دولت عربستان سعودی اعلام کرد «آرامکو، به یک شرکت سهامی با سهام قابل فروش تبدیل شد و قرار است ۵ درصد از سهام آن در بازار عرضه شود.

شرکت ملی نفت عربستان به شرکت سهامی تبدیل شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی‌بی‌سی، هیئت دولت عربستان سعودی امروز جمعه اعلام کرد از روز ۱ ژانویه سال جاری میلادی، شرکت ملی نفت عربستان - آرامکو - به یک شرکت سهامی با سهام قابل فروش تبدیل شده و قرار است ۵ درصد از سهام آن در اواخر سال جاری در بازار عرضه شود.

بر اساس گزارش‌ها، قرار است عواید ناشی از فروش این سهام برای تامین هزینه برنامه اقتصادی و اجتماعی موسوم به «چشم انداز ۲۰۳۰» به کار رود که به ابتکار محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، به اجرا گذاشته خواهد شد. از جمله جنبه‌های اصلی این برنامه، کاهش وابستگی اقتصادی عربستان به نفت و ایجاد موقعیت محوری برای اقتصاد این کشور در منطقه تا سال ۲۰۳۰ میلادی است.

سخنگوی دولت سعودی گفت تبدیل موقعیت حقوقی آرامکو به یک شرکت سهامی برای فروش سهام آن ضرورت داشته و به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد تا در بخشی از سهام این شرکت سرمایه‌گذاری کنند.

انتظار مقامات سعودی این است که بتوانند از محل فروش ۵ درصد سهام، دست‌کم ۱۰۰ میلیارد دلار به دست آورند تا بخشی از هزینه اجرای برنامه چشم انداز ۲۰۳۰ را که حدود ۵۰۰ میلیارد دلار تخمین زده شده تامین کنند.

سهام رسمی شرکت آرامکو ۱۶ میلیارد دلار است که کاملا پرداخت شده و طبق مصوبه دولت، به ۲۰۰ میلیارد سهام عادی تقسیم شده است.

احتمالا سهام آرامکو علاوه بر بازار سهام داخلی، در بازارهای نیویورک، لندن، توکیو و هنگ‌کنگ هم عرضه شود.

 

انتهای پیام/

تبدیل شدن شرکت ملی نفت عربستان به شرکتی سهامی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار