تیترامشب؛

افشاگری بی سابقه دبیر مجمع کارآفرینان کشور/ سرنوشتی که کالای ایرانی پیدا کرد

غزنوی گفت: اینکه دولت تنها در 11 ماه گذشته اقلامی چون غذای سگ و گربه، میخ و زیرپوش وارد می کند نشان دهنده بی اعتمادی به تولید داخل است لذا باید به تولید داخل اعتماد کرد و نسبت به آن فرهنگسازی کرد.

به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ غزنوی دبیر مجمع کارآفرینان کشور گفت: در جایی که تورم پایین است شاهد حرکت پول به سمت بازار ارز هستیم همین مثال برای تولید داخلی هم صادق است به این صورت که اگر از تولید داخل حمایت کمی صورت بگیرد هیچ اتفاق مثبتی در این حوزه نمی افتد، بنابراین اگر به دنبال یک معجزه در این عرصه هستیم باید یک حمایت 360 درجه ای در این حوزه را شاهد باشیم.

افشاگری بی سابقه دبیر مجمع کارآفرینان کشور/ سرنوشتی که کالای ایرانی پیدا کردد

غزنوی یادآور شد: همه به دنبال حمایت از کالای ایرانی هستیم از حکومت تا مردم، اما اشکال کار کجاست که آن کیفیت مورد انتظار را بعضا شاهد نیستیم، این موضوعی است که باید به درستی مورد بررسی قرار بگیرد.

او در ادامه گفت: متاسفانه با توجه به اینکه بازار ایران بسیار بزرگ و جذاب است و حتی برای سایر کشورها بازار اول و بعضا دوم به حساب می آید برخی زا مسئولین اینطور تبلیغ می کنند که تولیدکننده داخلی بهتر است به بازارهای خارجی توجه کند، در حقیقت با این دیدگاه ما بازار خود را در اختیار بازار خارجی قرار داده ایم، در این شرایط برندهای خارجی از حمایت های ویژه و حتی امتیازات برابر با تولیدکنندگان داخلی بهره مند می شوند، بطور مثال یک برند کره ای نصف هزینه های تبلیغی خود را از کشور خود دریافت می کند، در کنار حمایت های داخلی از برندهای خارجی دیگر جایی برای تبلیغ اقلام داخلی باقی نمی ماند و به این ترتیب این اقلام ضرر ده و محکوم به شکست می شوند.

غزنوی افزود: ما بهترین مصوبه ها را برای حمایت از کالاهای ایرانی داریم اما در مقابل آیین نامه هایی داریم که اثر این مصوبه ها را خنثی می کند. نامهای تجاری معتبر در کشور در انحصار اقلام خارجی است لذا مردم در کنار این خلا بزرگ دیگر دیگر اقلام داخلی را نمی شناسند تا نسبت به خرید آن اقدام کنند، در هیچ جای دنیا فضای تبلیغی به صورت انحصاری برای برندهای خارجی حفظ نمی شود بجز در کشور ما که متاسفانه شاهد آن هستیم.

او یادآور شد: ما اقلام خارجی را به این دلیل می خریم که از قدیم با آنها آشناییم در حقیقت این برندها در ذهن ما شناخته شده هستند در نتیجه به آسانی به آنها اعتماد می کنیم و نسبت به خرید آن رغبت داریم.

غزنوی تاکید کرد: اگر صدا و سیما رسالت حمایت از اقلام ایرانی را دارد باید نام کالاهای ایرانی را راحتی منتشر کند این درحالیست که این موضوع محقق نمی شود درحالی که در سایر کشورها این امر ساری و جاری است.

او افزود: این یک مشکل فرهنگی است، ما به برند هایمان توجه نداریم درحالی که اقلام خارجی با برند سازی اقلامشان، نه تنها محصولات خود را در کشور ما به فروش می رسانند بلکه برای اقلام و کشورشان هم ارزش افزوده ایجاد می کنند.

دبیر مجمع کارآفرینان کشور خاطرنشان کرد: تعرفه واردات هم دست دولت است اینکه چند میلیون دلار زیرپوش، اسباب بازی، مداد تراش، غذای سگ و گربه، میخ و پونز و ... را تنها در 11 ماه گذشته وارد کشور کرده ایم، چه معنایی دارد؟ چرا باید به ترکیه تعرفه ترجیهی بدهیم، با این امتیاز ترکیه می تواند در لحظه تعرفه خود را بالا ببرد و حتی می تواند مانع تراشی برای واردات کالای ما به کشورش کند این در حالی است که ما نمی توانیم این گونه عمل کنیم.

او تصریح کرد: تا زمانی که بازار در اختیار کالاهای خارجی است نمی توانیم به تولید انبوه برسیم در نتیجه به آن کیفیت و قیمت مطلوب هم نمی رسیم، زیرا این یک اصل و در اقتصاد یک قانون است.
افشاگری بی سابقه دبیر مجمع کارآفرینان کشور/ سرنوشتی که کالای ایرانی پیدا کرد

مقیمی معاون سازمان صنایع کوچک گفت: با توجه به شعار امسال در تلاشیم تا فرهنگ اعتماد و استفاده از تولیدات داخل را در بین مردم نهادینه کنیم.

او افزود: ما امروز نباید شاهد این موضوع باشیم که برخی از تولید کنندگان ما که اتفاقا در حوزه صادرات هم فعال هستند تنها به دلیل بی اعتمادی نسبت به کیفیت اقلام ایرانی، متضرر شوند، اگرچه تولیدکنندگان ما نیز باید تلاش کنند تا کیفیت اقلام تولید خود را افزایش دهند.

معاون سازمان صنایع کوچک افزود: یکی از نکاتی که مصرف کننده را به سمت خرید جذب می کند بسته بندی است، این موضوع باعث می شود تا خریدار در هنگام خرید نه تنها به قیمت کالا بلکه حتی به کیفیت کالا هم توجه نکند. این مضووعی است که ما در آن ضعف داریم، بحث بعدی معرفی اقلام به بازاراست، ما بعضا برندهای خوب کشور را در اقلام مختلف از جمله اغذیه، پوشاک و حتی اقلام خدماتی نمی شناسیم بنابراین معرفی محصول موضوع خیلی مهمی است، ما نیازمند توسعه و معرفی برندهای تجاری هستیم حقیقت این است که ما در این زمینه خوب عمل نکرده ایم.

او خاطرنشان کرد: ما امروز باید یک سری نام و نشان ملی در کشور تعریف کنیم، ما باید زیرساختهای نرم افزاری را برای این حوزه تعریف کنیم از جمله شبکه ایران کالا که با هدف معرفی محصولات ایران تاسیس شد، حال باید این شبکه مخاطب و جذابیت هایی هم داشته باشد، ما باید فضا های دیگری را هم تعریف کنیم که بخشی از این اهداف ایجاد شده و برخی نیز در نوبت اجراست که به کمک بخش خصوصی راه اندازی می شوند.

مقیمی تاکید کرد: کشورهای صنعتی پیشرفته تنها چند نام تجاری معتبر دارند، از جمله در کره که این نشان ها به چند برند محدود می شود، اصل بر این است که تنها در لوای یک برند تجاری، محصولات متنوعی تولید شود زیرا همین نام به سایر اقلام تولید اعتبار می بخشد.

او گفت: ما اگر خودمان نسبت به تولید خود اعتماد نداشته باشیم هیچ فرد دیگری هم نمی تواند به محصولات ما اعتماد کند، این اعتماد در حال حاضر کم است اگرچه با پویش های صورت گرفته این روند رو به بهبود گذاشته است.

مقیمی تاکید کرد: خرید محصولات خارجی می تواند خسارتهایی به همراه داشته باشد از جمله خروج ارز و نیز اشتغال زایی برای کشورهای خارجی لذا برای جلوگیری از این روند تخریبی همه بخش های اعمم از مردم، قوای حاکمیت و نیز بخش خصوصی باید در این زمینه کار کنند و به اعتماد سازی کمک کنند.

معاون سازمان صنایع کوچک یادآور شد: با فرهنگ سازی می توان ارزش استفاده از کالای خارجی را که یک ارزش خوب در ذهن ایرانیان به حساب می آید به یک ضد ارزش تبدیل کرد بطور مثال 50 درصد از مردم فرانسه معتقدند که باید از اقلام فرانسوی استفاده کنند و به این طریق به تولید ملی خود کمک می کنند.

منبع: شبکه خبر
انتهای پیام/

لزوم فرهنگسازی در اعتماد به  تولید داخلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار