سن شیوع چاقی رو به کاهش است

عضو هیات علمی و رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سن شیوع چاقی در جامعه روز به روز درحال کاهش است و در بین کودکان شیوع بالایی دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ دکتر محمد صفریان افزود: علت مهم شیوع چاقی در کودکان، رواج مصرف غذاهای پرکالری، پرچرب، همچنین کاهش تحرک و فعالیت فیزیکی مناسب و افزایش استرس در خانواده ها می باشد.

وی گفت: فضای فیزیکی اندک و نامناسب در مدارس و منازل از علل تحرک ناکافی و فعالیت فیزیکی نامناسب در بین کودکان و دیگر افراد جامعه است.

دکتر صفریان با اشاره به اینکه درمان چاقی کودکان کار دشواری است و در حقیقت درمان مشخصی ندارد گفت: پیشگیری و آموزش نقش مهمی در مهار چاقی و اضافه وزن در کودکان دارد.

وی مقاومت به انسولین را مهمترین عارضه چاقی برشمرد و اختلال در چربی های خون، افزایش فشار خون، ، بیماریهای قلبی، کبد چرب و بلوغ زودرس و ایجاد مرگهای زودرس را از دیگر عوارض چاقی ذکر کرد.

رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر پرهیز از مصرف بالای فست فودها و غذاهای چرب و توصیه به استفاده از تنقلات مفید مانند انواع مغزها توسط کودکان، گفت: متاسفانه در حال حاضر آموزش های مهار و پیشگیری چاقی در مدارس و جامعه ناکافی است.

وی گفت: برنامه‌های مهار و مقابله با چاقی کار یک نهاد نیست بلکه همکاری و مشارکت سایر دستگاه های مرتبط به ویژه رسانه‌ها را می‌طلبد.

دکتر صفریان افزود: در چند دهه گذشته به دنبال اقدامات انجام شده، شاخص بیماری های واگیردار در بین جامعه کاهش یافته، اما بیماری های غیرواگیر مانند بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون و سرطان ها رو به افزایش است که یکی از علل بروز این دسته از بیماری ها شیوه زندگی افراد، همچنین شیوع چاقی در جامعه می باشد.

انتهای پیام/// م.م

اهمیت تغذیه سالم درکاهش وزن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.