وزارت بهداشت در هفته‌گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت و درمان در هفته گذشته  با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن‌ها می‌پردازیم.

برگزاری سه آزمون پزشکی در ۳۰ آذر

محمدحسین پورکاظمی رئیس سنجش پزشکیاز برگزاری سه آزمون در پایان آذر خبر داد و گفت: ثبت نام سه آزمون ملی دانش آموختگان دندانپزشکی، چهاردهمین دوره آزمون ارزشیابی دانش آموختگان داروسازی خارج از کشور و سی و یکمین دوره آزمون جایابی دانش آموختگان دندانپزشکی خارج از کشور از ۵ آذر آغاز شد و تاریخ ۹ آذر اتمام مهلت زمان ثبت نام بود.

رکورد زنی اورژانس در خدمات رسانی زلزله زدگان به برکت اربعین سید الشهدا/ اسنپ پزشکان راه‌اندازی می‌شود

 پیرحسین کولیوند، سرپرست سازمان اورژانس کشور در خصوص امدادرسانی اورژانس به مناطق زلزله‌زده غرب کشور، گفت:از سایر دانشگاه‌ها درخواست ارسال نیرو، خون و فرآورده‌های خونی کردیم که با توجه به هماهنگی های به عمل آمده  از زمان وقوع تا کمتر از ۲۰ ساعت ۷۳۵۰ مصدو‌م‌ به صورت زمینی و هوایی اعزام شدند. همچنین به کمک رسانی هوانیروز و سپاه، ۲۰۶ پرواز ۲۱۶۵ مصدوم را هوایی اعزام کردیم.

کولیوند در ادامه با اشاره به نیاز این سازمان به بالگرد  پرواز در شب، گفت: اورژانس کشور نیازمند چند فروند بالگرد با قابلیت‌ پرواز در شب را دارد که علاوه بر زمان بروز‌ زلزله‌ از آنها می‌توان برای انتقال مصدومان در کلانشهرهایی‌ مانند تهران برای انتقال مصدومان و بیماران استفاده کرد؛ من از نمایندگان مجلس و دولت تقاضا دارم بودجه‌ای را صرف‌ خرید چنین بالگردهایی‌ در نظر بگیرند و خودم‌ مسئولیت‌ تأمین و تجهیز‌ آنها را بر عهده می‌گیرم.

وی  از راه‌اندازی‌ سامانه‌ای چون‌ اسنپ‌ برای پزشکان خبر داد و افزود: به دنبال آن هستیم که سامانه‌ای مثل‌ اسنپ‌ برای پزشکان و پرستاران ایجاد کنیم و کیف‌ نجات‌ یا جان‌ بگ‌ در اختیار‌ آنها قرار دهیم‌ تا به محض اعلام‌ نیاز‌ فردی‌ به خدمات‌ پزشکان و پرستارانی‌ که در نزدیکی‌ بیمار‌ قار دارند‌ به سرعت‌ به بالین‌ آنها مراجعه‌ کنند و هزینه‌ها‌ کاهش پیدا کند‌.

سرپرست‌ اورژانس‌ کشور ادامه داد: برای کمبود‌ نیروی‌ انسانی اورژانس‌ ردیف‌ استخدامی در آزمون وزارت بهداشت‌ قرار دادیم‌ تا نیروهایی‌ جذب اورژانس‌ کشور شوند‌.

آمار طلاق در شمال تهران ٦٧ درصد است

محبوبى معاون امور اجتماعى و فرهنگى وزیر كشور در همايش روز جهانى ايدز با اشاره به برنامه های دولت دوازدهم در زمينه ايدز گفت: هر پديده اجتماعى بايد اول پذيرفته شود و پيش از هر كارى علل به وجود آمدن آن را بشناسيم.

معاون امور اجتماعى و فرهنگى وزارت كشور با اشاره به آمار بالاى طلاق در شمال تهران گفت: بيشتر افراد وقتى آمار طلاق را مى شنوند آن را به بيكارى و فقر و مشكلات اقتصادى ارتباط مى دهند، اما ما در وزارت كشور با بررسى ها و انجام مطالعاتى متوجه شديم نرخ طلاق كه در سراسر كشور ٢٣ درصد اعلام شده در شمال تهران در منطقه شميران ٦٠ تا ٦٧ درصد است.

مشاور وزير كشور در ادامه به نرخ اعتياد در كشور اشاره كرد و افزود: نرخ شيوع اعتياد در جامعه عمومی كشور ٥.١ درصد است اما نرخ شيوع اعتياد در جامعه كارگرى ٢٢ درصد است و نشان از تاثير فقر بر ابتلاى آنها به اعتياد دارد.وى ادامه داد: به دنبال حمايت طلبى منابعى از دولت را براى آسيب هاى اجتماعى در نظر گرفتيم و آماده ايم با همكارى وزارت بهداشت منابعى را براى مقابله با ايدز اختصاص دهيم و امسال ٢٠٠ ميليارد تومان بودجه به اين حوزه اختصاص داديم.

شایع‌ترین بیماری چشمی ایرانی‌ها کدام است؟

محمود جباروند دبیر کل و رئیس هیئت مدیره انجمن چشم پزشکی ایران  با بیان اینکه شایع ترین بیماری‌های چشمی ایرانی‌ها مشابه سایر کشورهای دنیاست، گفت: عیوب انکساری در ردیف اول شایع‌ترین بیماری‌های چشمی ایرانیان قرار دارد و پس از آن کاتاراکت یا آب مروارید و بیماری‌های چشمی ناشی از دیابت در جایگاه های بعدی قرار دارد.

وی ادامه داد: بیماری‌های پلک چشم و مجاری اشکی، انحراف چشم و گلوکوم یا آب سیاه دیگر بیماری‌های شایع چشمی در کشور محسوب می‌شود.

هر آنچه باید برای پیشگیری از پوسیدگی دندان بدانید

لیلا صدقی دبیر اجرایی علمی دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران در آستانه برگزاری این کنگره در ارتباط با پوسیدگی های دندانی اظهار کرد: پوسیدگی باعث از بین رفتن بافت سخت دندان همچون عاج و میناست که بر اثر تولید اسید از باکتری های پوسیدگی‌زا ایجاد می شود. البته این باکتری‌ها برای شروع فعالیت نیاز به مواد قندی دارند تا بتوانند اسید تولید کنند.

دبیر اجرایی علمی دوازدهمین کنگره علمی سالیانه انجمن دندانپزشکان عمومی ایران  افزود: تنها راه درمان پوسیدگی، درمان قسمت‌های آسیب دیده و جایگزین کردن آن با مواد ترمیمی دندانپزشکی است. همچنین چهار عامل اصلی ایجاد پوسیدگی ، میکروب‌ها، مواد قندی، زمان و مقاومت شخصی و دندانی است که این چهار عامل در کنار هم سبب ایجاد پوسیدگی می شود.

وی گفت: پس از خوردن هر وعده غذایی و رسیدن مواد قندی به میکروب‌های پوسیدگی زا، حدود پنج دقیقه طول می‌کشد تا اسید تولید شده و در طول ۱۰تا ۲۰ دقیقه به حداکثر میزان خود می‌رسد و تقریباً تا یک ساعت در همان وضعیت می‌ماند تا به حالت عادی برگردد.

صدقی در پاسخ به این سوال که آیا مسواک زدن به تنهایی برای پیشگیری از پوسیدگی دندانکافی است و یا باید حتما از نخ دندان نیز استفاده کنیم، بیان کرد: با مسواک زدن تنها سطوح قابل دسترسی دندان تمیز می‌شود و تمیز کردن بین دندان فقط با نخ دندان امکان پذیر است، همچنین استفاده از نخ دندان به هیچ عنوان سبب باز شدن فاصله دندان‌ها نخواهد شد.

شناسایی هزار نقطه پر تصادف در کشور

باقر لاریجانی، رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست علمی تخصصی بیماری‌های غیر‌واگیر اظهار کرد:متاسفانه سوانح ترافیکی سبب می‌شوند که ما جوانان زیادی را از دست بدهیم،‌ بنابراین حوادث ترافیکی بالاترین بار بیماری‌ها را در کشور ایجاد می‌کند، ما در زمینه حوادث ترافیکی کارهای گسترده‌ای انجام دادیم که از جمله این کارها می‌توان به شناسایی 1000  نقطه پر حادثه در کشور اشاره کرد؛ بنابراین برای کاهش حوادث ترافیکی  وزارت بهداشت با وزارت راه و شهر‌سازی ارتباط تنگا‌تنگی دارد.

 وی تصریح کرد: در زمینه کاهش حوادث ترافیکی برنامه عملی در ایران طراحی شده است، متاسفانه ما در حوادث ترافیکی افراد زیادی را داریم که دچار مرگ مغزی می‌شوند، بنابراین آمار مرگ مغزی ناشی از حوادث ترافیکی بسیار بالا است که باید در این زمینه نیز کار جدی صورت بگیرد.

غربالگری بیش از ۱۴ هزار نفر در زلزله کرمانشاه

علی اسدی معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت گفت:تشکیل کمیته استانی حمایت‌های روانی در کرمانشاه با حضور دستگاه های استان، ارائه خدمات حمایت های روانی برای بیش از 400 مصدوم بستری در بیمارستان های استان تهران، البرز، همدان و کرمانشاه توسط حدود 30 تیم حمایت های روانی (60 روانشناس)، اعزام 12 تیم های روانشناس از کردستان، همدان، شیراز به مناطق، اعزام هشت تیم روانشناس از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به سرپل ذهاب بخشی از خدمات ارائه شده به این افراد بوده است.

وی ادامه داد: استقرار چهار تیم سلامت روان در منطقه جوانرود، اعزام پنج تیم روانشناس به ثلاث باباخانی، اعزام یک تیم به قصرشیرین، یک تیم به اسلام آباد غرب، غربالگری حدود 14570 نفر از جمعیت آسیب دیده، ارائه خدمات سلامت روان برای تعداد 1584 نفر از افرادی که علائم استرس حاد داشتند ، تشکیل کمیته ملی برنامه راهبرد اقدام حمایت‌های روانی در حوادث و بلایا با همکاری (وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، هلال احمر،سازمان نظام روانشناسی، انجمن علمی روان پزشکان، آموزش و پرورش، انجمن علمی روانشناسان بالینی، انجمن روانشناسان ایران، خانه روانشناسان ) نیز در همین راستا انجام شده است.

30درصد تولیدات علمی کشور مربوط به حوزه علوم پزشکی است

باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست با روبرتو توماس مورالس اوهدا وزیر بهداشت کوبا که با حضور جمعی از مسئولان وزارت بهداشت کوبا، قائم مقام وزیر بهداشت در حوزه بین الملل و جمعی از مدیران معاونت آموزشی وزارت بهداشت برگزار شد، با اشاره به ظرفیت های نظام سلامت ایران گفت: سیستم ادغام یافته خدمات سلامت کشور باعث شده دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بتوانند خدمات آموزشی، پژوهشی و بهداشتی و درمانی را به صورت یکپارچه ارائه دهند.

وی ضمن اشاره به ظرفیت های موجود برای همکاری دو کشور گفت: ما در وزارت بهداشت ایران آمادگی داریم تا با اشتراک تجربیات با کشور کوبا بسترهای لازم برای توسعه آموزش علوم پزشکی در هر دو کشور را فراهم کنیم.

96 درصد دارو‌ها در کشور تولید می‌شود

سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت در دیدار وزیر اقتصاد ملی مجارستان گفت:متاسفانه بعداز تحریم ها، سطح مبادلات جاری ایران و مجارستان به شدت کاهش پیدا کرد و اگر اشتباه نکنم، این مبادلات نسبت به دهه 80 به بیش از یک ششم کاهش یافت و امیدوارم در فرصت جدید حوزه های بیشتری (به خصوص سلامت) را برای همکاری شاهد باشیم.

وزیر بهداشت گفت: اگرچه که این همکاری ها امروزه در زمینه آموزش وجود دارد و حدود چهار هزار فارغ التحصیل از دانشگاه های مجارستان و 2 هزار نفر دانشجوی در حال تحصیل در این کشور داریم.وی گفت: در زمینه تجهیزات هم کمتر از سه میلیارد دلار مبادلات جاری داریم که این عدد هیچ است و ما 96 درصد دارو و 35 درصد تجهیزات پزشکی موردنیاز خود را در داخل کشور تولید می کنیم، اما از نظر ریالی ارزش واردات ما در حوزه دارو یک چهارم نیاز بازار است یعنی درست است که کمتر از پنج درصد واردات دارو داریم اما 25 درصد ارزش دلاری آن را تشکیل می دهد.

وی افزود: بنابراین گام نخست معرفی توانمندی های مجارستان برعهده بخش خصوصی است، زیرا در ایران تجهیزات و دارو در اختیار بخش خصوصی است و دولت فقط نظارت کننده و سیاست گذار است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه 9 برابر شدن واردات و افزایش صادرات از مجارستان به ایران خبر خوبی است، ادامه داد: امیدوارم این اتفاق در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی بین دو کشور رخ بدهد.

بدهی هزار و ۴۰۰ میلیاردی سازمان بیمه سلامت

طاهر موهبتی مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایرانیان عصر امروز در نشست خبری که در ساختمان مرکزی برگزار شد، اظهار کرد: پرداختی‌های بیمه سلامت وارد برج هفت شده  و پرداخت دانشگاه‌های علوم پزشکی به بهمن ماه رسیده است و ماه اسفند نیز پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: داروخانه‌ها به طور میانگین پرداختی‌های تا خرداد ماه را دریافت کرده‌اند و با پرداخت هفته آینده به دانشگاه‌ها بدهی به هفت ماه می‌رسد.

وی ادامه داد: بدهی‌ بیمه‌ سلامت‌ در حدود هزار و 500 میلیارد تومان‌ است و در حال حاضر‌ 11 میلیون نفر‌ تحت پوشش‌ بیمه قرار‌ دارند‌.

 موهبتی‌ با بیان‌ اینکه 10.5 درصد‌ از جمعیت ایران فاقد پوشش بیمه‌ای هستند، افزود: اگر بیمه  اجباری‌ برای‌ تمام آحاد ملت‌ ایران‌ عملیاتی‌ کنیم‌ اعتباری در حدود 21 هزار میلیارد تومان‌ برای سال‌ 97 لازم داریم که در غیر این صورت اعتبار مورد نیاز ما مبلغی در حدود 18 هزار میلیارد تومان است‌.

افزایش آمار مبتلایان به ایدز در کشور

قاضی‌زاده هاشمی با بیان اینکه علی‌رغم‌ تلاش‌های صورت گرفته‌ اما هنوز‌ با مشکل‌ جدی‌ در این زمینه مواجه هستیم اظهار کرد: اکنون بیش از 10 هزار نفر مبتلا به ایدز در حال درمان هستند‌ البته در قالب‌ طرح تحول نظام سلامت‌ بیش از 10 میلیون نفر تحت پوشش‌ خدمات‌ مراقبت‌ سلامت قرار گرفتند‌ و شناسایی‌ مبتلایان به ایدز‌ بیشتر‌ شد‌ و افراد بیشتری‌ برای آزمایش‌ مراجعه‌ کنند.

وی خاطرنشان کرد: هیچگاه‌ فکر نمی‌کردم کشور ما به دلیل‌ اعتیاد و روابط‌ جنسی غیراخلاقی‌ و نامشروع‌ حتی یک مورد مبتلا به ایدز‌ وجود داشته باشد اما امروز‌ با چند 10 هزار بیمار مبتلا به ایدز مواجه هستیم‌ و علی‌رغم‌ تمام‌ تلاش‌های صورت گرفته‌ آمار مبتلایان‌ به ایدز‌ رو به افزایش است‌. 

وزیربهداشت با تصریح براینکه اگر تلاش‌ها صورت نمی‌گرفت معلوم نبود در چه شرایطی‌ قرار داشتیم خاطرنشان کرد: البته  نباید ایران را با کشورهایی‌ که اعتقاد ما را ندارند‌ مقایسه‌ و در بحث آسیب‌های اجتماعی که یکی از آن‌ها ایدز است؛ اگر از غصه دق کنیم و بمیریم جا دارد زیرا اعتیاد، ایدز و فحشا نه زیبنده تمدن بزرگ و چند هزار ساله ایران است و نه زیبنده انقلاب اسلامی که مردم برای حاکمیت دین و اخلاق همه چیز‌شان را فدا کرده‌اند و می‌کنند.

نسبت به فروش اعضای بدن معترض هستم

حسن هاشمی اظهار کرد: متاسفانه در ایران سالیانه هشت هزار نفر دچار مرگ مغزی می‌شوند و در زمانی که فرد دچار این عارضه شده  حیات اعضا تا ساعاتی ادامه دارد.

 وی بیان کرد: با اهدای عضو هر کدام از هشت هزار مرگ مغزی باعث نجات جان 8 نفر و همچنین کاهش معلولیت برای 53 نفر می‌شوند که از این تعداد در حدودچهار هزار نفر ویژگی اهدای عضو را دارند.

 وزیر بهداشت در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر فروش اعضای بدن، اظهار کرد: ما در یک 2 راهی قرار گرفته‌ایم زیرا از یک طرف جان مردم به خاطر نرسیدن اعضای بدن در خطر است و به خاطر همین امر متاسفانه روزانه چندین نفر فوت می‌کنند و از طرفی دیگر مردم بخاطر بعضی مسائل اقتصادی اقدام به اینکار می‌کنند. 

هاشمی با اشاره به اینکه من نسبت به فروش کلیه و اعضای بدن معترض هستم، ادامه داد: ما اگر اینکار را منع کنیم زندگی افرادی از بین می‌رود و وقتی در مقام تصمیم قرار می‌گیریم اجرای بسیاری از کارها سخت می‌شود و ما نمی‌توانیم این اقدامات بدون ارائه راه‌حلی انجام بدهیم و از نظر ما انجام چنین کارهایی دور از انسانیت است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۱۷ آذر ۱۳۹۶
خدا عاقبت مارو بخیر کنه