ادبیات در هفته ای که گذشت؛

اعضای هیات علمی جشنواره شعر فجر منصوب شدند/ برنامه های هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی

در نشست خبری هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی در هفته جاری، برنامه های آیین نکوداشت کتابخانه ملی تشریح شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اتفاقاتی در حوزه ادبیات هفته گذشته رخ داد. در اینجا به مهمترین رویدادهای ادبی اشاره می کنیم:

افتتاح نمایشگاه «اوراق زرین» در هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی

نشست خبری هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی، در کتابخانه ملی با حضور مظفر پاسدار شیرازی، دبیر و سخنگوی ویژه برنامه های هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی برگزار شد.

در این مراسم، مظفر پاسدار شیرازی، دبیر و سخنگوی ویژه برنامه های هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی با اشاره به اینکه امسال هشتاد سال از زمان تاسیس کتابخانه ملی ایران می‌گذرد، گفت: یک نهاد فرهنگی با قدمت 80 سال حداقل در منطقه ما جای افتخار و مباهات دارد. به طور حتم می توانم بگویم با سابقه ترین کتابخانه در سطح منطقه، کتابخانه ملی ایران است و بنا داریم هشتادمین سال تاسیس آن را جشن بگیریم. به همین منظور ستادی برای این مهم تشکیل دادیم و 5 تا 9 اسفند ماه آیین نکوداشت هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی را برگزار می‌کنیم.

دبیر برنامه‌های هشتادمین سالگرد تاسیس کتابخانه ملی با اشاره به برگزاری «نمایشگاه 80 سال با کتابخانه ملی» بیان کرد: برگزاری نمایشگاه 80 سال با کتابخانه ملی به صورت مشترک در 5 کتابخانه بزرگ کشور و 12 شعبه استانی و منطقه ای سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار خواهد شد که صبح روز شنبه ساعت 10 صبح در ساختمان سی تیر افتتاح خواهد شد. نشست خبری اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و نشست «یاد ایام» با حضور روسای قبلی کتابخانه ملی و پیشکسوتانی که برای وزانت علمی این نهاد کمک کردند، از دیگر برنامه های ما است.

امیری اسفندقه: جهان را حروف الفبا نجات می‌دهد

مراسم رونمایی از کتاب «سیاه‌مست سایه تاک»، تازه‌ترین اثر مرتضی امیری اسفندقه با حضور جمعی از اهالی فرهنگ از جمله سیدعلی موسوی گرمارودی، محمدمهدی سیار، علیرضا قزوه، سعید حدادیان، محمدکاظم کاظمی و ... در فرهنگ‌سرای نیاوران برگزار شد.

سیدعلی موسوی گرمارودی در ابتدای این مراسم، امیری اسفندقه را از شاعران دارای طبع روان در دوران حاضر دانست و گفت: تنها چند شاعر در روزگار ما این ویژگی را دارند که امیری اسفندقه یکی از این شاعران است.

قزوه نیز در این مراسم، امیری اسفندقه را «اخوان جوان» نامید و گفت: سایه اخوان ثالث بر سروده‌های امیری اسفندقه احساس می‌شود. او در سروده‌هایش انسان را می‌داند و آدم‌ها برای او در سروده‌هایش محترم هستند.

وی با بیان خاطره‌ای از شفیعی کدکنی که گفته بود «قصاید امیری اسفندقه کم از قصاید بهار ندارد»، یادآور شد: اشعار امیری اسفندقه دارای جامعیت است. او همچنین سلوک ویژه‌ای دارد که در اشعارش خود را نشان می‌دهد. تمامی این موارد سبب می‌شود تا سروده‌های امیری اسفندقه در مقایسه با دیگر شاعران متمایز باشد.امیری اسفندقه در این مراسم ضمن اشاره به معجزه کلمات برای تغییر جهان گفت: جهان را حروف الفبا نجات می‌دهد، نه بمب اتم. گفت بخوان «الف لام میم». این حروف، هم «الم» و هم «الف»، «ب»، «پ» معجزه خود را انجام خواهد داد. چه شکوهی دارد کشف اسرار الفبا وقتی، کودکی آب را می‌خواند، نه می‌نوشد.

وی همچنین در بخش دیگر صحبت‌های خود از حضور محمدکاظم کاظمی در مراسم تشکر کرد و افزود: مشک تازه می‌بارد عطر بهمن کابل/ نکهت دگر دارد سرو و سوسن کابل.

اعضای هیات علمی دوازدهمین جشنواره شعر فجر منصوب شدند

سیدعباس صالحی در احکام جداگانه‌ای، عباس باقری، محمد گودرزی دهریزی، سیدقاسم سیدان ناظمی، محمدعلی مجاهدی، علی‌محمد مؤدب، سیدعلی موسوی گرمارودی، محمدسرور مولایی و قربان ولیئی را به عنوان اعضای هیات علمی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر منصوب کرد.

یادآور می‌شود، پیش از این نیز در حکمی از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جواد محقق به عنوان دبیر علمی و مهدی قزلی به عنوان دبیر اجرایی دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر منصوب شده بود.

محفل جوانان شعر فجر لغو شد

در حالی که کلیه امور اجرایی برای برگزاری محفل جوانان دوازدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر انجام شده بود، به دلیل بارش برف در برخی استان‌های کشور و عدم امکان حضور برخی شاعران و مهمانان، این محفل لغو شد.

یادآور می‌شود؛ قرار بود شاعران جوان زیر ۳۵ سال از استان‌های تهران، قم، اصفهان، اردبیل، مازندران، قزوین، البرز و… در حضور شاعران پیشکسوت به شعرخوانی بپردازند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار