی که در آبهای سطحی دیده می‌شود در واقع همان عدم وجود پوشش گیاهی است که یک گونه خارجی موجب آن شده است و ممکن است تمام اکوسیستم‌ها را در معرض خطر قرار دهد.

"دنیل رویز رینز" در مقاله‌ای که تحت عنوان "حلقه‌های اسرارآمیز زیر دریا" در مجله "Science Advances" منتشر شده، نوشت: گونه‌های مهاجم توسط آب‌های آلوده و تغییرات آب و هوایی به مناطق وارد می‌شوند.

وی افزود: سازمان محیطی مناظر گیاهی یکی از عوامل کلیدی در ارزیابی سلامت و عملکرد اکوسیستم‌ها است. پیکره بندی‌های فضایی مناظر گیاهی به عنوان شاخص‌های بالقوه‌ای از اعمال اقلیمی و یا انسان که بر اکوسیستم تاثیر می‌گذارد، عمل می‌کنند.

نام علمی پوشش گیاهی دریاها "Posidonia oceanic" است و کاهش ناگهانی آن نشان می‌دهد که منطقه‌ای که در آن قرار دارد در خطر است.

محققان نتیجه گرفتند اگر جمعیت بزرگی از پوشش گیاهی ناپدید شود، اکوسیستم بزرگ‌تر سیاره تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

متأسفانه به نظر می‌رسد وجود این حلقه‌ها در اطراف ساحل دانمارک و جزایر بالئاریک بیشتر شایع شده است. به این دلیل که آنها زیر آب قرار دارند. نقشه‌های ماهواره‌ای و نقشه برداری جانبی نشان می‌دهد که حلقه‌های موجود در مراتع پوشش گیاهی دریاها فراوان هستند. علاوه بر این، چون این نوع پوشش گیاهی دارای نرخ رشد بسیار پایین است، تلفات اساسا غیرقابل برگشت هستند.

با استفاده از یافته‌های مطالعات قبلی و با ایجاد یک مدل ریاضی بر پایه نرخ رشد این نوع از پوشش گیاهی دریایی و بررسی‌های طولانی مدت گیاهان زیر آب، تیم تحقیقاتی توانست علت ایجاد حلقه‌های اسرارآمیز را دریابد.

خلاصه اینکه رقابت پوشش‌های گیاهی برای دستیابی به منابع تغذیه روند رشد آنها را دستخوش تغییر می‌کند، که این رقابت نیز به دلیل تغییرات آب و هوایی و آلودگی به وجود آمده است.

 علت حلقه‌های اسرارآمیز جنوب آفریقا و دریای مدیترانه کشف شد+عکس

این کشف هم جذاب است، هم ترسناک. چرا که باید در نظر داشته باشید که هر ساله به اندازه‌ای پلاستیک وارد دریاها می‌شود که می‌توانند با کنار هم قرار گرفتن، زمین را 4 بار دور بزنند! که از این میزان، 80 درصد از آن به اقیانوس‌ها راه پیدا می‌کنند.

اگر انسانها به طور کامل در کاهش انتشار کربن موفق نشوند و تنها به طور تصادفی در طرح‌ها و ابتکارات پایدار سرمایه‌گذاری کنند، اثرات تغییرات آب و هوایی باعث خواهد شد تا بخش عظیمی از این سیاره غیرقابل سکونت شود، چنان که هم اکنون گونه‌های مختلفی در حال انقراض هستند.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/

 

حلقه‌های رازآلود سطح آب‌های آزاد شناسایی شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار