نگاهی به ۲ معضل بزرگ خوزستان

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان ۲ معضل بزرگ استان را کم آبی و ریزگرد‌ها نام برد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، احمدرضا لاهیجان زاده، مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان 2 معضل بزرگ استان،کم آبی و ریزگردها عنوان نمود و گفت:این مشکلات از بزرگترین مشکلات زیست محیطی استان هستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

وی در خصوص مشکل ریزگرده ها استان بیان داشت:  20 درصد از مساحت استان را بیابان تشکیل داده که مساعد برای تبدیل شدن به کانون دارد و ویژگی گرد و غبار استان را غلظت بالای بیش از 50 برابر حدمجاز عنوان نمود این حد توان اندازه گیری دستگاه های سنجش آلودگی هوا می باشد.

لاهیجان زاده ادامه داد: استان خوزستان در مسیر کوریدور گرد غباری که از  عراق شروع می شود و تا خلیج فارس ادامه دارد می باشد این کانون ها  از سال 2004 بعد از خشک شدن تالاب هورالعظیم در بخش عراقی توسط رژیم بعثی و سدسازی های بیشمار چند دهه اخیر در کشورهای ترکیه و عراق پدیده گرد و غبار  استان شروع شد.وی کاهش رطوبت و افزایش دمای منطقه را یکی دیگر از پیامدهای از بین رفتن تالاب دانست.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان از اقدامات محیط زیست استان برای احیای تالاب های استان گفت:از سال 92 با همکاری خوب سازمان آب و برق خوزستان توانستیم آب را به بخش های خشک تالاب هورالعظیم هدایت کرده و بیش از 70 درصد این تالاب آبگیری  شود و اثرات آن در کاهش پدیده گرد و غبار استان مشهود است.

لاهیجان به آلودگی های نفتی استان اشاره نمود و گفت:نزدیک به هزار فوت بر مترمکعب گاز در فلرهای نفتی استان سوخته  می شود که علاوه بر آلودگی هوا باعث از بین رفتن سرمایه های ملی می شود و باید جلوی آن گرفته شود.

وی در بخش دیگر از سخنان خود به مشکلات زیست محیطی منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر اشاره نمود و عنوان کرد:این صنعت در بخش هوا و ورود پساب به منطقه باعث ایجاد آلودگی شده و امروز نیز بحث توسعه مجموعه پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی مطرح است از مسئولین پتروشیمی می خواهیم تا طرح های توسعه را در مناطقی که برای توسعه مشخص شده ایجاد نمایند، نه در خوریات که در آمایش سرزمین هرگونه فعالیت صنعتی در آن ممنوع می باشد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.