لغو قرارداد چند میلیارد دلاری یک شرکت چینی با آمریکا از سوی ترامپ

به موجب دستورالعمل جدید دونالد ترامپ، یک قرارداد ۱.۳ میلیارد دلاری میان آمریکا و چین لغو شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آی بی تایمز؛ «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، با صدور جدیدترین دستورالعمل اجرایی خود مانع از به نتیجه رسیدن یک معامله تجاری پرسود میان کشورش و چین شد.

ترامپ در کارزار تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نیز با تاکید بر حمایت از تولیدات ملی، مخالفت خود را با واردات کالاهای خارجی به ویژه مشارکت تجاری آمریکا با چین ابراز کرده بود. عده ای معتقد بودند با رفتن «استیو بنن»، استراتژیست سابق ترامپ، از کاخ سفید که یکی از حامیان سرشناس «ملی گرایی اقتصادی» بود، موضع ترامپ در قبال قراردادهای خارجی اندکی تلطیف شود. اما این امر محقق نشد و ترامپ تلاش‌ها برای خرید یک شرکت آمریکایی از سوی یک شرکت چینی را ناکام گذاشت.

رئیس‌جمهور آمریکا چهارشنبه یک دستورالعمل اجرایی جدید را صادر کرد که مطابق با قانون «دفاع از محصولات داخلی» آمریکاست. تصویب این طرح به سال ۱۹۵۰ میلادی مربوط می شود و فرمان جدید ترامپ موجب شد درخواست ۱.۳ میلیارد دلاری یک شرکت خصوصی چینی برای خرید شرکت آمریکایی «لاتیس»، تولیدکننده تراشه های رایانه ای، با بن بست مواجه شود.

«استیو منوچین»، وزیر خزانه‌داری آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای درباره دستورالعمل جدید ترامپ گفت: دستور رئیس جمهور کاملا مطابق با تعهد دولت برای حفاظت از امنیت ملی آمریکاست.

مقامات چینی درباره تصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا ابراز نگرانی کرده و سخنگوی وزارت بازرگانی چین اظهار کرد: ما معتقدیم اتخاذ تدابیر امنیتی درمورد سرمایه گذاری در بخش های حساس، حق طبیعی دولت است؛ اما این موضوع نباید برای پیشبرد طرح های حمایتی از تولیدات داخلی به عنوان یک ابزار مورد استفاده قرار بگیرد. ما امیدوار هستیم آمریکا عملکرد چین را مورد توجه قرار داده و رفتاری منصفانه همانند آنچه در گذشته میان دو کشور وجود داشت، در پیش بگیرد.

استیو بنن پیش از برکنار شدن به سی‌بی‌اس گفته بود دونالد ترامپ از سوی سیاستمداران ارشد واشنگتن درباره چگونگی مدیریت مسائل اقتصادی تحت فشار است. آنها مخالف اجرایی شدن طرح های پوپولیستی و ناسیونالیسم اقتصادی ترامپ هستند.

 

انتهای پیام/

 

همکاری اقتصادی آمریکا و چین لغو شد

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار