واشنگتن اگزمینر:

تصمیم ترامپ درباره برجام، اختلاف میان اعضای کنگره را برملا خواهد کرد

واشنگتن اگزمینر در گزارشی نوشت تصمیم احتمالی ترامپ در تأیید نکردن پایبندی ایران به توافق هسته‌ای، اختلاف‌های داخلی کنگره آمریکا را علنی خواهد کرد.

تصمیم ترامپ درباره برجام، اختلافات میان اعضای کنگره را برملا خواهد کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی نشریه واشنگتن اگزمینر در گزارشی به قلم سارا وست وود، نوشت: اعلام عدم پایبندی ایران به توافق هسته‌ای طی هفته آینده می تواند مباحثه ای را وارد کنگره کند که اختلافات داخلی کاخ سفید را بر ملا  و متحدان آمریکایی را نگران کند. ترامپ ممکن است روز پنج‌شنبه یا اوایل هفته آتی اعلام کند ایران به توافق هسته‌ای -موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام) -پایبند نیست و این موضوع نقض منافع آمریکاست. با این کار، او فرصتی 60 روزه به کنگره می دهد تا تحریم ها را بار دیگر علیه ایران وضع کنند.

این اقدام ترامپ،  جمهوری‌خواهان را خوشحال می‌کند؛ اما برخی از اعضای کنگره اعلام کرده‌اند که به قانون تحریم ها رأی نمی دهند، مگر آنکه به این نتیجه برسند که ایران تمایل دارد جنبه‌های مسئله دار برجام را مورد مذاکره مجدد قرار دهد.

سناتور تام کاتن، از منتقدان اصلی توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5، هفته جاری در شورای روابط خارجی گفت: «من اکنون قصد ندارم قانون بازگشت تحریم ها را در روز شانزدهم اکتبر به کنگره معرفی کنم. این فرصت 60 روزه دوره کوتاهی است که ما می توانیم در آن به بررسی توانائی هایمان، یعنی بازگرداندن تحریم ها، بپردازیم.» این سناتور آمریکایی افزود خود ترامپ می تواند همه تحریم هایی را که با دستور اجرایی رئیس جمهور به حالت تعلیق درآمده اند، بار دیگر بازگرداند. وی استدلال کرد دوره کوتاهی که کنگره در اختیار دارد تا تحریم ها را بازگرداند ناکافی است و ترامپ طی این دوره کوتاه نمی تواند توافق هسته ای را مورد بازمذاکره قرار دهد. بازگرداندن تحریم‌های مربوط به دستور اجرایی می تواند برجام را به طور کلی نابود کند.

کاتن در ادامه گفت: «من مطمئن نیستم که 60 روز برای انجام نوعی دیپلماسی فشار کافی باشد. در پایان این دوره 60 روزه اگر بازمذاکره انجام نشود، آنگاه ممکن است ما تحریم ها را بازگردانیم. اما من می خواهم به دولت و متحدان اروپایی و خاورمیانه مان مدت زمان بیشتری داده شود تا توافق بهتری به دست آورند».

سایر جمهوری‌خواهان کنگره در مورد انجام اقداماتی که ممکن است به لغو برجام بینجامد، ابراز تردید کرده‌اند. تصمیم احتمالی ترامپ برای اعلام عدم پایبندی ایران به توافق هسته ای ممکن است وی را به مشاوران پوپولیست (عوام‌گرا) که کاخ سفید را ترک کرده اند، نزدیک کند. سباستیان گورکا، مشاور پیشین ترامپ به واشنگتن اگزمینر گفت: «دفعه پیش که رئیس جمهور می خواست پایبندی ایران به توافق هسته ای را بار دیگر تأیید کند، من به همراه استیو بنن، مک مستر، رکس تیلرسون و استیو موچین در کنار رئیس جمهور بودیم. او از اعلام پایبندی ایران به توافق هسته ای خوشحال نبود. انتظار من این است که در روز دوازدهم اکتبر، رئیس جمهور پایبندی ایران به توافق هسته ای را تأیید نکند».

در ادامه گزارش آمده است همچنین، یک منبع آگاه در این باره، گفت مقامات وزارت امور خارجه و برخی از مشاوران ترامپ در پایان هفته یا اوایل هفته بعد احتمالا به ترامپ فشار خواهند آورد که توافق هسته‌ای را حفظ کند؛ آنها احتمالا استدلال می کنند چنانچه آمریکا از برجام خارج شود، متحدان اروپایی مخالفت خواهند کرد. این منبع آگاه گفت ترامپ قصد ندارد به توصیه آن‌ها گوش کند.

 

انتهای پیام/

تصمیم ترامپ درباره برجام، دودستگی در کنگره آمریکا را علنی خواهد کرد

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Switzerland
said
۰۲:۲۳ ۱۷ مهر ۱۳۹۶
دلتان را خوش نکنید هیچ اختلافی داخلی کنگره آمریکا نیست. برجا خیلی وقت است مرده . کدام احمقی نوشته های واشنگتن اگزمینر را باور میکند و ان را چاپ .
آخرین اخبار