قاسمی در نشست خبری:

ایران به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق احترام می‌گذارد/ خبر احضار سرکنسول ایران در اربیل را تأیید نمی‌کنم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سیاست ایران نسبت به بحث اقلیم کردستان بارها اعلام شده و ما به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق احترام می‌گذاریم.

به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق احترام می گذاریم/ خبر احضار سرکنسول ایران در کردستان را تایید نمی‌کنمبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه، سوم مهر) با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد، با اشاره به بسته شدن مرزهای ترکیه و ایران بر روی کردستان عراق اظهار کرد: روز گذشته اعلام شد که ایران بنا به خواست رسمی دولت عراق مبنی بر اینکه مرزهای خود را نسبت به کردستان مسدود کنیم ما هم این کار را انجام دادیم ، همچنین خبر احضار سرکنسول ایران در اربیل  را نیز تایید نمی‌کنم.

وی با اشاره به اخبار منتشر شده درباره بمباران اقلیم کردستان از سوی ایران گفت: آن چیزی که روز گذشته توسط برخی رسانه های غربی منتشر شد اشتباه و یک فضا سازی در مورد همه پرسی کردستان بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: سیاست ایران نسبت به بحث اقلیم کردستان بارها اعلام شده و مواضع روشنی داشتیم. ما به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق احترام می گذاریم و هرگونه اقدامی که در مسیر عکس این باشد از نگاه ما اشتباه است.

قاسمی با اشاره به تحرکات درباره همه پرسی اقلیم و سفر هیات‌های ایرانی گفت: ما همواره با اقلیم و احزاب کردی چه در دوران جدید و چه در گذشته در تماس بوده و رایزنی‌های بسیاری داشته و داریم و طی هفته‌های گذشته ارتباط خود را از طریق سفارت و سرکنسولکری داشته ایم. مذاکرات مفصلی درباره همه پرسی، ضرورت وحدت عراق و مذاکره اقلیم و بغداد داشته و خواسته ایم که اگر مشکلی وجود دارد از طریق رایزنی سیاسی حل و فصل کنند.

فرمان مهاجرتی جدید ترامپ اقدامی غلط و مطرود است

سخنگوی وزارت امور خارجه به اقدامات آمریکا علیه ایران و فرمان مهاجرتی جدید ترامپ اشاره و تصریح کرد: رایزنی های سیاسی ایران در حد وسیع در نیویورک از ابتدای مجمع بوده و هنوز ادامه دارد و سفر روحانی بسیار پرثمر بوده و ظریف کماکان در نیویورک تماس‌های خود را دارد و تا دیروز 42 دیدار، نشست،سخنرانی و مصاحبه داشته که ادامه هم دارد.

وی در خصوص فرمان مهاجرتی جدیدآمریکا، گفت: این کاری غیر انسانی، بی ربط، غلط، محکوم و مطرود است که در عصر حاضر در هیچ کجای جهان افکار عمومی با چنین اقداماتی موافق نخواهند بود.

قاسمی با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا و برگزاری نشست وزاری 1+5 در نیویورک گفت: ما دو جلسه کارشناسی و وزرا را داشتیم که مفصل و طولانی بود. بیان تمامی کارشکنی ها و بد عهدی ها و مشکلات از سوی آمریکا مطرح و مورد پیگیری قرار گرفت. در یک نشست سیاسی غیر طبیعی است که در همان جلسه به نتیجه برسیم و رایزنی ها ادامه خواهد داشت.

وی درباره استفاده ایران از مکانیسم حل اختلاف پیش بینی شده در برجام گفت: ما دو سال گذشته موضوعات مختلف را داشته و عهد شکنی آمریکا را دنبال کرده ایم و در هیات عالی نظارت بر برجام نیز این موضوع را دنبال کرده و تصمیمات خود را اتخاذ کرده ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص بازدید نمایندگان از سفارتخانه های ایران گفت: معمولا نمایندگان مجلس سفرهایی را به خارج از کشور دارند و در این سفرها توسط سفرای ما استقبال می‌شوند و این تماس وجود داشته و خواهد داشت.

قاسمی درباره عدم پرداخت پول فروش محصولات پتروشیمی ایران به چین گفت: به علت تغییر مقررات سیستم بانکی چین برخی تعلل و مشکلاتی به وجود آمده بود و مقامات اقتصادی مذاکرات مفصلی داشتند و مشکلات تقریبا حل شده است.

وی در خصوص افزایش سرمایه‌گذاری خارجی در ایران و اقدامات وزارت خارجه گفت: بحث سرمایه گذاری خارجی بسیار مهم است و جزء سه اولویت جدی دولت دوازدهم است. وزارت خارجه در این خصوص طراحی‌های لازم را داشته تا بتوان در مسیر و چارچوبی مشخص سریعتر گام‌های لازم برداشته شود، چرا که بخشی از نیازمندی‌های ما در جذب سرمایه‌های خارجی ظهور پیدا می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص نشست سه جانبه ترکیه، ایران و عراق درباره اقلیم کردستان، تصریح کرد:  سه کشور ایران، عراق و ترکیه نیازمند آن هستند که هر چند وقت یکبار رایزنی‌هایی را در جهت ثبات با یکدیگر داشته باشند این تماس‌ها بین سه کشور وجود داشته و یکی از آنها اجلاس سه وزیر در نیویورک بود.

وی در مورد برجام و اعلام مغایرت آزمایش موشکی ایران توسط انگلیس و فرانسه یادآور شد: در دیدارهایی که در نیویورک شد مواضع سایر کشورها در خصوص پایبندی به برجام مطرح شد و به نوعی مخالفت خود را با واشگتن اعلام کردند آنچه هم که توسط دولت فرانسه در خصوص آزمایش موشکی مطرح شده فکر می‌کنم درست بیان نشده است. برجام چارچوب و ترتیبات خود را دارد و همه چیز در مکانیزم‌های آن دیده شد افزون بر این در دو سال گذشته به همین منوال ادامه پیدا کرده و از سوی دیگر برجام بحثی است غیر قابل مذاکره مجدد و جایی برای باز کردن آن نیست یا به این شکل خواهد ماند یا شکل دیگری ندارد، اعلام 1+5 به استثنای آمریکا در این‌باره کاملا روشن است.

قاسمی افزود: درباره مسائل موشکی مواضع ما کاملا آشکار و واضح است و تغییر در مواضع خود ندادیم، در این بین سیاست دفاعی خود را ادامه می‌دهیم و دیگران حق ورود و تعیین تکلیف برای ما را ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص توصیه به ایرانیانی که به کردستان سفر می‌کنند و یا هم اکنون در این اقلیم حضور دارند، گفت: ما بر اساس درخواست دولت عراق مرزهای هوایی را مسدود کردیم. درباره تعداد ایرانیان آنجا اگاهی ندارم و در این باره باید از ارگان‌های ذیربط اطلاعات کسب کنیم.

قاسمی در خصوص تبعات همه پرسی در اقلیم گفت: این موضوع ابعاد وسیعی دارد. مواضع جمهوری اسلامی روشن است. باید صبر کرد تا پایان این رفراندوم غیر قانونی و نامشروع و مواضع خود را اعلام خواهیم کرد. باید دید چگونه این مسیر طی خواهد شد و قطعا بر اساس شکل جدید و شرایط مرزها حتما نیاز به بازنگری هست و باید تصمیمات را اتخاذ کرد.

 وی درباره توقف مسافران ایرانی در صربستان گفت: لغو روادید انجام شده است. ایرانیان نیز در قالب هیاتهای توریستی یا فردی سفر داشته‌اند. متاسفانه تعدادی از ایرانیان که از سایر کشورها به صربستان رفته بودند به علت نداشتن مدارک قانونی لازم متوقف می‌شوند تعدادی به مبدا بازگردانده می‌شوند و تعدادی نیز هنوز وجود دارند. سفارت ما بلافاصله وارد عمل شده و بخشی از موانع را برطرف کرد. توصیه می‌کنیم ایرانیان حتما با مدارک لازم وارد شوند تا دچار مشکل نشوند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره اظهارات موگرینی درخصوص نشست برجام، گفت: ما دایما بد عهدی های آمریکا را گوشزد کرده ایم، آنها کم کاری و بد عهدی های بسیاری داشته اند. دیدگاه سایر اعضا مهم است که آنها پایبندی خود را اعلام کرده اند.

وی در خصوص ائتلاف ترکیه با کردها گفت: فرض محال، محال نیست و با توجه به اشتراکاتی که داریم رایزنی‌های زیادی انجام داده‌ایم و هم اکنون از سیاست‌های ترکیه و اقلیم قضاوتی ندارم و باید دید در آینده چه اتفاقاتی می‌افتد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر اردوغان به ایران، بیان داشت: روابط ایران و ترکیه سیر صعودی و تکاملی خود را ادامه می‌دهد و وارد فاز جدیدتری شده است. در سطح سیاسی در موضوعات مختلف رایزنی‌های مکرر داشتیم و با سفر سرلشکر باقری وارد فضای جدیدی شده‌ایم که در نهایت تلاش موثری برای تثبیت امنیت منطقه است و پاسخ زودهنگام سفر سرلشکر باقری و حضور همتای وی در ایران نشان از عمق روابط است پس از آن هم اردوغان به ایران خواهد آمد که درباره مسائل مختلف و مشترک به ویژه بحث مبارزه با تروریسم و کمک به صلح و ثبات در منطقه با مقامات ایران مذاکره خواهند کرد.

بحث تحریم فروش هواپیما به ایران در راستای ایران هراسی است

قاسمی در خصوص لفاظی‌های ایران و بحث تحریم فروش هواپیما به ایران گفت: این یک لایحه است که از این دست لایحه‌ها بیش از 60 مورد داشته ایم که عملیاتی نشده است. بین شرکتهای ایرانی و امریکایی قراردادها امضا شده و این لفاظی ها در راستای ایران هراسی است.

 وی با اشاره به دیدار وزاری خارجه ایران و ژاپن و درخواست ژاپن از ایران برای ورود به موضوع کره شمالی، تصریح کرد: ایران امروز صدای بلندی در جهان دارد و می‌تواند خواسته های خود را در دنیا مطرح کند شکی نیست، در دیدارهایی که با مقامات ژاپنی داشتیم موضوعات مهمی را در دستور کار قرار دادیم به خصوص بر همکاری‌های جهانی، سیاسی، شبه قاره تأکید شد. سیاست ما در این باره کاملا روشن است، ما خواهان حل و فصل مشکلات از طریق مذاکره هستیم و هر گونه افزایش تنش را نگران کننده می‌دانیم و امیدواریم این بحران از طریق مذاکره کاهش یابد.

قاسمی نقش منفعالانه وزارت امور خارجه را در مسئله اقلیم کردستان رد کرد و گفت: وزارت خارجه در همه حوزه ها و بخصوص مباحث منطقه‌ای فعال است و درباره موصوع اقلیم کردستان عراق منفعل نبوده و با کمک سایر دستگاه‌های ذیربط مسایل را دنبال کرده و خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مسئله میانمار، بیان داشت: صحبت‌های زیادی کرده‌ایم به ویژه اولین کشوری بودیم که در بحران اخیر اعلام موضع داشتیم تماس تلفنی از سوی آقای ظریف انجام شد و هم اکنون در تلاشیم مجوزهای لازم  برای اعزام هیئت‌های سیاسی بگیریم هفته گذشته نیز سفیر آکرودیته ما در تایلند توانست به میانمار سفر کند و گفتگوی مفصلی با مقامات این کشور داشته باشد نگرانی‌ها هنوز وجود دارد و خواستار کمک‌های خود به میانمار هستیم و مجوز لازم برای ارسال کمک‌های انسان دوستانه اولین محموله جمعه گذشته صادر شد و امیدواریم با کسب مجوزهای لازم شاهد صدور محموله‌های دیگر باشیم.

وی در خصوص نقش میانجی‌گری عمان برای ارتباط ایران با عربستان، گفت: روابط ایران و عمان وضعیت روشنی دارد هر موقع که لازم باشد مذاکراتی صورت می‌گیرد، افزون بر این در مورد‌ آمریکا هم وضعیت به همین منوال است و نیازی به میانجی‌گری نیست؛ اما در مورد عربستان هنوز یک نگاه دقیق و روشنی نداریم و صداهای ریاض متفاوت است و هر از گاهی هم که درباره ایران صحبت می‌کنند در داخل خودشان تکذیب می‌شود؛ اما در این باره هم نیازی به میانجی‌گری عمان نیست عربستان باید در رفتار خود گام‌های مثبت بردارد و در بحث یمن و کشتار آنها تجدیدنظری کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص قطع روابط در صورت به ثمر رسیدن همه ‌پرسی در کردستان، افزود: باید صبر کرد تا ببینیم پایان این رفراندوم غیرقانونی چه می‌شود بعد از آن مواضع دقیق‌تری خواهیم داشت. آقای شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی به وضوح در این باره صحبت کرده‌اند.

وی با اشاره به دیدار ظریف با وزیر خارجه کانادا گفت: ما مذاکرات را از مدتها پیش آغاز کرده ایم در کشور ثالث و در تهران ادامه دادیم. تماس‌های تلفنی بین دو وزیر ادامه داشت و هیاتی در تهران داشتیم. در مذاکرات بین دو وزیر پیرامون مسایل دو جانبه، همکاری ها، آینده روابط و وضعیت ایرانیان مقیم صحبت شد و مقرر شد تا در آینده مذاکرات را در سطوح دیگر ادامه دهیم که در آینده نه چندان دور است.

اظهارات ضد ایرانی مقامات رژیم صهیونیستی اهمیتی ندارد

قاسمی در خصوص اظهارات ضد ایرانی مقامات رژیم صهیونیستی درباره برجام، گفت: حرف‌های تکراری و جدیدی نیست و نمی‌توان توقع دیگری از این رژیم اشغالگر داشت چرا که حرف‌های گستاخانه و بی‌ربطی را مطرح کردند و جهان دیگر شنوای آنها نیست و اهمیت خاصی برای ما ندارد.

 وی در خصوص صحبت‌های وزیر امور خارجه امارات که ایران روح و متن برجام را نقض کرده است، گفت: بعضی‌ها در حدی نیستند که بتوانند به همه مسائل ورود پیدا کنند چرا که خود دچار مشکلات خاصی هستند و باید ابتدا مشکلات خود را حل کنند، آنها در خصوص دخالت ایران صحبت‌هایی به میان می‌آورند در حالی که در جهان به کار خرید و فروش تروریسم و سرکوب مردم خود مشغول هستند و حرف‌هایشان قابل اعتماد نیستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان درباره نزدیک شدن رژیم صهیونیستی به آذربایجان گفت: ایران با ارمنستان و آذربایجان روابط خوب و رو به گسترشی دارد منطقه قفقاز برای ما مهم است اما قطعا تمام تحولات منطقه را رصد می‌کنیم خط قرمزها کاملا مشخص است و کشورهایی که در حوزه پیرامونی ما هستند با خطوط قرمز ما آشنا هستند و ما اگر نیاز باشد تماس‌هایی در این باره خواهیم داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۱۵ مهر ۱۳۹۶
مرگ بر صدام
زنده باد ایران
مرگ بر امریکای خائن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
با سلام ؛ همه میدانیم اگر حمایت ها ایران نبود امروز کردستانی وجود نداشت
Iran (Islamic Republic of)
شناس
۱۳:۳۲ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
ایران عشق است
United States of America
علی
۱۲:۱۴ ۰۳ مهر ۱۳۹۶
کردستان نه
کردستان عراق
آخرین اخبار