تراشه مغزی بر روی حیوانات!

تراشه مغزی نیورالینک ایده‌ی علمی تخیلی یکی از شرکت‌های ایلان ماسک برای متصل کردن مغز انسان به کامپیوتر است که بر اساس گزارش‌های اخیر، به زودی بر روی حیوانات آزمایش می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛آیا تا به حال پیش آمده که در مورد قابلیت‌های علمی تخیلی مانند تله پاتی فکر کنید؟ به نظر شما چه اتفاقی می‌افتاد اگر بشر به این توانایی دست می‌یافت که خاطرات خود را بر روی کامپیوتر آپلود کند و یا تراشه‌ای فوق پیشرفته را در مرکز سیستم عصبی خودکار داشت که توانایی‌های مغزی او را به طرز خارق‌العاده‌ای ارتقا می‌داد؟ جالب است بدانیم که شرکتی آمریکایی در همین راستا فعالیت‌های شگفت‌انگیزی داشته است.

تراشه مغزی نیورالینک

نیورالینک (Neuralink) یک کمپانی فعال در زمینه تکنولوژی‌های مرتبط با شبکه‌های عصبی، متعلق به میلیاردر و کارآفرین معروف، ایلان ماسک (Elon Musk) است که ایده شگفت‌انگیز اتصال مغز انسان به کامپیوتر را دنبال می‌کند. محصول اصلی و محوری این شرکت هم تراشه‌ای است که بیشتر با نام تراشه مغزی نیورالینک شناخته می‌شود.


سوالات زیادی در رابطه با استفاده از تراشه مغزی نیورولینک و قرارگیری در معرض چنین خطراتی مطرح شده و از سمت دیگر، ایده عقب ماندن بشر در مقابل پیشرفت‌های روزافزون هوش مصنوعی هم به نوبه خود شدیدا نگران‌کننده است.

این کمپانی که از سال ۲۰۱۶ به صورت رسمی تاسیس شد، تا این لحظه به مرحله‌ای از توسعه تراشه مغزی نیورالینک رسیده که از طرف ماسک صحبت‌هایی در مورد امتحان کردن تراشه بر روی حیوانات مطرح شده است. همانطور که مدیران شرکت اعلام کرده‌اند، قدم بعدی برای عملی کردن این ایده مسلما تست بر روی موجودات زنده خواهد بود و خبر‌هایی هم از دانشگاه کالیفرنیا آمریکا به گوش رسیده که از طرف نیورالینک درخواستی برای تست بر روی حیوانات آزمایشگاهی ثبت شده است.

در این سند درخواست برای ایجاد یک فضای آزمایشگاهی وجود دارد و همچنین، گفته شده که عده‌ی دیگری از کارکنان نیورالینک در شهر سانفرانسیسکو مشغول کار بر روی فناوری نانو و سیستم‌های میکروالکتریک هستند.

سیستم‌های میکروالکتریک یا همان MEMS یکی از پیش‌نیاز‌های مهم برای عملی کردن ایده اتصال مغز انسان به ماشین است و از طرف دیگر، تکنولوژی نانو پتانسیل فوق‌العاده بالایی برای هموار کردن مسیر ساخت تراشه مغزی نیورالینک دارد.

به تازگی گزارشی از طرف مرکز تحقیقاتی گرند ویو (Grand View) منتشر شده که نشان می‌دهد، به احتمال قوی بازار استفاده از تجهیزات مربوط به MEMS تا سال ۲۰۲۵ به ارزش ۵۷ میلیارد دلار خواهد رسید و به زودی این وسایل در سطح بسیار گسترده‌ای برای ساخت ایمپلنت‌های پزشکی به کار گرفته می‌شوند.

به گزارش وب سایت گیزمودو (Gizmodo)، علاقه کمپانی ایلان ماسک برای استفاده از تجهیزات میکروالکتریک به ایده تجاری کردن تراشه مغزی نیورولینک مربوط می‌شود و همانطور که خود ماسک اظهار کرده، این تراشه شگفت‌انگیز می‌تواند در کنار کمک به بیماران ضربه‌مغزی و یا افرادی با ناتوانی‌های ذهنی، در آینده بلیت برنده بشر در مقابل فناوری هوش مصنوعی (AI) باشد.

البته ماسک و سخنگو‌های نیورولینک بیش از این در مورد به‌کارگیری سیستم‌های MEMS اظهارنظر نکرده‌اند، اما بر اساس شایعات می‌توان گفت که تمرکز فعلی شرکت بر روی توسعه تکنولوژی به نام سیم عصبی (Neural cord) است که از الکترود‌ها کوچک مغزی ساخته شده و در آینده نزدیک توانایی مغز ما را بالاتر خواهد برد.

جنبه عملی و اخلاقی ایده تراشه مغزی

در مورد جنبه‌های عملی ایده ساخت تراشه مغزی نیورولینک صحبت‌های مختلفی شده، اما بیماری‌هایی از قبیل: صرع، پارکینسون، آلزایمر و افسردگی شدید جزو اولین مشکلات مغزی هستند که در لیست این کمپانی وجود دارند و انتظار می‌رود که اولین نمونه‌های انسانی چیپ ساخته‌شده برای برطرف کردن این بیماری‌ها مورداستفاده قرار بگیرد.

تراشه مغزی بر روی حیوانات!


تراشه مغزی

از طرف دیگر، همانطور که اشاره شد ماسک در نظر دارد تا از تراشه‌هایی اینچنین برای مقابله با هوش مصنوعی استفاده کند؛ او در یک مصاحبه گفته بود که انسان در آینده یا باید به کمک فناوری‌های پیشرفته قابلیت‌های ذهنی خود را توسعه دهد و یا AI نوع بشر را از معادلات حذف می‌کند. این میلیاردر نابغه در مصاحبه دیگری هم اظهار کرده بود که توانایی‌های ما در مقابل هوش مصنوعی کاملا توسعه‌یافته مانند توانایی‌های یک گربه خانگی در مقایسه با انسان کنونی است!

البته در کنار تمامی مزایای به‌کارگیری چنین فناوری برای افزایش قدرت ذهنی بشر، باید در نظر داشته باشیم که قرار دادن هر نوع تراشه و یا سیستم الکترونیکی در مرکز عصبی ما امکان بروز مشکلات فراوانی را فراهم می‌کند؛ به عنوان مثال تصور کنید که حکومتی استبدادی بتواند از طریق تراشه‌های مغزی شهروندانش، یک کشور را کنترل کند و یا کوچک‌ترین نظر مخالف را در ذهن افراد ردیابی کرده و حامل تفکر را از صفحه روزگار محو کند.

سوالات زیادی در رابطه با استفاده از تراشه مغزی نیورولینک و قرارگیری در معرض چنین خطراتی مطرح شده و از سمت دیگر، ایده عقب ماندن بشر در مقابل پیشرفت‌های روزافزون هوش مصنوعی هم به نوبه خود شدیدا نگران‌کننده است. با این وجود، بسیاری معتقدند که آماده بودن برای هر چالش و خطر احتمالی که نسل انسان‌ها را در آینده تهدید می‌کند، از همه‌چیز مهم‌تر است.

منبع: گجت نیوز

انتهای پیام/

تراشه مغزی نیورالینک بر روی حیوانات انجام می شود

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار