وزیر ارشاد در دومین محفل دوازدهمین جشنواره شعر فجر در تهران:

شعر برای ما همه زندگی است و خودمان را با آن صیقل می دهیم

دومین محفل دوازدهمین جشنواره شعر فجر در تهران امشب در تالار محراب با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از شاعران برگزار شد.

دومین محفل دوازدهمین جشنواره شعر فجر در تهران آغاز شدبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  دومین محفل دوازدهمین جشنواره شعر فجر در تهران امشب در تالار محراب با حضور سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و شاعرانی چون محمد علی بهمنی، ابراهیم اسماعیلی اراضی، علی محمد مودب و حجت الاسلام و المسلمین زکریا اخلاقی برگزار شد.

در این مراسم، مهدی قزلی، دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر با اشاره به درخواست خود از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر جناب صالحی صلاح بدانند، ستاد کوچکی متشکل از دبیران علمی و اجرایی در وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شود تا این جشنواره ها بتوانند به هم کمک کنند،  سطح جشنواره های فجر بالاتر برود و هم مخاطبان بیشتری را جذب کند.

وی افزود: فکر می کنم ایجاد ستادی متشکل از جشنواره های فیلم و تئاتر و سایر جشنواره های فجر بتواند به این جشنواره ها کمک کند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در صورتی که با این پیشنهادم موافق هستند، دستور تشکیل این ستاد را بدهند تا ما هم بقیه کارهایش را پیگیری کنیم.

در  این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین زکریا اخلاقی، شاعر از یزد با اشاره به موضوع غزلی که می خواند، بیان کرد: در حالی به چهلمین سال انقلاب اسلامی پا می گذاریم که بدون اینکه به جهان لشکر کشی کنیم، پیام امام کار خود را کرده است و امروز همه مردم جهان با ارزش ها و آرمان های ما آشنا هستند  و این حرکت عظیم در سایر نقاط جهان کار خود را می کند.

در این مراسم محمد علی بهمنی، غزل خود را با مطلع زیر خواند:

چگونه هم نباشم با شما خوبان و هم باشم

که می میرم اگر یک دم، دم بی بازدم باشم

بهمنی در ادامه  شعر دیگری با مطلع زیر را هم خواند:

خبر این است که من نیز کمی بد شده ام
اعترافی که در این شیوه سرامد شده ام

دومین محفل دوازدهمین جشنواره شعر فجر در تهران آغاز شد

همچنین در این مراسم، جویا معروفی شعر خود را با مطلع زیر خواند:
هنوز زنده ای باغ، باغ بهار آور
سلام صبح زمستانی بهار آور

مرضیه فرمانی، شاعر از رشت شعر خود را با مطلع زیر خواند:
دلخوش بودم و جاماندم از خودم
تا اینکه دور دور شدم کم کم از خودم

در این مراسم سرور رجایی، شاعر فارسی زبان غیر ایرانی، پیش از شعر خوانی خود اظهار داشت: در همین هفته محفل شاعران فارسی زبان در قم برگزار شد. در آن محفل شعر فارسی را با لهجه لاهوری، کابلی، هندی و تاجیکستان تجربه کردیم.

بهمن ساکی، شاعر خوزستانی نیز با اشاره به مشکل هوای خوزستان تصریح کرد: اهالی خوزستان درگیر هوا هستند. هنوز هم نفس کشیدن برای من سخت است؛ یک مقدار زمان می خواهد تا سینه ام بهتر شود. شعر خود را به نام «کشتی» به دریانوردان سانچی تقدیم می کنم.

در ادامه مراسم، پونه نکویی، نماهنگی را درباره تالاب دوخان و تالاب انزلی به مسئولان برگزاری جشنواره شعر فجر ارائه داد و این تیزر در جشنواره شعر فجر پخش شد.

این شاعر پس از پخش نماهنگ گفت: چالش تالاب دوخان گام اول این اتفاق است و تا احیای تالاب پیش خواهیم رفت. ما داریم سرمایه ملی مان را به راحتی از دست می دهیم و هیچ نگرانی دیده نمی شود. متاسفانه این اتفاق در زاینده رود افتاده است و در همه جای ایران در حال وقوع است. طبیعت سرچشمه شعر است. شعر از جان طبیعت جدا نیست. 

وی افزود: طبیعت چیزی است که نمی توانیم دوباره آن را شارژ کنیم. از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می خواهم با ابزار فرهنگ و هنر بیشتر به طبیعت توجه کنند. شاید با زبان فرهنگ و هنر دوباره زاینده رود جاری شود.

در این مراسم سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: گاهی انسان فکر می کند به پایان دنیا رسیده، اما  با یک شعر دریچه جدیدی به ادامه زندگی پدید می آید. اگر بگویم در تمدن بشری چیزی به اندازه شعر نبوده است، شاید سخنی به گزافه نباشد. در ایران زمین شعر از زاویه های مختلف شناخته می شود و همه جهان ما را با شعرای بزرگ می شناسد. همچنین وقتی می خواهیم با بخشی از جهان اتصال پیدا کنیم، این امکان با شعر  مهیا می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: فرصت عشق ورزی و بیان عاشقانه با شعر است چه عشق به طبیعت و چه عشق زنان و مردان که پاکترین عشق هاست. همه نجواهای عاشقانه وقتی اوج می گیرد، زبان شعر را پیدا می کند. شعر زبان مناسکی ماست. در واقع با شعر جشن می گیریم، با شعر عزا می گیریم و با شعر خود و دیگران را صیقل تربیتی می کنیم. همچنین شعر برای ما فضای مقاومت، دفاع و حماسه است. وقتی می خواهیم به دیگران بگوییم برای عزت، خود را تسلیم نمی کنیم، با شعر بیان می کنیم و می گوییم شعر برای ما همه زندگی است.

در ادامه این مراسم، علی محمد مودب، شعری درباره شهید محسن حججی خواند.

از دیگر شاعرانی که در این مراسم به شعر خوانی پرداختند، می توان به شایان مصلح، بازیکن تیم فوتبال پرسپولیس و بهزاد خواجات اشاره کرد.

احمد امیرخلیلی، شاعر و ترانه سرا داستان پدرش را گفت و شعری را مرتبط با همین داستان خواند. پدر این شاعر توسط گروهک تروریستی کومله اعدام صحرایی شده و  جانباز شده است.

محمد مهدی سیار، شاعر با اشاره به دلیل داوری نشدن مجموعه های شعر در جایزه کتاب سال گفت: به این دلیل برگزاری جایزه شعر فجر،کتاب های شعر در جایزه کتاب سال داوری نمی شوند و کتاب شعر از بخش های این جایزه ادبی حذف شده است. در جایزه جلال آل احمد نیز این اتفاق افتاده است. فردی که برنده این جایزه ادبی می شود، عنوان کتاب سال به کتابش تعلق می گیرد. امیدواریم عنوان کتاب سال به برنده جشنواره شعر فجر هم تعلق بگیرد.

سیار  در ادامه خود شعر را با مطلع زیر خواند:
هنوز مثل زمین در طواف خورشیدم
ولی زمین نشدم گرد خود نچرخیدم

سپس ابراهیم اسماعیلی اراضی در دومین محفل شعر خوانی جشنواره شعر فجر شعر خوانی کرد.

سعید بیابانکی، شاعر نیز شعر خود را با مطلع زیر خواند:
در آرزوی رویت ماه تمامی
شامی به صبحی می برم صبحی به شامی

در پایان این مراسم،  بهادرانی از استان خراسان و گیسو رومی نیز به شعرخوانی پرداختند. این دو از شاعرانی هستند که در دوره کلک خیال شرکت کرده اند.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: جشنواره فجر ، شعر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.