معاون میراث فرهنگی کشور؛

بافت تاریخی کرمان قابلیت جهانی شدن را دارد

معاون میراث فرهنگی کشور گفت:۵ اثر تاریخی از میراث فرهنگی استان کرمان در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده و بافت تاریخی این استان همچون یزد قابلیت جهانی شدن را دارد.

بافت تاریخی کرمان قابلیت جهانی شدن را داردبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان   ، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: استان کرمان یکی از استان های غنی به لحاظ تاریخی و جاذبه های طبیعی است که هم به لحاظ گردشگری و صنایع دستی از جایگاه خوبی برخوردار است به ویژه اینکه ۵ تا از میراث های جهانی در کرمان است که در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده و این اهمیت منطقه را بیشتر می‌کند.

وی افزود: تلاش‌های زیادی می‌شود تا مرکز تاریخی کرمان احیا و مرمت شود  بخش هایی از این آثار به دلیل نا آگاهی از بین رفته اما خوشبختانه الان متوجه شدند که این میراث و هویت مردم است مردم و علاقمندان بسیاری به اینجا می‌آیندو مردم و مسئولان متوجه شده اند اگر در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند به نفع آنها است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور گفت:سازمان میراث فرهنگی و ارگان‌های مسئول  شروع به آماده سازی بازار کرده اند و وضعیت بهتری نسبت به گذشته پیدا کرده کاروانسراها مرمت می‌شود و بخش های متفاوت در کوتاه مدت و دراز مدت به نتیجه خوبی می رسد، تعداد زیادی از آثار نیز وجود دارد که رها شده اند و نیازمند توجه ویژه است.اگر به این منطقه توجه ویژه داشته باشیم مثل یزد که درواقع جهانی شده است بافت تاریخی استان کرمان نیز قابلیت جهانی شدن را دارد.

طالبیان گفت:امروز به کرمان آمدیم تا از رفسنجان  ،میمند،بم و دیگر مکان های تاریخی از منظر میراث فرهنگی بیشتر ببینیم، شاهد برگزاری نوروزگاه هستیم و مهم است، اگر به سنت ها ارج بگذاریم مردم سراغ موضوعاتی که مربوط به ایران نیست نمی روند و هیچ چیر خارجی جایگزین سنت‌های ارزشمند نمی‌شود و امروز نوروزگاه ها فعالیت خوبی در زمینه حفظ و ترویج آیین نوروز دارند مردم خیلی شادمان هستند.

وی افزود: باید گذشته و تاریخمان را حفظ کنیم که بتوانیم برای نسل های آینده قدم‌های بزرگی برداریم آثاری که وجود دارد میراث آیندگان ما هستند و ما وظیفه داریم در حفظ و نگهداری آنها بکوشیم خوشبختانه قدم‌های خوبی برداشته شده است .

وی نسبت به گلایه دوستداران میراث فرهنگی گفت: دوستداران و سمن ها خیلی دقت می‌کنند و این کمک بسیار خوبی است و ما قدردان آنها هستیم که توجه ویژه به میراث فرهنگی دارند.

طالبیان گفت:میراث فرهنگی در کشوری که سابقه بیش ۱۰ هزار سال زیست دارد توسط یک دستگاه یک گروه یا تعدادی انجام نمی شود همه مردم و همه دستگاه ها مسئول هستند اگر ما با مشکلاتی روبه‌رو هستیم به تاریخمان توجه نکرده ایم میراث فرهنگی موضوع کشور است و برای توسعه پایدار سه چیز مهم است، محیط زیست،میراث فرهنگی، حقوق بشر،  میراث فرهنگی یکی از پایه های این مثلث است که مربوط به کل کشور است.

محمد حسن طالبیان تصریح کرد: در نگاه و رویکرد کشور به میراث فرهنگی باید بیشتر تقویت شود اما هنوز به عنوان کشوری که یک کشوری میراث فرهنگی است توجه کافی به ارکان مربوط به میراث فرهنگی نداریم باید بودجه کافی، حمایت کافی و از همه نظر توجه خاصی به این موضوع داشته باشیم.

وی گفت: خوشبختانه موضوعات مهم مربوط به میراث فرهنگی از جنس اقتصاد مقاومتی هستند یعنی اگر بخواهیم تمام شعارهای ملی را خوب انجام دهیم باید توجه کنیم به فرهنگ و میراث فرهنگی اگر مردم آگاهی کافی از ثروت و میراث فرهنگی شان داشته باشد خیلی از مسائل حل می‌شود٬همچنین اگر شهرداری‌ها با ما همکاری نداشته باشند در مرکز تاریخی کاری نمی‌توانیم انجام دهیم در واقع این شهرداران هستند که شهر را می‌چرخانند اگر همکاری و همیاری شهرداری ها بیشتر شود، همه کارها انجام می شود.

طالبیان همچنین در بخش حمایت از کالای ایرانی در بحث میراث فرهنگی فرهنگی افزود: در بحث میراث فرهنگی فرهنگی هم از بهترین کارها به کارهای صنایع دستی می توان اشاره کرد وباید در جاهای مهم مانند هتل ها، ادارات و غیره از صنایع دستی خودمان استفاده شود و امسال هم سالی است که ما می توانیم با توجه به اینکه حمایت از کالای ایرانی را داشته باشیم در حوزه صنعت گردشگری و صنایع دستی می‌تواند موثر باشد.

طالبیان گفت: امسال در حوزه گردشگری تا ۲۰۰۰ پروژه پیش‌بینی کردیم امیدوارم تسهیلات مورد نیاز به ما بدهند تا به مردم کمک کنیم .

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور اظهار کرد:در بخش صادرات صنایع دستی بازارچه ها و نمایشگاه های مختلفی در داخل و خارج از کشور برنامه ریزی شده است وکلیه سازمان ها و ارگان ها از طریق گردشگرانی که از جاهای مختلف از مکان های تاریخی دیدن می‌کنند می توانند زمینه صادرات را فراهم کنند و تبلیغات ما در زمینه صادرات صنایع دستی و گردشگری صفر است ما باید در کانال های جهانی ایران را معرفی کنیم و خوشبختانه جای امیدواری وجود دارد از طریق استارت آپ ها و جوانان از طریق اینترنت کار بسیار خلاقانه در تبلیغات پیش  ببرند.
انتهای پیام /ح

بافت تاریخی کرمان ظرفیت جهانی شدن را دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار