آذرنگ در «سینما دو»:

در حق لحظات تلخ جنگ با ثبت نکردن آنها اجحاف کرده‌ایم

حمیدرضا آذرنگ گفت: به لحظات تلخ جنگ با ثبت نکردن آن، اجحاف کرده‌ایم و می‌توانستیم با ثبت آن، شیوه‌ای برای آرامش پیدا کنیم.

در حق لحظات تلخ جنگ با ثبت نکردن آنها اجحاف کرده ایم/ قرار نیست جنایت کرده باشم تا نقش قاتل بازی کنمبه گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمیدرضا آذرنگ بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما که امسال با فیلم «تنگه ابوقریب» در جشنواره فیلم فجر حضور دارد، درباره ویژگی های این فیلم و همکاری با بهرام توکلی توضیح داد.

حمیدرضا آذرنگ بازیگر فیلم «تنگه ابوقریب» در گفتگو با «سینما دو» با اجرا و سردبیری حامد عنقا با اشاره به خاطرات روزهای جنگ گفت: شاهد تبعات پس و پیش واقعه جنگ بودم و می دیدم که چگونه نیروهای نظامی در شهر می آمدند و می رفتند و شهر نیز ملتهب شده بود که همه اینها مجموعه خاطرات خون باری از آن روزهای جنگ است.

وی با اشاره به اینکه عوامل مختلفی به ویژه حضور آقای ملکان باعث حضور من در فیلم شد، در خصوص شخصیت خود در فیلم توضیح داد: شخصیت «خلیل» جنگ را با تمام وجود تجربه کرده بود و جزو افرادی بود که تمام هشت سال جنگ را با وجود خانواده دوست داشتنی اش، در آن حضور داشت. من هم باید به این شخصیت تا جایی که ممکن بود نزدیک می شدم تا بتواند به میزان زیاد باور پذیر باشد و اساسا این بالاترین رسالت یک بازیگر است که شخصیت فیلم را به باور مخاطب نزدیک کند.

این بازیگر سینما و تلویزیون با بیان اینکه برای زدن یک حرف نباید حتما هر حرفی را زد، عنوان کرد: به نظرم به تصویر کشیدن یک واقعه که غبار فراموشی روی آن پاشیده شده، می تواند حرفی باشد که سال های سال و شاید به طول عمر فرهنگ یک جامعه، تاثیر و ماندگاری داشته باشد. معتقدم خیلی به لحظات تلخ جنگ با ثبت نکردن آن، اجحاف کرده ایم در حالی که می توانستیم با ثبت کردن آن، شیوه هایی برای آرامش و یا راهکارهایی برای تکرار نشدن جنگی دیگر، پیدا کنیم.

آذرنگ افزود: غالب فیلم های دهه 60 در حوزه جنگ، به دلیل وجود جنگ، مجبور به قهرمان سازی صرف و خیالی بود. به نظرم تنگه ابوقریب همین که فعل شریف ثبت یک واقعه از جنگ را انجام داده باشد، کار خودش را کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که در سابقه بهرام توکلی فیلم جنگی وجود ندارد، اما چرا به سراغ چنین فیلمی رفت، بیان کرد: یک فیلمساز هم مانند یک بازیگر می تواند وجوه مختلفی را از خود به نمایش بگذارد و همانطور که من بازیگر برای ایفای نقش یک قاتل نیازی نیست جنایت کرده باشم، کارگردان هم لزوما برای اثری که می سازد، نیازی نیست آن را تجربه کند.

بازیگر «ملکه» ادامه داد: توکلی اشراف اندیشمندانه ای به درام دارد و در ساخت نیز تبحر خودش را با کارنامه ای که دارد، نشان داده است؛ پیش از این تجربه دلنشین «آسمان زرد کم عمق» را با بهرام توکلی داشتم و دیگر نیازی به تعمق زیاد برای اعتماد کردن نداشتم.

گفتنی است؛ «سینما دو» در شبهای برگزاری جشنواره فیلم فجر با اجرا و سردبیری حامد عنقا هر شب ساعت 23:30 از شبکه دو سیما روی آنتن می رود.

انتهای پیام/

 

گفتگوی حامد عنقا با حمیدرضا آذرنگ در برنامه سینما دو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار