محدودیت توزیع آب، عامل کاهش کشت محصولات تابستانه در خوزستان

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان محدودیت توزیع آب را عامل کاهش کشت محصولات تابستانه در استان عنوان کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، محمد قاسمی نژاد، معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: سطح زیر کشت محصولات تابستانه امسال خوزستان به دلیل محدودیت در توزیع آب کاهش یافت، به طوریکه تنها در 66 درصد اراضی موجود استان عملیات کشت صورت گرفت.

وی بیان داشت: از مجموع 224 هزار و 415 هکتار برنامه کشت محصولات تابستانه در سطح اراضی استان خوزستان تنها 149 هزار و 860 هکتار به زیر کشت رفت.

قاسمی نژاد بیش ترین مشکلات را در حوزه هندیجان، مارون و کرخه عنوان و تصریح کرد: در حوزه مارون کشت تابستانه به شدت محدود و تنها برخی حبوبات و کنجد به صورت کم کشت شد.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان اذعان داشت: برنج، ذرت، حبوبات، سبزی و صیفی، دانه های روغنی همچون کنجد و آفتابگردان کشت تابستانه را تشکیل می دهند.

این مقام مسئول با بیان اینکه برداشت برنج از نیمه دوم آبان ماه آغاز می شود گفت: پیش بینی می شود بالغ بر 250هزار تن برنج از مزارع خوزستان برداشت گردد.

وی کیفیت محصول برنج، ذرت و دانه های روغنی را مطلوب ارزیابی کرد و اظهار داشت: در این خصوص عواملی همچون بکارگیری انواع نهاده ها از جمله کودهای شیمیایی ماکو و میکرو، هدایت فنی محصولات در سطح مزرعه، مدیریت تاریخ کشت، مدیریت تغذیه و آبیاری مؤثر بوده است.

محمد قاسمی نژاد با تأکید بر لزوم افزایش بهره وری آب اذعان کرد: در سال 91 به ازای هر یک مترمکعب، 300 گرم گندم برداشت می شد که در سال جاری این رقم به 850 گرم در هر مترمکعب ارتقاء یافته است.

وی در پایان خواستار باز شدن آب در حوزه مارون شد و یادآور شد: انتظار می رفت طبق مصوبه شورای کشاورزی استان، مسئولان سازمان آب و برق نسبت به باز شدن آب همزمان با کشت چغندر قند و کلزا اقدام کنند.

انتهای پیام/گ

کاهش کشت تابستانه بدلیل محدودیت توزیع آب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.