گزارش نیویورک تایمز؛

سیا نقش اصلی را در برنامه‌ریزی دیدار میان ترامپ و کیم جونگ-اون بر عهده دارد

نیویورک تایمز نوشت سازمان جاسوسی آمریکا نقش اصلی را در برنامه‌ریزی دیدار میان ترامپ و رهبر کره شمالی برعهده دارد.

سیا نقش اصلی را در برنامه‌ریزی دیدار میان ترامپ و کیم جونگ-اون بر عهده داردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: جاسوسان –و نه دیپلمات‌ها– نقش اصلی را در برنامه ریزی دیدار میان دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ-اون، رهبر کره شمالی بر عهده گرفته‌اند.

در گزارش این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی آمده است: آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سازمان جاسوسی سیا) نقش اصلی را در برقراری ارتباطات پشت پرده میان واشنگتن و پیونگ یانگ بر عهده دارد. تصمیم کاخ سفید برای استفاده از سازمان‌های اطلاعاتی به جای کانال‌های دیپلماتیک در برقراری ارتباط با مقامات کره شمالی نشان دهنده نفوذ مایک پمپئو، رئیس سابق آژانس اطلاعات مرکزی است. ترامپ چند روز پیش پمپئو را به جای رکس تیلرسون به سمت وزارت امور خارجه آمریکا منصوب کرد.

گزارش نیویورک تایمز می‌افزاید اینکه برنامه ریزی دیدار میان ترامپ و کیم جونگ-اون را سازمان سیا بر عهده دارد، نشان می‌دهد که نقش وزارت خارجه آمریکا در ترتیب دادن دیدارهای حساس و پر از ریسک میان رئیس جمهور این کشور و سران کشورهای دیگر بسیار کمرنگ شده است.

در ادامه این گزارش آمده است پمپئو مدت هاست که با نمایندگانی از پیونگ یانگ –از طریق کانال میان سیا و سازمان اطلاعاتی کره شمالی– در ارتباط بوده است. وزیر خارجه جدید آمریکا همچنین با «سو هون»، رئیس سازمان اطلاعات ملی کره جنوبی، در ارتباط نزدیک بوده است. مقامات آمریکایی می‌گویند سو هون کسی است که خبر موافقت کیم جونگ-اون برای دیدار با ترامپ را به اطلاع واشنگتن رساند. 

زمان‌بندی برکناری تیلرسون و جایگزینی او با پمپئو (که پس از اعلام تصمیم رئیس جمهور آمریکا برای دیدار با رهبر کره شمالی صورت گرفت) نشان می دهد که ترامپ کسی را در مسند وزارت خارجه آمریکا می‌خواهد که با او در بسیاری از زمینه‌ها هم عقیده باشد.

انتهای پیام/

نقش سیا در برنامه‌ریزی دیدار میان ترامپ و رهبر کره شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار