نائب رئیس شورای عالی استان‌ها؛

پیوست‌های فرهنگی شهرقم باشهرهای دیگرمتفاوت است

احمدی گفت:شهرقم به علت نقش مهمی که درکشورداشته وبا توجه به کلان‌شهربودن بایدپیوست‌های فرهنگی درامرپروژه‌ها،طرح‌ها ویژه درنظرگرفته شود.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛علیرضا احمدی،عضو شورای شهر قم، با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی در امر ترافیک، اظهار داشت: شهر مقدس قم یک قطب فرهنگی برای کشور به حساب آمده و باید الگوی شهرهای دیگر قرار گیرد و جایگاه مهم شهر قم در بعد فرهنگی اقتضا می‌کند که همه سازمان‌ها و نهادهای شهری نسبت به مسئله فرهنگ دغدغه داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در شهر قم طلابی از حدود 100 کشور مشغول تحصیل هستند و از طرفی هم سالانه 20 میلیون زائر از سراسر کشور و اقصی نقاط جهان به شهر قم سفر می‌کنند که این موضوعات بر توجه ویژه‌تر در امر فرهنگ و فرهنگ‌سازی تأکید دارد.

نائب رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: شهرداری و شورای شهر همیشه نسبت به مسئله فرهنگ دغدغه داشته‌اند و تمامی طرح‌ها و پروژه‌های شهری که توسط این نهادها در سطح شهر اجرا می‌شود باید پیوست فرهنگی داشته باشند.

وی با بیان اینکه پیوست‌های فرهنگی در شهر قم با شهرهای دیگر متفاوت است، افزود: شهر قم به علت جایگاه و نقش مهمی که در کشور داشته و با توجه به تک شهر بودن و کلان‌شهر بودن باید پیوست‌های فرهنگی در امر پروژه‌ها، طرح‌ها و غیره ویژه در نظر گرفته شود.

عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اجرای جشنواره نمایشی «شهر خوب، شهروند خوب» از جانب سازمان فرهنگی، ورزشی شهرداری قم در سطح شهر گفت: برای انعکاس فرهنگ شهروندی در بین مردم باید از فضاهای مختلف استفاده کرد، که جشنواره «شهر خوب، شهروند خوب» در بستری نمایشی و عروسکی در حال اجراست و می‌تواند برای ارتقای فرهنگ شهروندی بسیار اثرگذار باشد.

احمدی بیان کرد: برای انتقال پیام و آموزش شهروندان راه‌های دیگری مثل روزنامه و تلویزیون هم وجود دارد، ولی گاهی اوقات ایجاد تنوع در شیوه انتقال پیام می‌تواند مخاطب را بیشتر جلب کند و ازآنجاکه جشنواره «شهر خوب، شهروند خوب» در بستری نمایشی برگزارشده قطعاً پیوند خوبی با مردم برقرار می کند.

وی خاطرنشان کرد: اگر طرح «شهر خوب، شهروند خوب» که با موضوع فرهنگ ترافیک در حال اجرا بوده خروجی و بازخورد مثبتی داشته باشد، می‌توان در موضوعات دیگر نیز از همین روش برای ارتقای فرهنگ شهری کمک گرفت.

با اشاره به معضلات اجتماعی و فرهنگی در شهر قم گفت: یکی از منشاهای این مشکلات بی برنامگی است؛ ما برنامه‌ها و راهبردهای خوبی داریم ولی به کار نمی‌گیریم؛ امام علی می‌ فرمایند که هرچه برای خود میپسندی برای دیگران هم بپسند و اگر برای خود نمی‌پسندی برای دیگران هم مپسند.

وی تصریح کرد: اگر ما این مساله را رویکرد اصلی در زندگی اجتماعی قرار دهیم بسیاری از مشکلات جامعه کاهش خواهد یافت.

عضو شورای شهر قم با تاکید بر اینکه برنامه‌محوری در حوزه فرهنگ‌سازی بسیار مهم است اذعان کرد: ما بهترین قانون‌ها را در حوزه مدیریت شهری داریم ولی آنها به درستی به کار گرفته نمی‌شود و در حوزه فرهنگی نیز همین امر صادق است؛ ما قرآن داریم که قانونی بسیار راهگشا در حوزه‌های مختلف است اما از آن به درستی استفاده نمی‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اگر قانون‌مداری و برنامه‌محوری در دستور کار ما باشد مشکلات اجتماعی و فرهنگی جامعه برطرف می‌شود تصریح کرد: به عنوان مثال پروژه منوریل نماد بی‌برنامگی در شهر قم است که اعتباری تامین شده و پروژه اجرایی شده است بدون اینکه برنامه‌ای و مطالعات درستی پشت آن باشد.

عضو شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: مشکلاتی که امروز پروژه منوریل دارد به خاطر نبود برنامه مدون برای آن است در صورتی که هزینه‌های زیادی برای آن صرف شده است.

انتهای پیام/ح

لزوم برنامه محوری در فرهنگ‌سازی شهری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.