گزارش/

ظریف در پاییز 96 به چه کشورهایی سفر کرد؟

وزیر خارجه کشورمان در پاییز سال گذشته، روزهای پرکاری را در عرصه دیپلماسی تجربه کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان درسال 96 به بیش از 20 کشور جهان سفر کرد و عمده تمرکز این دیدارهای دیپلماتیک موضوعات اقتصادی، تجاری و مبارزه با تروریسم بوده است. این سال یکی از پرکارترین فصل‌های دیپلماتیک و رفت و آمدهای سیاسی و اقتصادی برای کشورمان بوده است.

در مجموعه گزارش‌هایی که منتشر می‌شود به سفرهای وزیر خارجه در چهار فصل سال گذشته پرداخته می‌شود و در این گزارش به سفرهای وزیر خارجه کشورمان در پاییز 96 می‌پردازیم.

 

سفرهای ظریف در پاییز  96

 

شرکت در هفتادودومین نشست سالانه سازمان ملل متحد

در حالی که هوا در تهران رو به سردی و پاییزی شدن پیش می رفت، وزیر خارجه کشورمان در نیویورک روزهای گرمی را در دیدار با همتایان خود از سایر کشورها سپری کرد. محمدجواد ظریف با سفری ۱۰ روزه به نیویورک روزهای پر رفت و آمدی را در آمریکا تجربه کرد.این سفر که هم زمان با حضور رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود، زمینه بسیاری از دیدارها و گفت‌وگو‌های دو طرفه را فراهم کرد. همچنین وزیر خارجه در این سفر با تعدادی از نخبگان و اصحاب رسانه‌های معتبر آمریکایی، گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه کشورمان در این سفر 77 دیدار و نشست داشت. ظریف ۱۶ بار حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان را در برنامه‌هایش در سفر به سازمان ملل همراهی کرد. وی 8 نشست با اصحاب رسانه داشت، 10 جلسه با اندیشکده‌های آمریکایی برگزار کرد و 4 بار در نشست‌های بین‌المللی مشارکت داشت، همچنین دیدار با 12 شخصیت بین‌المللی و 27 دیدار با وزرای خارجه دیگر کشورها از دیگر برنامه‌های محمدجواد ظریف در این سفر بود.

علاوه بر این ظریف صبحانه کاری را میهمان اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا بود و در جمع آنان در خصوص مسائل مختلف سیاست و روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کرد. مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره قطر، نشست مشترک با سردبیران فاینشنال تایمز، گاردین، مصاحبه با گلوبال پولیتیکو و هفته نامه نیوزویک و نیز گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی و صدا و سیما پایان بخش برنامه‌های فشرده و دو هفته ای وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نیویورک بود. ظریف در مدت حضور دو هفته ای خود در نیویورک ضمن همراهی رئیس جمهور در برنامه‌های شان در مدت حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به طور جداگانه نیز بیش از 60 ملاقات، مصاحبه و سخنرانی انجام داد و سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی ایران را در ابعاد مختلف منطقه‌ای و بین المللی تشریح کرد.

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی، وزیران خارجه اندونزی، الجزایر، دانمارک، هلند، ژاپن، برزیل، شیلی، ارمنستان، مالزی، سوریه، افغانستان، مونته نگرو و گینه نو، استفان دی دمیستورا نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، رئیس صلیب سرخ جهانی از جمله شخصیت‌هایی بودند که وزیر خارجه در سازمان ملل متحد با آنها دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

 
سفرهای ظریف در پاییز  96

 

سفر به کشورهای منطقه در هیاهوی  تنش قطر با کشورهای عربی

وزیر خارجه کشورمان پس از سپری کردن روزهای پر رفت و آمد در آمریکا، قطر و عمان را به عنوان مقصد بعدی دیپلماسی خود انتخاب کرد. محمدجواد ظریف در سفری دو روزه به کشورهای عمان و قطر، علاوه بر دیدار با همتایان خود با مقامات عالی رتبه این کشورهای نیز دیدار کرد. در این سفر علاوه بر مسائل دوجانبه در زمینه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی نیز مورد بحث قرار گرفت. این اولین سفر وزیر امور خارجه کشورمان به قطر بعد از آن بود که در روابط قطر و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تنش ایجاد شد و که در پی آن، این کشورها روابطشان با قطر را قطع کردند. در این میان ایران از جمله کشورهایی در منطقه بود که با وجود اختلاف‌نظرها به ویژه در حوزه منطقه و سوریه درخواست‌های قطر برای رفع تحریم‌ کشورهای عربی را اجابت کرد.

از طرف دیگر عمان در تعاملات دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌ المللی همواره از کشورهای پرنفوذ و حائز اهمیت در منطقه محسوب می‌شود و مسقط نیز از جمله کشورهایی بود که در دوران تحریم‌های همه‌جانبه و یکجانبه آمریکا و جامعه بین‌الملل همکاری‌ها و مراودات اقتصادی، مالی و بانکی خود با ایران را حفظ کرد. مسقط در یک دور از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و 1+5 نیز به عنوان کشور میزبان بود و همواره در روند مذاکرات هسته‌ای و اجرای برجام نقش میانجی انتقال دهنده پیام میان ایران و آمریکا را بر عهده داشته است.

حضور در مراسم تشییع جلال طالبانی پس از حماقت بارزانی

پس از اینکه غائله کردستان عراق توسط مسعود بارزانی و حمایت رژیم صهیونیستی تنش گسترده‌ای را در منطقه ایجاد کرد، هوشیاری دولت مرکزی عراق مانع از شکل گیری فتنه‌ای جدید شد و با اقدام به موقع و مناسب، بغداد نقشه آمریکا و رژیم صهیونیستی که همواره به دنبال تجزیه دولت‌های منطقه بودند را نگذاشت به ثمر بنشیند. در کشاکش فروکش کردن بحران در اقلیم کردستان عراق، جلال طالبانی رئیس جمهور عراق درگذشت و همین امر موجب شد ظریف به اقلیم کردستان پس از بحران پیش آمده برود. وزیر امور خارجه کشورمان به همراه یک هیئت عالی رتبه از بغداد وارد سلیمانیه شد و مورد استقبال نیچروان بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان عراق قرار گرفت.‌
محمد جواد ظریف در حاشیه مراسم تشییع جلال طالبانی رئیس جمهور پیشین عراق بار دیگر بر حفظ وحدت ملی و تمامیت ارضی عراق تاکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران دوست همیشگی مردم عراق از جمله کردهای این کشور است و اشتباهات راهبردی برخی افراد را به حساب مردم کرد عراقی نمی‌گذارد. ایشان ابراز امیدواری کرد همه در کردستان عراق به راه "مام‌ جلال" که سمبل وحدت و تمامیت ارضی عراق بود بازگردند.
 
 
سفرهای ظریف در پاییز  96
 
 

دیپلماسی در قاره سیاه

 
وزیر خارجه کشورمان در ادامه سال 96 و در آبان ماه به قاره آفریقا سفر کرد. ظریف به دعوت «ماشابانه» همتای خود در آفریقای جنوبی و به منظور شرکت در سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی، در رأس یک هیأت عالیرتبه سیاسی و اقتصادی وارد پرتوریا پایتخت این کشور شد.

وی در این سفر ضمن شرکت در مجمع تجاری ایران و آفریقای جنوبی و افتتاح این مجمع، در دیداری دوجانبه با خانم ماشابانه وزیر خارجه این کشور ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی کرد. دیدار با «جاکوب زوما» رئیس جمهور آفریقای جنوبی و گفت‌وگو درباره مناسبات دوجانبه و اوضاع منطقه و عرصه بین‌الملل از دیگر برنامه‌های ظریف در این سفر بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه سفر دوره‌ای خود به آفریقا به همراه هیات عالیرتبه سیاسی و اقتصادی پس از آفریقای جنوبی راهی اوگاندا شد. ظریف در کامپالا پایتخت این کشور با رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه این کشور دیدار و در مورد مناسبات دو جانبه، گسترش روابط اقتصادی و سیاسی ایران و اوگاندا گفت‌وگو کرد. همچنین با حضور ظریف بیمارستان 50 تختخوابی که توسط جمهوری اسلامی ایران از بودجه کمک‌های توسعه‌ای احداث و تکمیل شده بود، افتتاح شد.

وزیر امور خارجه ایران در این سفر راهی نیجر شد و با مقام‌های این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. برگزاری نشست‌های مشترک اقتصادی از برنامه‌های ظریف و هیات همراه وی در این دیدارها بود.

در دو کشور اوگاندا و نیجر برای شرکت‌هایی که در این سفر وزیر امور خارجه را همراهی می‌کنند این فرصت به وجود آمد تا بتوانند در نشست‌های مشترک با شرکت‌های طرف مقابل رایزنی کرده و برای شناخت و آغاز همکاری‌های بیشتر تبادل نظر کنند. این اولین سفر وزیر امور خارجه کشورمان به قاره آفریقا در دولت دوازهم بود.
 
 
 سفرهای ظریف در پاییز  96
 

حضور در کنفرانس بین المللی امنیت و توسعه پایدار در آسیای میانه 

کنفرانس بین‌المللی امنیت و توسعه پایدار در آسیای مرکزی با حضور محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سمرقند ازبکستان برگزار شد. در این نشست رئیس دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه امروزه نمی‌توان با صرف صدها میلیارد دلار امنیت  را خرید و با کشتی وارد کشور کرد، گفت: عصر امنیت یکجانبه و برج عاج نشینی و امنیت با تکیه بر قدرت نظامی، مدت هاست به پایان رسیده است.

 ظریف در  ادامه بیان کرده بود امنیت در جهان به هم پیوسته کنونی، محدود و منحصر به ابعاد نظامی نیست و مقوله‌ای چند وجهی، درهم تنیده و فراگیر است، بنابراین امروز برای رسیدن به امنیت، باید با تکیه بر مردم به عنوان مهمترین مولفه امنیت یک کشور، به امنیتی درون زا رسید و سپس در تعاملی سازنده و هم افزایی با همسایگان به امنیتی پایدار و دسته جمعی دست یافت.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد که سیاست تعامل فعال و همه‌جانبه با همسایگان اولویت اصلی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و افزود: ما از رویکرد جمهوری‌های آسیای مرکزی برای افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و سیاست خردمندانه دولت ازبکستان در اولویت دادن به تقویت مناسبات با منطقه استقبال می‌کنیم.

 
سفرهای ظریف در پاییز  96

 

 تلاش برای گسترش دیپلماسی در آسیای میانه 

 یکی از مهمترین دیدارهای دیپلماتیک  وزیر خارجه در پاییز 96  سفر به دوشنبه پایتخت تاجیکستان بود. این در حالی بود  که روابط تهران و دوشنبه در سال‌های اخیر به پایین‌ترین سطح خود رسیده بود. دلیل این امر را نی‌توان در بروز برخی سوءتفاهم‌ها و اختلافات از جمله «پول گمشده بابک زنجانی» و «عدم پرداخت برخی هزینه‌های عمرانی ایران در تاجیکستان توسط دولت این کشور» دانست، از طرفی دیگر دوشنبه، جمهوری اسلامی  ایران را به دخالت در کشتارهای دهه ۹۰ در این کشور نیز متهم کرده بود، اما ایران فراتر  از تنش زایی برخی کشورها در منطقه آسیای مرکزی مانند عربستان، همواره تلاش کرده بر مبنای پیشینه مشترک تاریخی و فرهنگی با دولت و ملت تاجیکستان ارتباطات سودمند و گسترده‌ای داشته باشد و تنها هدف تهران، توسعه، رشد اقتصادی و اجتماعی این کشور است.

همچنین محمدجواد ظریف در سفر به تاجیکستان ساختمان جدید سفارت ایران در دوشنبه را افتتاح کرد. با توجه به این سفر بسیاری از کارشناسان آن را سرآغازی برای بهبود طرفین دانستند و اظهار امیدواری کردند تهران و دوشنبه بتوانند دوباره سطح  روابط  خود را ارتقا دهند.

 

 سفرهای ظریف در پاییز  96

 

نشست سه جانبه آنتالیا، ضمانتی برای آتش بس سوریه 

در پاییز سال گذشته نشست سه جانبه وزاری امور خارجه  ایران، روسیه و ترکیه با هدف بررسی تحولات منطقه و به ویژه آنچه در سوریه می‌گذشت در آنتالیای ترکیه برگزار شد. در این نشست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با یکدیگر در ارتباط با روند نشست‌های آستانه رایزنی و زمینه را برای برگزاری اجلاس سران سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در ارتباط با این موضوع فراهم کردند. پیش از این  نیز نشست کارشناسان ارشد سه کشور به میزبانی تهران برگزار شده بود. 

 سفری دوره روزه به رم و باکو

در روزهای پایانی پاییز محمدجواد ظریف برای شرکت در دو کنفرانس بین المللی به ترتیب به رم و باکو سفر کرد. وزیر خارجه کشورمان در سومین کنفرانس بین المللی گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای در رم سخنرانی کرد و  در این نشست  با مروری بر تحولات منطقه به موضوعات مختلفی از جمله حمله صدام به کشورمان و حمایت‌هایی که از رژیم او شد، برجام، سیاست خارجی دولت جدید آمریکا، کشورهایی که از طالبان، القاعده، النصره و داعش حمایت کردند، تداوم بمباران مردم در یمن، حضور ایران در سوریه بر اساس درخواست رسمی دولت سوریه، سرمایه گذاری شرکت‌های خارجی در ایران، تاکید بر این نکته که تحریم و فشارهای خارجی بر ایران منجر به تکیه ایران بر منابع داخلی و همگرایی مردم شد، تعاملات اقتصادی پسابرجامی ایران و حضور و سرمایه گذاری‌های شرکت‌های اروپایی، چینی، کره ای در ایران به تفصیل سخن گفت.

همچنین رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان  در آذر ماه سال گذشته برای شرکت در نشست بین المللی قلب آسیا وارد باکو پایتخت جمهوری آذربایجان شد. در این نشست وزیران امور خارجه ایران و جمهوری آذربایجان در باکو دیدار و در خصوص روابط دو جانبه و مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

 

سفرهای ظریف در پاییز  96

 ایستگاه پایانی دیپلماسی ظریف در ایروان

 محمدجواد ظریف در دیدار با ادوارد نعلبندیان وزیر خارجه ارمنستان با اشاره به مناسبات دیرینه دو کشور، بر توسعه بیشتر مناسبات در ابعاد مختلف سیاسی و اقتصادی و برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تاکید کرد. وی با اشاره به برگزاری همایش تجاری میان دو کشور، فعالیت‌های بخش خصوصی را موتور محرکه روابط اقتصادی نامید. همکاری در زمینه‌های نفت، گاز، برق، ترانزیت، ایجاد تسهیلات حمل و نقل و رفع مشکلات شرکت‌ها و افزایش ارتباطات مردمی دو کشور از دیگر موضوعات مطرح شده از جانب وزیر امور خارجه کشورمان بود. از طرفی دیگر وزیر امور خارجه ارمنستان نیز با ابراز خرسندی از حضور ظریف  و هیأت همراه اظهار  کرد: مناسبات دو کشور رو به گسترش است و ایروان آماده توسعه و تعمیق روابط در تمام زمینه‌ها به ویژه اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران است. 

 انتهای پیام/

 

برچسب ها: ظریف ، وزارت خارجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار