چطور با انتقاد کنار بیاییم؟

درست کنار آمدن با نقد و انتقاد، مهارت مهمی از زندگی است. همه‌ی ما جاهایی در زندگی‌مان مورد انتقاد قرار می‌گیریم. گاهی برای‌مان سخت است آن را بپذیریم اما همه چیز بستگی به واکنش و نگرش ما دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درست کنار آمدن با نقد و انتقاد، مهارت مهمی از زندگی است. همه‌ی ما جاهایی در زندگی‌مان مورد انتقاد قرار می‌گیریم. گاهی برای‌مان سخت است آن را بپذیریم اما همه چیز بستگی به واکنش و نگرش ما دارد.

شما می‌توانید از انتقاد به شیوه‌ای درست استفاده کرده و رشد کنید یا به شیوه‌ای نادرست با آن برخورد کرده و اعتماد بنفس‌تان را پایین آورده و دچار استرس و خشم و روحیه‌ی تهاجمی بشوید.

دو نوع انتقاد وجود دارد؛‌انتقاد سازنده و انتقاد مخرب. اگر یاد بگیرید تفاوت این دو را تشخیص دهید، می‌توانید با هر انتقادی که از شما می‌شود به درستی برخورد کنید.

وقتی توسط فرد دیگری به چالش کشیده می‌شویم، نسبتا طبیعی است که واکنش منفی نشان دهیم. این را در نظر بگیرید که واکنش‌های منفی، شما را چگونه جلوه می‌دهد و از آن مهمتر، چه احساسی به شما می‌دهد.

راهی که شما برای برخورد با انتقاد انتخاب می‌کنید، از جوانب متعددی روی زندگی خودتان تاثیر می‌گذارد، بنابراین بهتر است راههایی را شناسایی کنید که بتوانید از انتقاد به نفع خود بهره برده و از آن برای قوی‌تر شدن و توانمندتر شدن استفاده کنید.

انتقاد سازنده و انتقاد مخرب

تفاوت بین انتقاد سازنده و انتقاد مخرب، در روشی است که نقد و نظر، ارائه می‌شود.

هر چند هر دو نوع انتقاد، ایده‌ها، عادت‌ها، شخصیت و توانایی شما را به چالش می‌کشند، اما وقتی کسی انتقاد مخربی از شما می‌کند می‌تواند به غرورتان لطمه زده و اثرات منفی بر اعتماد بنفس و خودباوری‌تان بگذارد. انتقاد مخرب، معمولا نتیجه‌ی بی‌فکری یک نفر دیگر است، اما به هر حال می‌تواند آشکارا بدخواهانه و از روی کینه ورزی هم باشد. انتقاد مخرب در بعضی موارد منجر به خشم و تهاجم می‌شود.

اما انتقاد سازنده، با هدف اشاره به اشتباهات ارائه می‌شود اما به شما این را هم نشان می‌دهد که چطور شرایط را بهتر کنید. انتقاد سازنده باید به عنوان بازخوردی مفید تلقی شود که می‌تواند به شما کمک کند به جای اینکه اعتماد بنفس‌تان را از دست بدهید، در جهت پیشرفت قدم بردارید.

اگر انتقادی سازنده باشد، معمولا پذیرفتن آن هم راحت‌تر خواهد بود، حتی اگر کمی آزرده‌تان کند. به هر حال این را به خاطر داشته باشید که می‌توانید از انتقاد به نفع خود بهره ببرید.

برخورد با فرد منتقد

برخی از افراد ذاتا منتقد هستند و همیشه هم این را درک نمی‌کنند که به احساسات فرد مقابل آسیب می‌زنند. اگر شما هم کسی را می‌شناسید که از همه چیز انتقاد می‌کند، سعی کنید نظرات او را جدی نگیرید چون این رفتار، بخشی از ویژگی‌های شخصیتی اوست. اگر نظرات منفی او را جدی بگیرید و دلخور شوید می‌تواند موجب خشم و نارضایتی شما نسبت به آن فرد شده و به روابط‌ تان آسیب بزند.

یادتان باشد افرادی که از همه چیز انتقاد می‌کنند یا سخنان کوبنده‌ای ارائه می‌دهند، کسانی هستند که به کمک نیاز دارند، ایراد از شما نیست!

اینکه از نظر فیزیکی چه واکنشی به انتقاد نشان دهید، بستگی به ذات انتقاد دارد و اینکه شما چه موقعیتی دارید و انتقاد از چه منبعی ارائه شده است. نکته‌ی مهمی که باید به یاد داشته باشید این است که شرایط هر چه که باشد، با خشم و عصبانیت واکنش نشان ندهید چون قشقرق به پا شده و احساسات بدی ایجاد می‌شود که مطمئنا باب میل‌تان نیست.

سعی کنید خونسرد باشید و با فرد منتقد با فهم و احترام رفتار کنید. این کار به شما کمک می‌کند تشنج زدایی کرده و شرایط را بهتر کنترل کنید. نشان دهید شما قوی‌تر هستید و در دام مقابله به مثل نیفتید. اگر شما هم او را به چالش بکشید، ممکن است بحث و جدلی شروع شود که احتمالا غیرضروری و تنش برانگیز است.

اگر احساس می‌کنید ممکن است کنترل‌تان را از دست بدهید یا چیزی بگویید یا کاری انجام دهید که آسیب زننده باشد، از محل دور شوید. اگر در یک ملاقات کاری هستید، مودبانه پوزش بخواهید و اتاق را ترک کنید تا فرصتی برای آرام کردن و به دست آوردن کنترل خودتان داشته باشید. حتی اگر نظرات منفی کسی به شدت آزرده‌تان کند، اینکه اجازه دهید انتقاد او مخرب باشد و نه سازنده، بسیار آزاردهنده‌تر خواهد بود و اعتماد بنفس‌تا را نابود خواهد کرد.

چطور از انتقاد، تاثیر مثبت بگیریم؟

همه‌‌ی ما معمولا اشتباه می‌کنیم و این ذات بشر است. ما در زندگی فرصت‌های زیادی برای یاد گرفتن و رشد کردن داریم. بنابراین فرقی نمی‌کند چه نوع انتقادی از شما شده است؛ آن را آنالیز کنید تا چیزی به نفع خودتان در آن پیدا کنید. وقتی کسی به شخصیت شما حمله ور می‌شود، پذیرفتن آن سخت است اما به این معنی نیست که باید آن را نادیده بگیرید.

این را هم به یاد داشته باشید که به طور کلی، معمولا مقداری حقیقت در انتقاد وجود دارد، حتی اگر از سر بدخواهی با تلخی همراه باشد. قدمی به عب بردارید و سعی کنید همه چیز را از دید فرد مقابل‌تان ببینید. می‌توانید از یک دوست هم، نظر بخواهید. به هر حال از انتقادی که از شما شده، هوشمندانه و به عنوان تجربه‌ای آموزنده استفاده کنید. ببینید آیا ممکن است از طریق این انتقاد تا حدودی بفهمید دیگران شما را چگونه می‌بینند. همه‌ی ما با اشتباه کردن، درس‌هایی می‌آموزیم و اگر یاد بگیریم از انتقاد چطور استفاده‌ی مثبت بکنیم، راهی است برای رشد فردی و بهبود روابط مان با دیگران.

منبع:برترین ها

انتهای پیام/

 

چگونه در برابر انتقاد اطرافیان رفتار کنیم

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار