لرستان؛

آمار باسوادی خرم‎آباد و بروجرد در صدر استان است

از نرخ سواد هم بروجرد و خرم‌آباد به‌صورت مشترک جایگاه اول استان را دارند

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛ دالوند، معاون سوادآموزی آموزش و پرورش لرستان در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی شهرستان بروجرد از وجود ۱۰ هزار نفر محروم از نعمت سواد در این شهر خبر داد و گفت: از نرخ سواد هم بروجرد و خرم‌آباد به‌صورت مشترک جایگاه اول استان را دارند.

هاشم دالوند افزود: بر اساس آمار‌های به دست آمده از سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ شهرستان بروجرد ۱۰ هزار و ۴۵۲ محروم از نعمت سواد دارد.

وی در ادامه گفت: این آمار در جامعه هدف سوادآموزی یعنی گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال قرار دارد.

دالوند افزود: در کشور ایران ۱۰ میلیون و ۷۷۰ هزار نفر در گروه سنی ۶ تا ۱۴ سال لازم‎التعلیم وجود دارد که از این میزان ۵ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۶۳۷ نفر را مردان و ۵ میلیون و ۲۵۶ هزار نفر را زنان تشکیل می‎دهند.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش لرستان گفت: در کشور ۳۱۵ هزار و ۴۱۲ بی‌سواد مطلق در گروه سنی ۶ تا ۱۴ سال وجود دارد که از این تعداد ۱۵۹ هزار و ۶۳۰ نفر مرد و ۱۵۵ هزار و ۷۸۲ نفر زن هستند.

دالوند  افزود: فعالیت کودکان در بازار کار و ازدواج‎های زودرس از جمله عوامل دخیل در بازماندن از تحصیل گروه سنی ۶ تا ۱۴ سال در کشور است.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان با ۱.۴۲ درصد کمترین نرخ بی‌سوادی را در کشور دارد، افزود: پس از آن استان‎های گیلان با ۱.۴۶ و اردبیل با ۲.۵۹ در جایگاه‎های بعدی قرار دارند، از طرفی استان سیستان و بلوچستان با ۷.۶۱ بالاترین نرخ بازمانده از تحصیل را دارد.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش لرستان با تاکید بر اینکه متوسط نرخ بی‌سوادی در ایران ۲.۶۱ درصد است، گفت: این میزان در لرستان ۲.۱۵ درصد است.

دالوند در ادامه گفت: بروجرد ۱۰ هزار و ۴۵۲ بی‌سواد دارد، البته آمار باسوادی این شهرستان در کنار شهرستان خرم‎آباد در صدر استان لرستان قرار دارد.

وی با انتقاد از اینکه شهرستان بروجرد امسال در زمینه سوادآموزی به جامعه هدف نهضت سوادآموزی در رتبه آخر استان لرستان قرار گرفته است، گفت: این شهرستان امسال می‎بایست، ۶۰۰ نفر را در دوره انتقال، ۶۰۰ نفر را در دوره سوادآموزی و ۱۰۰ نفر را در دوره تحکیم تحت پوشش سوادآموزی قرار می‎داد.

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش لرستان تاکید کرد: این در حالی است که به ترتیب در دوره‎های انتقال و سوادآموزی ۱۲۲ و ۳۵ نفر در شهرستان بروجرد تاکنون جذب شده است، حال آنکه به طور مثال شهرستان سپیددشت توانسته ۱۰۰ درصد آمار اعلام شده را تحت پوشش بیاورد.

دالوند در پایان گفت: به این ترتیب شهرستان بروجرد امسال از نظر سوادآموزی در وضعیت قرمز قرار دارد و فعالیت واحد نهضت سوادآموزی آن در زمینه تحت پوشش قرار دادن جامعه آماری ابلاغ شده به آن عملکرد خوبی نداشته است.

انتهای پیام/د

بروجرد ۱۰ هزار نفر محروم از نعمت سواد دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار