تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی:

ردپای منافقین در لابه‌لای ادبیات سخیف ترامپ

فرازی گفت: متن سخنرانی ترامپ نشان می‌دهد که منافقین از طریق سعودی‌ها توانستند به وی نزدیک شوند.

ردپای منافقین در لابه‌لای ادبیات سخیف ترامپبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه "گفتگوی روز" با موضوع(نقد و بررسی سخنان ترامپ در هفتاد و دومین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد) با ارتباط تلفنی با علی‌اکبر فرازی، تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی روانه آنتن شبکه رادیوگفت‌وگو شد.

علی‌اکبر فرازی در مصاحبه با رادیوگفت‌وگو اظهار کرد: سخنان ترامپ آنقدر خارج از اصول و نزاکت دیپلماتیک بود که نقطه عطفی در سخنرانی‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد تلقی خواهد شد و این شخصیت و سخنانش به یادگار خواهد ماند. قبل از اینکه ببینیم این سخنان چه تاثیری برجای گذاشته است، نخست باید دید این سخنان از زبان چه کسی بیرون آمده است؟

وی افزود: شخصیت‌شناسی ترامپ اثبات کرده است که دامنه لغاتی که به کار می‌برد، بسیار محدود و همچنین به کار بردن لغات بی‌ادبانه امری طبیعی است که از زبان وی بیرون می‌آید و حال که وی در جایگاه رئیس‌جمهور آمریکا قرار گرفته و این لغات را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به کار می‌گیرد، برای فرهیختگان جامعه ایالات‌متحده باعث شرمساری است و خود مردم این کشور نیز آنچنان‌که بارها اعلام کردند، موافق با این نوع ادبیات نیستند.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی ادامه داد: اما باید دید گفته‌های ترامپ چه تاثیری داشته است؟ اکثر رسانه‌های خارجی و همچنین شخصیت‌های بارز خارجی سخنان وی را محکوم کردند. حتی قبل از اینکه روحانی تر سخنانش را آغاز کند و آن پاسخ شکیل و مودبانه اما در عین حال محکم را به وی بدهد، بسیاری از سران و شخصیت‌های خارجی از کلماتی که ترامپ به کار برد، ابراز انزجار کردند.

فرازی در رابطه با سطح تاثیرگذاری سخنان رئیس جمهور ایالات‌متحده در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: در این میان شاید بتوان گفت که مهم‌ترین سخنانی که از سوی سایر کشورهای خارجی در پاسخ به سخنان ترامپ قرائت شد، سخنرانی نخست‌وزیر سوئد بود که اشاره کرد، سخنانی اشتباه در زمانی اشتباه در مکانی اشتباه برای مخاطبین اشتباه بیان شد. به عبارتی همگان متوجه سطح ‌ارزش و بیهودگی سخنان ترامپ شدند. بنابراین ما خیلی نباید نگران تاثیر سخنان وی در سطح جامعه جهانی باشیم.

وی افزود: اما در رابطه با سخنرانی ترامپ باید به دو نکته اشاره کرد، نخست اینکه مشخص بود که لابی سعودی و منافقین کار کردند و لغاتی که برای وی نوشته بودند، دقیقا همان کلماتی بود که زبان و بیانیه‌های منافقان بیرون می‌آمد. متن سخنرانی ترامپ نشان می‌دهد که منافقین از طریق سعودی‌ها توانستند به شخصیت ترامپ نزدیک شوند که این نزدیکی در سخنان وی مشهود بود.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاسی ادامه داد: ترامپ در سخنان خود تلاش کرد به ایران‌هراسی دامن بزند، کاری که آمریکایی‌ها سال‌هاست به آن دامن می‌زنند و رفتار ما به ویژه پس از برجام ثابت کرد که این ایران‌هراسی تا چه اندازه بیهوده است. به نظر می‌رسید وی بیش از آنکه در صدد مطرح کردن برجام و مسائل مبتلا به روابط بین‌الملل باشد، بیشتر به مثابه بچه‌های لجوج و سمج دنبال بهانه‌گیری بود.

 فرازی بیان کرد: پس از سخنرانی ترامپ دنیا فهمید که ایران به عهدی که بسته متعهد است و ایران با چه موجودات بهانه‌جو و کم‌ظرفیتی روبه‌رو بوده است و همه بهانه‌هایی که ترامپ و تیمش درباره برجام مطرح می‌کنند، بهانه‌جویی برای این است که بازی را برهم بزنند. همه شخصیت‌های اروپایی و حتی آسیایی از جمله نخست‌وزیر ژاپن و کره‌جنوبی اظهار کردند که بودن برجام به سود جامعه جهانی است و تعجب می‌کنند که ترامپ و شخصیت‌های آمریکایی می‌خواهند این توافق را بر هم بزنند.

انتهای پیام/

شخصیت‌شناسی ترامپ اثبات کرده که دامنه لغاتی او بسیار محدود است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار