ادبیات در هفته‌ای که گذشت؛

آغاز به کار دوازدهمین جشنواره شعر فجر/ برگزیدگان جشنواره بهترین کتاب دفاع مقدس معرفی شدند

هفته گذشته، دوازدهمین جشنواره شعر فجر با حضور جمعی از شاعران افتتاح شد.

پیام تسلیت بنیاد شعر و ادبیات داستانی و حوزه هنری به مناسبت درگذشت نویسنده کشورمان/ اختتامیه جشنواره شعر فجر به پایتخت گردشگری جهان اسلام می‌رود

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اتفاقات گوناگونی در هفته گذشته، در زمینه ادبیات کشورمان افتاد. در اینجا به مهمترین این رویدادها اشاره می کنیم:

 

برگزیدگان جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس معرفی شدند

مراسم اختتامیه جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس در باغ موزه دفاع مقدس با حضور حمیدرضا گرامی رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس و محمد حسین کریمی‌پور معاون ادبیات سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس برگزار شد.

در این مراسم، حمید گرامی رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، با اشاره به اینکه فصل الخطاب برای ما تدابیر مقام معظم رهبری است، گفت: ما بر اساس تدابیر مقام معظم رهبری مأموریت خود را اجرا می‌کنیم. ماموریت ما ترویج جهاد و شهادت در حوزه ادبیات است. بر همین اساس چشم انداز خود را رصد و در برنامه 5 ساله ششم، کار در حوزه کودک و نوجوان، نوقلمان، نهضت ترجمه و تهیه آثاری برای ملل دیگر را دنبال می کنیم. برای نظارت در حوزه ادبیات دفاع مقدس دستورالعمل، آیین نامه ها و انواع و اقسام بازدیدها و نظارت های ستادی را در دستور کار خود قرار دادیم. استفاده از فضای مجازی برای هدایت، نظارت و راهبری حوزه ادبیات دفاع مقدس در دستور کار ماست.

وی افزود: تربیت و آموزش و توانمندسازی مسئولان و کارشناسان حوزه ادبیات دفاع مقدس از جمله کارهایی است، که در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس انجام داده‌ایم.

در این مراسم برگزیدگان در بخش‌های مختلف معرفی شدند.

 

اختتامیه جشنواره شعر فجر به پایتخت گردشگری جهان اسلام می‌رود

محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبریک انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸، اعلام کرد: برگزاری اختتامیه جشنواره شعر فجر به عنوان مهمترین رویداد شعری کشور در تبریز می­ تواند اتفاق مثبتی در راستای سیاست تمرکززدایی این معاونت برای اجرای برنامه‌های فرهنگی باشد.

مهدی قزلی دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر نیز در این نشست گفت: تبریز به عنوان یکی از اقلیم های مهم فرهنگ ایران اسلامی می تواند میزبان شایسته ای برای اختتامیه شعر فجر باشد و بدون تردید ادبای کشور خاطر‌ه‌ای شیرین و تاثیرگذار از این اتفاق به خاطر خواهند سپرد.

 

قصه‌گویی؛ راه رشد خلاقیت و تقویت پرسشگری

مراسم افتتاحیه بیستمین جشنواره قصه گویی  در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور رضا قمرزاده، دبیر بیستمین جشنواره قصه گویی برگزار شد.

در این مراسم، رضا قمرزاده دبیر بیستمین جشنواره قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در خصوص اهمیت برپایی این جشنواره گفت: مکتب قصه‌گویی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، به عنوان پرچمدار دیرین این هنر ارزشمند به صورت فرایند محور، مانند دانشگاهی است که در آن مربی و متربی با هم گام به گام حرکت می کنند. مربیان، پدرها و مادرها با تکنولوژی قصه گویی و با تاکید بر ابزار بیان و زبان، قصه را به مخاطب می رسانند.

وی افزود: شاهراه هنر قصه گویی است. قصه در واقع راه رشد خلاقیت و تقویت روحیه پرسشگری شنونده است؛ قصه راه بیان نیازها توسط متربی است؛ قصه راه انتقال تجارب زندگی توسط بزرگترهاست؛ قصه راه انتقال ارزش های اخلاقی و فرهنگی است؛ قصه راه رفتن به سوی آینده بهتر است؛ قصه راه تکمیل خزانه کلمات کودکان توسط پدرها و مادرهاست؛ قصه راه پیوند نسل هاست؛ خلاصه بگویم قصه یکی از بهترین ابزارهای تربیتی برای مربیان و متربیان است.

کرمانشاه؛ میزبان افتتاحیه شعر فجر شد

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، چهارشنبه چهارم بهمن با برگزاری محفل افتتاحیه و برنامه‌های شعرخوانی خود را به طور رسمی در جمع مردم زلزله‌زده کرمانشاه آغاز به کار کرد. این رویداد ادبی پس از برپایی چند محفل شعر به استقبال مراسم پایانی خود در اسفند امسال خواهد رفت.

بر اساس این گزارش، محفل افتتاحیه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر، شامگاه چهارشنبه با حضور دبیران علمی دوره‌های گذشته در کرمانشاه برگزار شد.

جشنواره بین‌المللی شعر فجر با آرمان بالندگی گونه‌های شعر امروز از سال 1385 هر ساله میزبان کاروان شعر پارسی بوده است. در این دوره آثاری که در سال 1395 به زبان فارسی و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر شده‌ باشد، در گروه­‌های زیر مورد ارزیابی قرار می‌گیرد:

شعر بزرگسال/ شعر کودک و نوجوان/ درباره شعر

برگزیدگان جشنواره اسفند امسال در آیین اختتامیه معرفی خواهند شد و به این برگزیدگان، علاوه بر جایزه نقدی، لوح یادبود و نشان جشنواره بین‌المللی شعر فجر اهدا خواهد شد.

انتهای پیام/

رویدادهای ادبی در اولین هفته بهمن 96

 

 

برچسب ها: ادبیات ، شعر ، جشنواره فجر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار